Draken i amerikanska flygvapnet

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johnson
    • aug 2013
    • 59

De är rätt häftigt att det flyger fler drakar i staterna än va det gör i Europa där de flög i tjänst

Kommentar

• Uno
      • sep 2007
      • 244

Hej!
      Kan kanske ge lite fakta om Draken i USA eftersom jag var lite inblandad. Om vi börjar med dom danska drakarna som syns på Dina filmer Henke. Danska flygvapnet gav bort tror jag 6 st en och 2-sistsare till en provflygarskola med löfte att få en dansk pilot att genomgå deras utbildning varje år.
      Svenska flygvapnet har också haft ett antal piloter som genomgått USAF:s provflygarskola där man fått flyga allt från T33 till B52. Jag flög MD80 med en dansk exflygvapenpilot och han berättade att han flugit in instruktörerna i Usa bla på superstall. Han var också den som flög uppvisningen med den danska draken på Karup tills det roliga tog slut (operatören brtalde inte soppan). Den danska draken tas fram och motorstartas en gång om året under livligt skålande i Gammel Dansk.
      En av de danska drakarna i USA flög soppatorsk och havererade enl rykte. NTPS skriver fortfarande på sin hemsida att man har 2 ensitsare och 4 tvåsitsare men något rykte säger att dom konkat. Vem vet.
      Den Drake som Skip Holm flög på uppvisning i Reno 2004 iförd jeans och Basebollcap vet jag inte hur den kom till USA. Den har en J35D-huv och ägdes av SAAB i Sacramento. Det är den som Aftonbladet skriver om. Skip Holm kom till Reno för att flyga Mustang och han hyrde en Harley för att lära sej banan. Man flyger ju inte så mycket högre sa han. Jag skall inte ha pengar men jag spränger motorn eller vinner sa han. Jag tror han vann 2004.
      Draken som flyger i filmen om kriget i Sydamerika känner jag väl till. 1986 när jag flög DC10 och var på nödträning blev jag ombedd att kontakta en kille i LA. Han var ex Navy-pilot och jobbade nu på Northrup. Han fick en utrangerad J35F i byte mot att han skulle fixa en replika till Flygmuseet i Linköping. Jag tror det var Mosquito. Jim tänkte sej flera Drakar och tvåsitsiga för att sälja en supersonic ride och i övrigt jobba komersiellt. Denna 35:a var ju kasserad och Gud bevars KRIGSMATERIEL. Någon lär ha gått till Materielverket och försökt att köpa en handfull Drakar att använda som agressorsqadrons med rödmålade stjärnor vid Topgun. Nu var fan lös inga mer Drakar till USA utan slå sönder dom på Stenametall i Halmstad. Jag lyckades inte ens få en fena till Hökaklubben. KRIGSMATERIEL!!!! Jag pratade med ägaren i LA och han ville jag skulle flyga den. Jag misstänkte att den var plundrad så jag frågade fick Du sikte och radar med? Nej. För he:vete det går inte att flyga med den tp. Jag lovade att hjälpa honom med SFI men sa att ajg vågar inte flyga den och vi pratade aldrig mer. Sedan inträffade en mängd nu presbikerade saker. Gamla tekniker skruvade, krutpratoner mm smugglades.
      En vacker dag startade en SAS-pilot 35:an från Chino och det lyste lampor över allt. Det gick bra.
      Sedan följde ett antal flygnigar där kärran arbetade. Bl a fällde man IR-facklor och den kärra som filmade var en LANSEN. Lär finnas 2 där men jag vet inte bakgrunden. Till filmen fick SAS-killen inte ledigt utan en provflygare från Northrup flög den. Det blev lite för lågt med för mycket dynamit
      så kärran fick skador men tog sej hem. Det blev försäkringspengar och kärran renoverades och målades som reklam för Miller Öl. Sedan stod den statisk display på Indy 500 ett par år. Jag hade åter kontakt med den svenske flyghistoriker som förmedlat det hela och fick veta att ägaren hade själv tagit tjuren vid hornen och flugit upp för FAA. Detta måste varit 10 år sedan så jag vet inte om den flyger idag. Vet bara att Materielverket ville köpa tillbaka den men Nix.
      Det är möjligt att det finns andra Drakar som flyger men det känner jag inte till. Tyvärr står vår egen J56 på marken på grund av idiotisk byråkrati. Vet inte om det lösts. Får se till Johan Guls meeting i maj om jag skall behöva flyga HABO-Draken igen.
      Med vänlig hälsning Uno
      PS Henke och Ni andra med Kolobri och J34-projekt. Hoppas Ni har goda råd för om knappt två veckor är jag hemma i Sverige igen. ds

Kommentar

• Johnson
        • aug 2013
        • 59

Tack Uno! Mycket intressant läsning! Vet inte om du har/är medlem i SFF...skulle vara en intressant artikel annars! Överhuvudtaget vore det intressant att veta vilka svenska kärror som flyger runt om i världen.

En sk35 får vi förhoppnigsvis se i luften till sommaren iaf, SwAFHF får äntligen civilregistrera den(35810)

Finns det alltså en 35a till som står på backen pga av byråkrati? Himla tråkigt!!

Kommentar

• fege
          • sep 2010
          • 86

Ursprungligen postat av Uno
          Hej!

PS Henke och Ni andra med Kolobri och J34-projekt. Hoppas Ni har goda råd för om knappt två veckor är jag hemma i Sverige igen. ds
          Kul läsning Uno!

Jag har kommit en bit på väg med min 34:a och om ett par veckor så bör det vara en hel del till gjort. Vi får ta en fika och kolla lite lösningar hör jag!

/Fredrik.

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Uno,mycket trevlig läsning! Kul o få veta bakgrunden,jag hörde nåt skvaller för länge sedan om att det var Mosquito som fanns i bergrummmet i Västerås som försvann västerut..
            Vad gäller filmen Firebirds så letade jag lite nu och i roll listan över stunts så finns han med och på hans egen hemsida/Detailed Biography står det:
            "FIREBIRDS" Draken jet Stunt Pilot;
            Kan det vara så att han blev det officiella namnet men att nån annan gjorde det?
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Uno
              • sep 2007
              • 244

Kul läsning Bokis på Skip Holms hemsida. Visste att det var en testpiloten från Northrop som flög i filmen men inte att det var han. Imponerande antal flygtyper han flugit. Johnsson Du frågar om det finns en 35: som står på backen. När F10 slutade flyga 35 tog man ut 2 drakar med mycket flygtillägg kvar. Vad jag minns ställdes dom på Ljungbyhed och en fick elsystemet fördärvat av något felaktigt markagregat. Den andra J56 har flugits på många flygdagar. Under en period stod den på marken för att krutpatronerna till rädningssystemet var utgångna. I fjol flög den inte alls. Den är inte civilregistrerad utan har flugit i Flygvapnets regi. Övergången till Swaf och civilt har tydligen grus i machineriet. J56 står på gamla F14 i Halmstad.
              Mvh Uno.

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Återigen,tack för infon! Skip Holm ,Bob Hoover ,Darryl Greenamayer var och är amerikanska flygare med lite hjältestatus för mig plus en viss avundsjuka för de har kunskapen o skickligheten att få göra det för mig mest fantastiska som finns=flyga...
                Senast redigerad av bokis; 2014-03-08, 18:35.
                // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Johnson
                  • aug 2013
                  • 59

Ursprungligen postat av bokis
                  Återigen,tack för infon! Skip Holm ,Bob Hoover ,Darryl Greenamayer var och är amerikanska flygare med lite hjältestatus för mig plus en viss avundsjuka för de har kunskapen o skickligheten att få göra det för mig mest fantastiska som finns=flyga...
                  Får nog tillägga Chuck Yeager till den skaran...visst är man lite avis på dem.
                  var bara någon månad sedan jag läste hans självbiografi, att grabbarna bara lever är ju ett under. Läste bla att han och en kompis brukade låna en gammal tvåmotorig andravärldskriget-kärra, kommer inte ihåg vilken men de satte iaf på den primitiva autopiloten (var väl egentligen inte mer än kurs och höjdhållning) och la sig i lastutrymmet och sov. Nån gång hade de vaknat av ett åskoväder och snudd på tomma tankar.

Några sådana piloter som flugit så mycket lustiga kreationer kommer vi nog aldrig se igen.
                  Senast redigerad av bokis; 2014-03-08, 18:35.

Kommentar

• Johnson
                    • aug 2013
                    • 59

Ursprungligen postat av Uno
                    Kul läsning Bokis på Skip Holms hemsida. Visste att det var en testpiloten från Northrop som flög i filmen men inte att det var han. Imponerande antal flygtyper han flugit. Johnsson Du frågar om det finns en 35: som står på backen. När F10 slutade flyga 35 tog man ut 2 drakar med mycket flygtillägg kvar. Vad jag minns ställdes dom på Ljungbyhed och en fick elsystemet fördärvat av något felaktigt markagregat. Den andra J56 har flugits på många flygdagar. Under en period stod den på marken för att krutpatronerna till rädningssystemet var utgångna. I fjol flög den inte alls. Den är inte civilregistrerad utan har flugit i Flygvapnets regi. Övergången till Swaf och civilt har tydligen grus i machineriet. J56 står på gamla F14 i Halmstad.
                    Mvh Uno.
                    Ja just det så va det, hade glömt det där med krutpatronerna, men när du säger det så läste jag det för ett bra tag sen. Tack igen!
                    Läste ett PM från SwAFHF för någon månad sedan att det skulle vara klart mellan FV och föreningen att föra över Draken till civilregistret...men det skulle inte förvåna mig ifall det strular igen! Flyg är ju inte direkt något som går spikrakt genom
                    byråkratin i Sverige.

Kommentar

Arbetssätt...