iRobot Roomba?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

iRobot Roomba?

Hej!

Jag tänkte skaffa en iRobot Roomba, men hur ska man veta vilken man ska ha?
    Vilka funktioner måste man ha? Vilka klarar man sig utan? Är de dyra bra för stora hus
    eller är de bara coolare?

/MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Jag har en iRobot Roomba 790 och den funkar bra på våra golv, några mattor och lägre trösklar. Man får se till att anpassa hemmet lite. tex ta hand om lösa saker på golvet(lego), se till att den inte trasslar in sig i sladdar o dyl.

Jag brukar flytta bort stolarna från köket på morgonen om jag vet att den kommer köra så att den inte behöver stångas med alla ben, då kör jag kök/hall samtidigt. Vardagsrummet och toaletten körs var för sig.

Sedan tar jag övervåningen rum efter rum.

Schemaläggningsfunktioner och fjärrkontroll via radio

Kommentar

• Luft
      • aug 2013
      • 240

...och självklart måste du prova att FPV'a den. Jag provade en regnig dag och insåg efter 2 minuter att det inte blev någon hissnande upplevelse.

Kommentar

• Data Dan
        • jul 2012
        • 83

Jag kör romba 550 funkar bra är väldigt bra när man har en hund som fäller

Kommentar

• Medeashusse
          • maj 2013
          • 959

Ursprungligen postat av Data Dan
          Jag kör romba 550 funkar bra är väldigt bra när man har en hund som fäller
          Kapar in i tråden lite, för jag går och funderar på en Botvac pga två hundar, en katt och några akvariefiskar. Är ordentligt less på djurhår:

Någon som testat Neato Botvac!?

http://www.netonnet.se/art/hem-och-h...5/192660.5711/

Iofs. så fäller inte fiskarna hår, men hoppas den klarar av att rengöra akvariet också....
          Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• Data Dan
            • jul 2012
            • 83

Funkar det till akvariet så byter jag

Kommentar

• Medeashusse
              • maj 2013
              • 959

He, he! [emoji2]
              Bara för att jag inte förstår det teoretiska resonemanget, innebär det inte att jag kan hantera det praktiska momentet.

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Jag har kört min FPV men det ger mer åksjukekänsla än att flyga Quad

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6807

Neato verkar kunna en del också. Men hållbarhet och service verkade va lite taskig såg jag i en review.

Kommentar

• Medeashusse
                    • maj 2013
                    • 959

Ok, jag har bara hittat positiva användarrecensioner förutom att den inte klarar sladdhärvor, mjuka mattor etc. men där funkar ju inte en manuell dammsugare heller.. Var läste du om den?

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6807

Hm, jag såg en film på tuben där de visa hur fint Neato klarade kablar. =) Testa nu så ser du!

Jag bara kika runt på YouTube hejvilt på en massa filmer med reklam o reviews och jämförelser.

Det var en film där nån hade körd med Neato och Roomba i flera år och Roomban var inget problem.
                      Batterierna kostade 80USD per sugare. Neaton hade krånglat en hel del förstod jag och när garantin
                      var slut så svarade de inte ens på mail mer.

Mattor med "lång päls" var ingen höjdare nej (hm, jag måste göra mig av med ett skinn i vardagsrummet...).

Kommentar

• Fluf
                        • jul 2012
                        • 1580

Kör en Roomba 581 sedan ett gäng år, den har slutat snacka med förarna men den gör ett bra jobb i vår 3s ändå.

Största skillnaden är att det blir mycket mindre damm i luften, så damm på hyllor och lister minskar avsevärt.

Vår kör vardagar kl 12, når det varit tomt ett tag och dammet hunnit lägga sig. Manuell städning halveras ungefär med Roomba aktiv.

Ett viktigt steg är att döpa den, vår heter Norpan, föräldrarnas heter Rutker Rutin, mosters heter Ribban och svärföräldrarnas heter Dusty.

Kommentar

• UndCon
                          • apr 2009
                          • 2886

Det stämmer - kör man den ofta blir den totala miljön bättre.
                          En överraskande sak som inträffar varenda tömning är hur mycket skit den faktiskt tar upp...

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Läste att nån av Roomba-serierna tex har nåt bättre filter mot allergiframkallande ämnen. Alla funktioner varje dyrare modell har är ju fräna, men var ska man dra gränsen?

Kommentar

• zalsson
                              • okt 2012
                              • 48

Har Roomba 650 och den har fungerat bra.

Kommentar

Arbetssätt...