Slö dator?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1811

Slö dator?

Chansar att slänga in en datorfråga här.

Jag har en bärbar dator som är otroligt slö första gången jag startar den för dagen. Nästan hopplöst när man ska surfa då den fastnar och har sig och ska man skriva in något i sökraden kan man inte platser markören där och när det till slut går så kommer bokstäverna förhoppningsvis 10 sec. efter att man tryckt på knappen. Ibland försvinner wbbsidan helt och skrivbordet visas varefter webbsidan kommer tillbaka om en stund. Ibland blir liksom hela sidan alldeles blek och allt fastnar.

Det lustiga är att om man endera stänger ner webbsidorna man har framme och börjar om går det bättre och stänger man datorn och börjar om så fungerar det hur bra som helst. Då är datorn plötsligt inte det minsta seg.

Min gissning är att någon schemalagd minneskrävande process drar igång när jag startar datorn första gången men jag kan inte räkna ut vad? Är det bara Norton som gör en genomsökning eller kan det vara något skitprogram som försöker rensa mina bankkonton?

Jag har sökt lite på datorforum men det är så avancerade förklaringar och jag förstår inte terminologin. Så förklara enkelt

/Mats
  • Fluf
    • jul 2012
    • 1580

Tjenis, till att börja med så kan jag rekommendera att ställa motsvarande fråga på Sweclockers.com (svenskt forum) och vara tydlig med enkel hjälp och säga ifrån om det inte är något du förstår. Alla har olika baskunskap inom oplika områden, inget konstigt med det.

Microsoft Essential kan lösa en hel del stygga saker (kan ersätta Norton) och är gratis.
    Make a smooth transition to Windows 11 from your unsupported operating system with help from Microsoft. Enjoy the benefits of upgrading to a Windows 11 PC.

En god sak skulle vara om du har möjlighet att ta datorn till någon som är rätt datorkunnig och gå igenom autostarten på datorn och se till att inga onödiga processer startas, rensa bort onödiga program etc.

Kommentar

• FinnbyFraggel
      • aug 2013
      • 857

Det blir lättare att ge tips om du talar om vad du har för processor, mängd minne och operativsystem.
      / Jonas

Kommentar

• dvogonen
        • jul 2012
        • 491

Så där brukar datorer uppföra sig när minnet utnyttjas till 100%. För att kunna skriva till minnet kastas "gammal" information ut och lagras temporärt på hårddisken. Om sedan något annat program behöver den "gamla" informationen så läses den tillbaka varvid något annat kastas ut. Om det vill sig illa så använder datorn i princip hela sin kapacitet till att läsa och skriva minne till hårddisken.

Virusscanners ställer ofta till med det du beskriver. Det blir etter värre av att de läser upp stora delar av hårddisken till minnet samtidigt som operativsystemet kastar ut delar av minnet till hårddisken.

Elaka program som virus och spionprogram brukar oftast inte ställa till denna typ av problem.

Prova att stänga av virusscannern helt (om du har en). Norton är en katastrof. Microsofts program är mycket snällare mot minnet.

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1811

Den känsla jag har är att Norton gör en schemalagd daglig genomgång av varje skrymsle av datorn och när det är klart fungerar datorn plötsligt som den ska. Virusscannern är det detsamma som antivirusprogrammet eller är det en funktion i i detsamma?

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1811

är programmet som Fluf länkade till någon form av antivirusprogram som kan ersätta Norton?

/Mats

Kommentar

• theailer
              • okt 2010
              • 291

Det är en typ av antivirus program som tyvärr är ett av dom absolut sämsta skydden som finns(finns väldigt mycket info att läsa på SweClockers ang virusskydd. Skulle rekommendera eset istället.

Kommentar

• Jorgen
                • feb 2013
                • 777

Kolla hur mycket processorkraft och minne datorn använder i aktivitetshanteraren när det händer. Gå in under fliken som heter processer och sortera på CPU/Processor. Viss reservation för de exaktan namnen då jag råkat använda en engelsk windows version.

Kolla vad som drar mest, och rapportera tillbaka.

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1811

Jag har Norton betalt genom jobbet och har fått för mig att det ska vara bra men det kanske inte är så. Jag kan dock byta hur jag vill då jag har ansvar för datorn helt och hållet.

Nu har jag stängt ner Norton och kör med det i länken istället. Ska se om det gör någon skillnad. Där kunde man i alla fall begränsa programmets processoranvändning. Har det ställt på max 50%

/Mats

Kommentar

• Kenneth E
                    • okt 2006
                    • 3445

Var kollar man om om ens uppgraderin av internminnena har gått bra? Bytte ut de gamla 2x 2Gb till 2x 4Gb och vill ny se så att de båda fungerar som tänkt.

Tacksam för hjälp

Kommentar

• FinnbyFraggel
                      • aug 2013
                      • 857

Ursprungligen postat av Kenneth E
                      Var kollar man om om ens uppgraderin av internminnena har gått bra? Bytte ut de gamla 2x 2Gb till 2x 4Gb och vill ny se så att de båda fungerar som tänkt.

Tacksam för hjälp
                      Höger-klicka på "Den här datorn" och välj Egenskaper.
                      / Jonas

Kommentar

• Kenneth E
                        • okt 2006
                        • 3445

Jonas, det blev jag inte mycket klokare av.
                        Kör win7 64 om det är till någon hjälp?

Kommentar

• Kenneth E
                          • okt 2006
                          • 3445

Jag hittade det tillslut.

Kommentar

• theailer
                            • okt 2010
                            • 291

Ursprungligen postat av senmathal
                            Jag har Norton betalt genom jobbet och har fått för mig att det ska vara bra men det kanske inte är så. Jag kan dock byta hur jag vill då jag har ansvar för datorn helt och hållet.

Nu har jag stängt ner Norton och kör med det i länken istället. Ska se om det gör någon skillnad. Där kunde man i alla fall begränsa programmets processoranvändning. Har det ställt på max 50%

/Mats
                            Förr hade Norton samarbete med av-comparatives.org, men 2012 ville de av okänd anledning inte vara med längre. Så det är svårt att få någon egentlig information om hur bra/dåligt det är.

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Norton har under perioder tagit extremt mycket systemresurser. När jag får en dator som beter sig som din kollar jag följande

Mängd minne? Är det mindre än 4GB så beter sig en dator såhär. Går troligen inte att få flyta smidigt.

Processor? Sämre än iCore3 så går det trögt

Antal flikar i webbläsaren? Min fru har 15 flikar i chrome och det är för mycket med en Core Dual på 4GByte minne. Kör man dessutom spotify eller annan cpu-krävande app så är man rökt.

Kör man internet exploder är man också troligen rökt då den tar mycket systemresurser.

kör man flash på webben? Kan sega ner vilken dator som helst. Stoppas med FlashBlock och AdBlock Plus i chrome.
                              32 eller 64 bitars OS? Har du mer än 4GByte minne bör du ha 64-bitars annars inte.

Fulprogram? Ta och skaffa spybot s&d och rensa.
                              Dubbla antivirus? Trolig orsak till att dator strular. Ta bort norton som är en minnes- och prestantatjuv och alla andra antivirus och installera AVG i ställlet.
                              Gamla drivrutiner? Kan löna sig att uppdatera. Speciellt ljud och display. Jag KOLLAR drivrutiner med driver agent (http://driveragent.com/) och laddar ner från hårdvarutillverkarens hemsida.

Massa program som vill starta med datorn? Stäng av allt utom microsofts tjänster, avg antivirus samt hw-tillverares tjänster i msconfig i fliken autostart. T.ex. adobe och apple är notoriska för att alltid vilja köra och slöa ner datorn.

Kommentar

Arbetssätt...