Slö dator?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • senmathal
    • sep 2008
    • 1811

Jag tror jag har 2GB minne i min dator så den är nog lite klen. Hur som helst har jag avinstallerat Norton och även Microsoft scurity som jag installerade igår. Jag har sedan isntallerat SVG som jag använt tidigare innan jag skaffade Norton.

Jag kollade lite på aktivitetshanteraren när jag avinstallerade programmen för att se m det blev någon skillnad. Nu är jag inte rätt person att tolka siffrorna men ändå.

CPU har legat mellan 0% och 25% hela tiden och där blev det ingen större skillnad. Däremot blev det skillnad på det fysiska minnet. Med Norton installlerat låg det nästan hela tiden över 90% och tidvis på 99%. efter avinstallation ligger mellan 55% och 75% Om det nu har någon inverkan på datorns hastighet är en annan sak.

Jag kollade även i resursövervakaren vad som drar mest minne.
    Mest drar svchost 116 660 kb
    Sedan är det 3 st Chrome.exe som tar mellan 54 000 och 81 000 var. Men varför är det 3 st
    HPPA_Mainexe 80 000 kb
    Google drive 60 000 kb

Ja listan är lång men detta är exempel på några som drar mycket minne. Jag vet inte om dessa uppgifter kan säga något om min dator. Bristen på minne är kanske den stora orsaken men man kan ju alltid försöka göra det bästa av situationen.

/Mats

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Jag har också haft samma problem och bytte till 280 gb ssd och 8gb internminne. Den blev snabb i uppstarten, inte snabbare i sig och den slutade stånga vid redigering av film. Skönt nu kan jag skjuta upp nytt datorköp till nästa år. Investering 1500:-

Kommentar

• High Five
        • aug 2013
        • 220

Ursprungligen postat av senmathal
        Däremot blev det skillnad på det fysiska minnet. Med Norton installlerat låg det nästan hela tiden över 90% och tidvis på 99%. efter avinstallation ligger mellan 55% och 75% Om det nu har någon inverkan på datorns hastighet är en annan sak.
        Om du har 2GB internminne och använder/använt 90% av det fysiska minnet är det dags att uppgradera minnet. Sikta på 8GB om det går i den datorn, var inte rädd för att byta ut de minneskretsar du har också om du har få minnesplatser på moderkortet, t.ex. i en laptop.

Kommentar

• theailer
          • okt 2010
          • 291

2GB är alldeles för lite för en modern Windows installation, minst fyra krävs för är få en hyfsad upplevelse. När det fysiska minnet tar slut så skyfflar datorn över innehållet från ram till hårddisk och det är många gånger långsammare att läsa/skriva till en disk än att köra direkt på minnet.

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Windows 11/10/7 doesn't need HPWAMain.exe. Click here to know if HPWAMain is safe and how to avoid HPWAMain.exe errors.

Har du trådlös HP-skrivare har du nytta av hpwamain.exe annars är det ett virus. Kolla var den ligger. Hp installerar under %PROGRAMFILES% virus i windowskatalogen.
            Mer minne is da shit. Vad har du för dator? Vet du inte kollar du med CPU-Z.
            CPU-Z for Windows® x86/x64 is a freeware that gathers information on some of the main devices of your system : Processor name and number, codename, process, package, cache levels. Mainboard and chipset. Memory type, size, timings, and module specifications (SPD). Real time measurement of each core's internal frequency, memory frequency. CPU-Z is fully supported on Windows® 11. The CPU-Z‘s detection engine is now available for customized use through the CPUID System Information Development Kit, a professional SDK built for the Microsoft Windows & Android.

Har du kört Spybot S&D ännu?
            Senast redigerad av freddan_6; 2015-04-17, 15:08.

Kommentar

• Fhrisanfow
              • aug 2014
              • 5

Gör en diskresning och ta bort alla temporära filer på C-disken, har du aldrig gjort det förut så lär du har några gigabyte där
              Om du har windows 7 så heter programmet "Diskrensning" så sök på det i windows-sökfält.

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1811

Tack för alla tips och råd!
                Jag kör Spybot just nu och diskrensning brukar jag göra med CCleaner men det kanske finns mer att ta bort Windows egen diskrensning men jag tror jag har kört den plus defragmentering för inte så länge sedan. När Spybot kört klart ska jag kolla upp det andra råd jag fått. Bland annat filen som ev. kunde vara virus. Trådlös HP skrivare har jag inte.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1811

Det samlas en del skit genom åren! Spybot var ett program som hitta den en hel skräp. En sak som verkar ofrånkomlig är dock att minnet tycks belastas mest dom fösta fem tio minuterna efter start. Nu efter körning av Spybot och byte av virusprogram till AVG så har dock minnesanvändningen minskat och ligger just nu på 57%

Om man skulle göra en uppdatering av minnet är det då ramminnet man uppdaterar i första hand?

Tack alla för hjälpen så här långt.
                  /Mats

Ps vet inte om jag nämnt att datorn är en HP ProBook4520s

Kommentar

• theailer
                    • okt 2010
                    • 291

Japp det är ram minnet som gäller. Det andra "minnet" är ju din hårddisk. Rätt säker på att du har 4GB minne, du kan kolla om du högerklickar på "den här datorn" och väljer egenskaper. Vilken version av Windows har du?

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1811

Nej jag har bara 2GB när jag kollar. Jag har Windows 7 professional.

Om jag skulle uppgradera minnet är det något av dessa som kan passa? https://www.microshop.se/shop/showit...=4052&idx=n628 Jag har ganska nära till Microshop.

När jag kollade ett youetube klipp där man utökade minnet på en likadan dator som min såg det ut som om det fanns en tom kortplats som dom satte minnet i. Kan det vara så att det finns en outnyttjad plats? https://www.youtube.com/watch?v=jTSZR3VjlSA

/Mats

Kommentar

• dvogonen
                        • jul 2012
                        • 491

Med all sannolikhet finns en tom minnesplats i din dator.
                        Jupp. De har minnen som passar. Du kan köpa 2 eller 4 Gb. Jag rekommenderar starkt att spendera de extra ca 150 kronorna och köpa 4 Gb. Det gör absolut skillnad. Du kan maximalt gå upp till 8Gb genom att kasta det gamla minnet och köpa två 4Gb-kort.
                        Här är den fulla specen för en 4Gb krets till just din dator:
                        *
                        Module Size: 4GB
                        Package:*204-pin SODIMM
                        Feature:*DDR3 PC3-10600
                        Specs:*DDR3 PC3-10600 • CL=9 • Unbuffered • NON-ECC • DDR3-1333 • 1.5V • 512Meg x 64 •

Det är knepigt att köpa minnen. Bäst är att ha med det som sitter i datorn för att undvika misstag. Så öppna datorn och plocka ut minnet ur den. Ta inte i kontaktkanten. Lägg helst kretsen i något antistatiskt. Ta med kretsen och specen ovan så får du garanterat rätt minne.

Kommentar

• High Five
                          • aug 2013
                          • 220

För den som inte är insatt så är det så att när det fysiska minnet (internminnet) inte räcker till så använder Windows hårddisken som extra minne. Men eftersom hårddisken är många (t.ex. 50) gånger långsammare går hela datorn mycket långsammare medan det händer. Om man inte löser det problemet spelar det ingen större roll i längden om man rensar tempfiler eller avinstallerar nåt program, man kommer få problemet igen men kanske bara i vissa situationer, t.ex uppstarten. Många laptopar sälj nog avsiktligt med snålt med minne för att dom inte ska fungera bra så många år. Då finns det ju möjlighet att man köper en ny dator tidigare så dom tjänar mer pengar. Att lära sig uppgradera minne i en laptop är ett bra sätt att spara pengar.

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

CPU-Z Talar om vilket minne du har just nu. Du bör ha exakt likadant. Jag har t.ex. 8GByte DDR3 på 800MHz

Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp 2015-04-18 15.46.22.png
Visningar: 1
Storlek: 36,8 KB
ID: 504780

@HighFive, min hårdisk har accesstid på 8ms, och är 580000 ggr långsammare än minnet som har access efter 11 klockcykler vid 800Mhz.

Kommentar

• High Five
                              • aug 2013
                              • 220

@freddan_6 accesstid är bara hur fort det går att få läsa första byte:n i varje läs-begäran. När det gäller större mängder data så är hur snabbt (t.ex. MB/s) man kan läsa från minnet/hårddisken troligen mer intressant. Läshastighet alltså. För 15-20 år sen var skillnaden ca 50-60 gånger om jag minns rätt, jag har inte brytt mig om att räkna nuförtiden, det är ändå väldigt stor skillnad.

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1811

Så här ser det ut på min dator! Måste alla uppgifter om minnet vara exakt lika.
                                Om man skirver ut och tar med sig uppgifterna till butiken borde det väl bli rätt.
                                Om jag köper ett 4GB borde det väl bli en märkbar skillnad.

Klicka på bilden för större version

Namn: CPU-Z.png
Visningar: 1
Storlek: 75,5 KB
ID: 504793

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...