Jag hade tagit med datorn oxo. Bärbara datorer kan ha lite udda minnen
Slö dator?
Kollaps
X
-
Problemet med min dator är att det inte finns någon behändig liten lucka att öppna utan man får skruva isär helt datorn och ta bort tangentbordet för att komma åt minnet. Men informationen från CPU-Z ska det väl gå att hitta rätt. Om jag åker på Microschop är personalen dessutom väldigt kunniga och vet vad dom håller på med.
/MatsKommentar
-
Nu har jag varit på Kjell & Co och köpte Ram minne. Jag hade papperet med mig och en av expediterna insisterade på att jag skulle slå till på 2x4GB om jag ändå skulle uppgradera. Glad i hågen skruvade jag isär datorn och monterade i minnena iklädd antistatarmband. Men tro nu inte att det fungerade, nej datorn fastnade på Windows startar och sedan hände inget mer hur länge jag än väntade. Jag fick till stänga av datorn på strömbrytaren och när jag försökte igen ville den göra en reparation och söka efter fel men även då fastnade den och ingenting hände.
Nu tog jag bort dom nya minnen och satte i det gamla och då startade datorn efter att länge sökt efter fel. När jag kollade på förpackningen igen står det Inte Core i5 och Intel Core i7 på den. Dessutom är det en nyare typ av Inte Core symbol. Min dator har Intel Core i3.
Jag testade även minnen ett och ett samt ett nytt minne tillsammans med det gamla utan att det fungerade.
Måste minnet vara anpassat till vilken version av processor man har? Det har jag inte läst någonstans när jag försökt sätta mig in i det här. Det står inte i specifikationerna när man kollar på olika ställen där dom säljer minnen. Tyvärr stod ju inte det på papperet jag hade med mig så jag kan förmodligen inte hävda att dom gett mig fel minne. Så nu har jag nog kastat tusen spänn i sjön. Eller kan det finnas någon inställning att göra som får det att fungera. Läste något om att uppdatera BIOS men det känns lite över min förmåga och lite riskabelt.
Jag har även kollat hur mycket minne Windows 7 Professional klarar och det var väldigt mycket om man hade 64 bit. som jag har.
/MatsSenast redigerad av senmathal; 2015-04-24, 07:38.Kommentar
-
Det du kan göra är att kolla vad den nyare versionen av BIOS gör och om det känns värt att uppgradera, kanske har något med bättre minnestöd att göra. Men att Windows iaf försöker starta är ett gott tecken, värre hade det varit om du endast fått en svart skärm vid start.
Det jag hade provat är att installera om Windows med det nya minnet och se om det hade funkat bättre.Senast redigerad av theailer; 2015-04-24, 09:55.Kommentar
-
Kollade lite på vad de hade ändrat i den nya BIOS versionen men det verkade inte ha något med minnet att göra, däremot så uppmanade de att uppdatera så snart som möjligt. Den senaste är version: F.50*(9 Jul 2014)
Står även vilken version du har inne i BIOS, du kanske redan har den senaste.Kommentar
-
Tror du fått för snabba minnen som inte din dator klarar av att hantera, gå tillbaka till kc och berätta att du skall ha snarlika i hastighet t.ex. om du har ddr 10600 så bör du ha ett par som ligger nära den hastigheten
Annars så fungerar datorn inte, den kommer inte att starta.Kommentar
-
Hastigheten har ingenting med det att göra, det är enbart en specifikation på hur snabbt minnet kan köras utan problem. Däremot kan spänningen skilja mellan olika moduler men då borde inte datorn kommit förbi BIOS.Tror du fått för snabba minnen som inte din dator klarar av att hantera, gå tillbaka till kc och berätta att du skall ha snarlika i hastighet t.ex. om du har ddr 10600 så bör du ha ett par som ligger nära den hastigheten
Annars så fungerar datorn inte, den kommer inte att starta.Kommentar
-
Minne köper man inte på Kjell&Co de har inte tillräcklig kunskap. Prova att lämna tillbaks.
Om du skriver exakt datormodell här så blir hjälpen bättre (rekommenderat). Det finns en flik i CPU-Z för det. Varje datormodell/moderkortsmodell har en lista av supportade minnesceller. Bästa informationen om detta har moderkortstillverkarna (Asus, MSI, Gigabyte, ASrock, Intel). Sämre information kommer från de som bygger ihop datorn (typiskt HP, Fujisu, etc).
Nya minnet bör ha samma Klocka som befintliga, samma eller snabbare av allt det andra. Får du olika klocka går det inte att blanda. Det kan fungera, men det beror på vilket moderkort det är. Det kan gå att blanda olika latency, men det beror på hur stödet i moderkortet är. Så vet vi vilket moderkort du har så kan du få bättre hjälp.
mvh //FredrikKommentar
-
Jag tycker att jag har fått bra hjälp tidigare av Kjell & Co men nu vet jag inte. Om man frågar om hjälp att hitta rätt minne och dom uppgifter man har med sig inte är tillräckliga tycker man att det vore lämpligt att informera om det. Jag vet inte varför jag gick förbi Microschop och till K&C. Nu beror det väl helt och hållet på vilken expedit man råkar på, det finns säkert folk på K&C som har kunskapen också. Men ibland vet dom nog inte om att det finns datorer äldre än två år.Minne köper man inte på Kjell&Co de har inte tillräcklig kunskap. Prova att lämna tillbaks.
Om du skriver exakt datormodell här så blir hjälpen bättre (rekommenderat). Det finns en flik i CPU-Z för det. Varje datormodell/moderkortsmodell har en lista av supportade minnesceller. Bästa informationen om detta har moderkortstillverkarna (Asus, MSI, Gigabyte, ASrock, Intel). Sämre information kommer från de som bygger ihop datorn (typiskt HP, Fujisu, etc).
Nya minnet bör ha samma Klocka som befintliga, samma eller snabbare av allt det andra. Får du olika klocka går det inte att blanda. Det kan fungera, men det beror på vilket moderkort det är. Det kan gå att blanda olika latency, men det beror på hur stödet i moderkortet är. Så vet vi vilket moderkort du har så kan du få bättre hjälp.
mvh //Fredrik
Men det här med Klocka? När jag kollar Memory på CPU så är det flera värden som det står "cklocks" efter. Tänkte också på att det står Frekvens 532,1mhz på min dator och 1600 mhz och det är ju väldigt stor skillnad.
Minnena jag köpte var de här http://www.kjell.com/sortiment/dator...ledInformation.
Det här är vad jag får fram när jag klickar Main board i CPUZ
/MatsKommentar
Kommentar