Slö dator?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Då är det nog den här datorn
    http://support.hp.com/us-en/product/...ent/c03696308/
    Vill du kolla länken och säga ja eller nej?

Den stämmer i alla fall på dina beskrivningar.
    HP skriver om minne till den datorn så här:

• Dual channel memory architecture
    • Two 240-pin DDR3 UDIMM sockets
    • Supports DDR3 UDIMMs
      • PC3-8500 (DDR3-1066)
      • PC3-10600 (DDR3-1333)
      • PC3-12800 (DDR3-1600 with Ivy Bridge processors)

• Non-ECC memory only, unbuffered
    • Supports up to 4 GB on 32-bit* systems
    • Supports up to 16 GB on 64-bit systems (with 8 GB UDIMMs)

Så jag rekommenderar 4GByte med i en kapsel, eftersom du troligen inte har 64-bitars os t.ex.

https://www.dustinhome.se/product/50...ry-blue-series

Om du skulle våga installera om till 64-bitars OS så är det inget hinder att stoppa i mer minne med en likadan kapsel till nån gång i framtiden. Jag kör med 12-24GByte RAM i mina datorer....., det och SSD gör större skillnad än mellan iCore3 och iCore5.

mvh //Fredrik

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Jag handlade mina grejer hos netonnet, fick tydligen tag i en kille som visste nåt och han avrådde mig från mitt planerade köp och hänvisade till en annan produkt, som faktiskt var billigare, med motiveringen att det kommer inte att fungera. Jag hade tur.

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1811

Ursprungligen postat av freddan_6
        Då är det nog den här datorn
        http://support.hp.com/us-en/product/...ent/c03696308/
        Vill du kolla länken och säga ja eller nej?

mvh //Fredrik

Nej det är en bärbar dator som är ett par år gammal. Själva modellen heter HP Probook 4520s

/Mats

Kommentar

• senmathal
          • sep 2008
          • 1811

Eller förlåt! Jag tyckte det såg ut som en stationär dator på bilden men det var kanske en bärbar.

/Mats

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1811

Här är ytterligare lite uppgifter och vad jag förstår är det 64 bit.

Klicka på bilden för större version

Namn: kontrollpanelen.png
Visningar: 1
Storlek: 122,8 KB
ID: 504817

/Mats

Kommentar

• freddan_6
              • aug 2006
              • 2655

Det finns fyra modeller av HP Probook 4520s. Tyvärr har några modeller DDR3L (1,35V) och andra har DDR3 (1,5V) minne.

Det ska finnas en produktguide installerad i din dator där du knappar in ditt produktnummer och får förslag på minne. Kolla om det står DDR3L eller DDR3. Köp sen 2x4GByte DDR3 eller DDR3L. Minne till bärbar heter SO-DIMM. Köp på en bra butik som har kända märken av minnen (Kingston, Corsair, Cruical, m.fl.)

Eller kolla vad det står på det installerade minnet....

mvh //Fredrik

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1811

Dom jag köpt heter Corsair DDR3 VENGERANCE, jag länkade till dem lite tidigare. Och när jag kollar med CPU-Z står det DDR3 men är det osäkert om man kan lita på det?

Tyvärr är produktnumret helt bortnött så det går inte att se vad som står där.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                  • sep 2008
                  • 1811

Jag vet inte om det kan löna sig att bara sätta dit det ena och låta det gamla sitta kvar?

/Mats

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

CPU-Z kan ej veta vilken spänning du har på minnet.

Har du provat att installera hp:s programvara för att ta reda på serienumret?

Kommentar

• senmathal
                      • sep 2008
                      • 1811

Jag laddade ner programmet men sedan bara försvann det. Går inte att hitta på skärmen eller eller i programmenyn.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                        • sep 2008
                        • 1811

produktnumret är tydligen WT120EA

Med tanke på att datorer kan i princip allt och att uppgradera ram. minne trots allt är ganska vanlig åtgärd: Hur svårt kan det vara att göra specifikationerna tydliga och lättillgängliga? Precis alla andra uppgifter om datorn kan man söka fram på olika sätt men vilket ram minne som fungerar är hart när omöjligt.

Nu hamnade jag i alla fall på Dustins hemsida och hitta en snarlik dator där med hänvisning till lämplig utrustning. Där rekommenderar man följande minne.
                        https://www.dustinhome.se/product/5010749084/ddr3l Ett DD3L

En amerikansk sida där man kunde söka minne på produktnummer rekommenderar däremot 2 GB DDR3 utan L efter.

/Mats

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1811

Ser ut som om jag ska ha 1,35 V minne. Är detta extremt ovanligt eftersom man inte frågar efter det på typ K&C och inte heller står det i minnets spec?

/mats

Kommentar

• freddan_6
                            • aug 2006
                            • 2655

Hej
                            Inte extremt ovanligt, men nya datorer som fokuserar på batteritid vill man ha så låg spänning som möjligt. Jag tror framtiden för bärbara är 1.35V
                            mvh //Fredrik

Kommentar

• freddan_6
                              • aug 2006
                              • 2655

Ursprungligen postat av senmathal
                              produktnumret är tydligen WT120EA

Med tanke på att datorer kan i princip allt och att uppgradera ram. minne trots allt är ganska vanlig åtgärd: Hur svårt kan det vara att göra specifikationerna tydliga och lättillgängliga? Precis alla andra uppgifter om datorn kan man söka fram på olika sätt men vilket ram minne som fungerar är hart när omöjligt.

Nu hamnade jag i alla fall på Dustins hemsida och hitta en snarlik dator där med hänvisning till lämplig utrustning. Där rekommenderar man följande minne.
                              https://www.dustinhome.se/product/5010749084/ddr3l Ett DD3L

En amerikansk sida där man kunde söka minne på produktnummer rekommenderar däremot 2 GB DDR3 utan L efter.

/Mats

Detta minne fungerar, det är egentligen ommärkt (Kingston, Cruical, Corsair)...
                              Det är 40% högre pris än originalmärkta.
                              Jag skulle valt 2 st. Corsair Value Select, överst på

https://www.dustinhome.se/search/ddr...333&sortby=asc

eller direktlänk
                              https://www.dustinhome.se/product/50...5/value-select

Kommentar

• senmathal
                                • sep 2008
                                • 1811

40% lägre pris hoppas jag att du menar. Nu tror jag inte att jag får lämna tillbaka minnena på K&C så jag låter det nog bero ett tag. Jag har gjort en del åtgärder efter tips här så att datorn i alla fall är användbara nu.

Jag kollade in den här tråden på HP:s supportsida men jag vet inte om jag blev så mycket klokare. Det verkar som olika personer har fått det att fungera med olika minnen. Både 1,5v och 1,35v.
                                http://h30434.www3.hp.com/t5/Noteboo...r/td-p/3779454

Tack så länge alla som gett tips och råd!

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...