Slö dator?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddan_6
    • aug 2006
    • 2655

Jag menar att står det HP på minnet så kostar det mer än om det står Corsair eller Kingston eller Cruical. HP tar BRA betalt för att kolla upp att minnet fungerar med någon av deras datorer. Men eftersom minnestillverkarna gör detsamma (alla tre har validator för din datrmodell) så är det inget mervärde.

Om butiken prackat på dig 1.5V minne när du ska ha 1.35V så bör det ta tillbaka även om du provat.
    Cruicals "find memory" säger 1.35V på alla HP Probook 4520s.

Kolla förresten SPD-fliken av CPU-Z.
    SPD är det lilla chippet på minneskapseln som talar om data för minneskapseln.
    Det är alltså data tillverkaren av minneskortet stoppade in, som sen läses av datorn och det som står på memory-fliken är vad som används. Att data skiljer mellan flikarna är normalt. Men Du kan läsa upp vilken spänning minneskapseln vill ha.
    Det verkar vara en djugel. Till min dator säger Cruical 1,5V, Corsair 1,35V och tillverkaren 1,5V. Det minne som sitter i är 1,35V (fast SPD-fliken säger 1,5V).
    Jag skulle ha valt 1,35V om jag skulle uppdatera.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

När de gäller att få lämna tillbaka så beror det väl på om jag har uppgett de uppgifter som beövdes för att hitta rätt. Men å andra sidan borde dom ju inte ha rekommenderat något minne alls om dom inte ansett sig ha fått de uppgifter som behövdes.

Om man söker lite hittar man allt fler trådar som handlar om huruvida 1,5 eller 1,35 v spelar någon roll. Som du säger verkar det vara en djungel. http://h30434.www3.hp.com/t5/Noteboo...1037893/page/2

/Mats

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1811

Det känns lite som en tillfällighet om minnet man köper fungerar. Efter att ha läst lit olika trådar kan jag omöjligt hitta något gemensamt för de minnen som fungerar och de som inte fungerar. Men något måste det ju vara som gör skillnad.

/Mats

Kommentar

• theailer
          • okt 2010
          • 291

Ja det är rätt jobbigt att hitta rätt med minnen, är lite lättare på en stationär med ett hyfsat moderkort då man oftast själv kan ställa in spänning och klockhastighet. Lättast är ju att köpa ett HP minne, men då blir det som sagt dyrare.

Kommentar

• senmathal
            • sep 2008
            • 1811

Ja jag tänkte att man kunde ringa HP-support men då rekommenderar dom väl bara sin egna. Det finns några med likadan dator på olika forum som lyckats hitta rätt. Men frågan är ju då om dom har exakt samma dator. Min känsla är att det trots samma namn på datorn finns ett antal olika varianter.

/Mats

Kommentar

• theailer
              • okt 2010
              • 291

Lite lurigt. Är det samma moderkort men olika cpuer på modellerna så bör samma minnen fungera. OBS bör

Kommentar

• senmathal
                • sep 2008
                • 1811

Tar upp min gamla tråd igen!

För att fatta mig kort handlar tråden om svårigheter att hitta ram-minne som fungerar i min min bärbara HP-dator. Jag köpte 2x4 GB men datorn ville inte starta med dessa minnen. För någon dag sedan kom det via HP-support en uppdatering av BIOS. Nu undrar jag om det kan ha någon inverkan på det hela. Har läst någonstans rekommendationen att uppdatera BIOS om inte minnet fungerar. Vad tror ni, är det värt ett försök?

/Mats

Kommentar

• McRegor
                  • maj 2006
                  • 7943

Ja - varför skulle du inte uppdatera burken med en ny Bios-version ? Kan mycket väl lösa de problem du haft.
                  Det är ju trots allt en relativt enkel operation.
                  Roger

Kommentar

• senmathal
                    • sep 2008
                    • 1811

Datorn är redan uppdaterad med ny BIOS så min undran var om det kunde lösa kompatibilitetsproblemet med ramminnet. Jag ska göra ett nytt försök med ramminnena som ligger och skräpar.

/Mats

Kommentar

• UndCon
                      • apr 2009
                      • 2886

Är det rätt sorts minne till din dator?

Uppdatering av BIOS löser inte det.

Kommentar

• freddan_6
                        • aug 2006
                        • 2655

Det brukar finnas en release-note till varje bios som talar om vad de gjort. De kan finnas utökad kompatibilitet med minneskretsar.

Kommentar

• senmathal
                          • sep 2008
                          • 1811

UndCon: Det har tydligen varit problem att hitta minne till min datormodell vilket jag fått klart för mig när jag sökt efter svar på nätet. En sak som har diskuterats är bl.a. minnets drivspänning men det märkliga är att det inte verkar vara konsekvent vad som har fungerat och inte. En del har lyckats få det att fungera andra inte men det går inte att hitta någon riktig gemensam nämnare för vad som fungerat.

Freddan: Jag har sökt efter release noter till uppdateringen men inte kunnat hitta just till denna. Jag vet inte om jag har sökt på fel sätt men jag hittade andra. Jag har testat minnet nu men det fungerade inte. Vid uppstart kommer datorn till "Wnodows startar" men sedan händer inget mer.

Det man möjligen skulle kunna göra är väl att ta kontakt med HP support och fråga vilket minne dom föreslår. Men då blir det väl original till dubbla priset.

/Mats

Kommentar

• Flygsmurfen
                            • sep 2006
                            • 1350

Jag skulle uppdatera min stationära burk med mer RAM.
                            Fick kretsar på Mediamarkt som skulle fungera.
                            Datorn tvärdog straxt efter uppstart med de nya kretsarna.
                            Visade sig ha fel "frekvens" ??
                            Fick lämna tillbaka dem.
                            Supporten på webbhallen fixade fram nya då jag mailade beteckning på de befintliga.
                            Det är tur att man har lite att pyssla med på fritiden :-)
                            Hoppas det löser sig för dig?

// Mats W
                            Flygsmurfen

Kommentar

• UndCon
                              • apr 2009
                              • 2886

är det någon etikett på de som sitter i så kan du väl ta ett kort på den så skall vi se vad vi kan göra.

Kommentar

• freddan_6
                                • aug 2006
                                • 2655

@UndCon, problemet som @senmathal råkat ut för är i princip att HP har samma beteckning på olika datorer. Därför säger HP olika saker, som t.ex. att det ska vara 1.5V-minneskretsar på ett ställe i supporten, men 1.35V-minneskretsar på ett annat. Det är lite marigt att hjälpa i detta fall. Det är inte ens säkert att datorn supportar större minneskretsar än de befintliga.

Kommentar

Arbetssätt...