Slö dator?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • UndCon
    • apr 2009
    • 2886

Jag har en gammal bärbar HP med 64 bitars CPU men resten av datorn klarar bara 32 bit....det säger en hel del om företagets kunskaper.

Kommentar

• senmathal
      • sep 2008
      • 1811

Jag ringde supporten nu och fick utifrån serienumret ett OEM nummer på minnet. När han på supporten sedan skulle kolla om det gick att hitta lämpligt minne utifrån numret fick han hålla på en god stund. Till slut hittade han ett ersättningsnummer. Detta kanske tyder på att det inte är helt enkelt med just min dator.

Nu är väl frågan om man verkligen kan lita på att det skulle fungera om man beställer ett nytt minne utifrån de uppgifter jag fick. Upp till 8Gb ska i alla fungera. Det här var de nummer han fick fram. spare part nr 578178-001 ersatt 641369-001 Det är inga problem att hitta minnen med hjälp av ersättningsnumret.

Här är i alla fall lite uppgifter på min dator.

Serienummer: 2CE0511N2R
      Microprocess: Intel(R) Core(TM) i3 CPU M 370 @ 2.40GHz
      Minne: 2GB Hynix 1333MHz
      Moderkort: 1413 KBC Version 57.37
      BIOS: 68AZZ Ver. F.60

/Mats

Kommentar

• senmathal
        • sep 2008
        • 1811

En liten uppdaterin.

Enligt de specifikationer jag fick från HP:s support beställde jag minnen som skulle passa datorn men det fungerade inte ändå. Som ett sista försök Googlade jag på exakt samma minne som det 2 G som suttit i datorn sedan den var ny. Jag fick flera träffar bland annat på Tradera där en kille flera uppsättningar av dessa minnen, begagnade men inte så dyra så jag gjorde ett sista desperat försök och beställde ett par 2G. Petade först i ett av dessa på den tomma platsen och datorn startade som vanligt och fungerade hur bra som helst. Har läst någonstans att det är bäst om minnena tillhör samma par så jag bytte ut mitt gamla mot det andra jag köpte. Datorn är märkbart snabbare och laddar internetsidor snabbare. Särskilt då man öppnar nya sidor och har flera öppna samtidigt. Jag tycker även att det går snabare att starta datorn.

När jag kikar i aktivitetetshanteraren på prestanda så ligger fysiskt minne hela tiden över de 2G jag hade tillgång till tidigare medan processoranvändningen verkar ha sjunkit. Vet inte om det har något samband.

Efter att ha installerat mer RAM minne har jag också gjort flera försök att uppdatera till Windows 10 men inte lyckats. Gissningsvis är det något med Grafikkortet som inte fungerar. När datorn startat om och börjar uppdatera blir skärmen helt svart efter ett tag och inget verkar hända. Har väntat länge men till slut stängt datorn på strömbrytaren. När jag sedan startat så har den gått tillbaka till Windows 7.

/Mats

Kommentar

Arbetssätt...