Eee PC med XP startar inte?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Eee PC med XP startar inte?

Min gamla Eee PC med XP startar inte Windows. Det blir blåskärm och texten börjar: "A problem has been detected and windows has been shut down..."
    Sist står det: *** stop: 0x0000007B...
    Googlade och fick bland andra tips att man ska rensa (startsektorn) från virus. Hur då?
    Det hör till saken att felet visade sig då jag skulle använda datorn efter att den legat oanvänd i ett halvår.
    /Leif
  • Michael
    • maj 2006
    • 1742

Det kan vara andra problem än virus. Har du provat att starta om datorn med "senaste fungerande konfiguration"?
    Du får fram den startmöjligheten om du direkt efter att du tryckt på startknappen håller ner eller upprepade gånger snabbt trycker på F8-tangenten.

Find help and how-to articles for Windows operating systems. Get support for Windows and learn about installation, updates, privacy, security and more.

Kommentar

• pernstig
      • nov 2006
      • 1184

Ja, samma blåskärm.
      Cmos/klockbatteriet verkar kass för jag måste starta med F2 för default BIOS values och klocka/datum står helfel.
      /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel
        • aug 2013
        • 857

Ställ klockan rätt och verifiera att BIOS har identifierat hårddisken.
        /Jonas

Kommentar

• numnutchris
          • dec 2008
          • 989

Det är inte så att du måste ställa om hårddiskgränssnittet i bios till ahci eller tvärtom, dvs till legacy/ide eller nåt sånt iom ditt bios resettats? Kan du starta med F8 överhuvud taget, tex felsäkert läge? (sen kan ju disken vara kass åxå...)
          ----------------------------------
          Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• pernstig
            • nov 2006
            • 1184

@Jonas: Ställt klockan men vet inte hur jag verifierar identifierad HDD.

@numnutchris: Det går inte att starta felsäkert. Samma bluescreenkommer upp. Disken bytte jag förra året och har kört den väldigt lite men javisst kan det vara den. Snurrar och förflyttar sig hör jag att den gör i alla fall. Vågar jag helt enkelt prova att ändra till ICE?
            /Leif

Kommentar

• UndCon
              • apr 2009
              • 2886

Microsoft slutat med support för XP och det bör du inte använda längre - det kommer inga nyare uppdateringar...

Lägg in något kul som Linux istället så får du mer fart i din EeePC

Men det verkar som sagt vara batteribyte på moderkortet som gäller.

Kommentar

• Nimbus-Bert
                • dec 2012
                • 305

Som UndCom skriver:
                Minnes batteriet till cmos är slut, bara att byta och sedan ställa in cmos inställningarna.

Bert

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Cmosbatteri beställt. Men jag tvivlar på att detta är orsak till felet. Jag har fått byta batteriet vid två tillfällen tidigare men då startade XP med "default values" efter ett klick på F2.
                  @UndCon: Jag ska ha ett enda program installerat för modellbackup till min MPX mc4000 som inte går att köra i moderna windowsversioner och inte i Linux heller. Ingen internetanslutning behövs.
                  /Leif

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Hur fungerar kommunikationen med MC4000, skulle en virtual machine av Windows XP in VMWare Player fungera?
                    VMWare Player är gratis.

Kommentar

• pernstig
                      • nov 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av freddan_6
                      Hur fungerar kommunikationen med MC4000, skulle en virtual machine av Windows XP in VMWare Player fungera?
                      VMWare Player är gratis.
                      Det borde fungera förutsatt att man kan begränsa klockfrekvensen. Det ursprungliga programmet körs i DOS(!!) men det finns en version som monterats i "Dosbox" och det är detta som jag har använt i min EeePC/XP.
                      /Leif

Kommentar

• PatrikE
                        • okt 2010
                        • 609

DosBox går att köra i min W7 dator..

Har dock ingen radio att testa mot.
                        || MultiWii Airplane Setup ||
                        || RTH Med MWii Ariplane ||
                        || Baseflight i Flygplan ||

Kommentar

• pernstig
                          • nov 2006
                          • 1184

Ursprungligen postat av PatrikE
                          DosBox går att köra i min W7 dator..

Har dock ingen radio att testa mot.
                          Multiplex varnar för att köra p4000/Dosbox i en snabb dator. Det kan ge ett RAM fel i mc4000 som man inte kan åtgärda själv och den risken vill jag inte ta.
                          /Leif

Kommentar

• FinnbyFraggel
                            • aug 2013
                            • 857

Men om du har programmet för DOS är det bara att skapa en bootbar usb-sticka och starta din eeePc på....
                            Eller ett SD kort då jag har för mig att det finns också.

Kommentar

• mackez
                              • jan 2014
                              • 161

Gör en reparationsinstallation av Windows så kommer den där att snurra igång igen.

Kommentar

Arbetssätt...