Vad tycker ni om Chromecast?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pernstig
    • nov 2006
    • 1184

Vad tycker ni om Chromecast?

Jag har länge funderat på att se SVT Play, Youtube och liknande på familje-TV:n (flera år gammal Sony Bravia med HDMI-uttag). Chromecast verkar vara ett bra alternativ enligt t.ex. recensioner på Netonnet men det finns ju flera (MHL, Media PC osv). Vad tycker ni som har erfarenhet?
    /Leif
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Har kört Chromecast ett drygt år och det är en enkel och bra lösning för bl a Play-kanalerna.
    Sitter numera en sån på 2 av våra TV-apparater. Det man skall vara hyfsat observant på är att Wifi-mottagningen skall vara bra där TVn står. Använder mest mobilen för att starta programmen. Absolut värt "pengen". En av våra TV-burkar är rätt modern med Smart-TV m m men vi kör ändå en Chromecast på den eftersom det känns enklare att hantera Play-kanalerna via mobilen.
    Roger

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Jag har också 2 stycken CC och det fungerar bra så länge det finns WiFi. kanon om man vill se Youtube klipp på TV. Jag har haft lite strul med en av mina då den tappade minnet och det vart lite klydd vart man hämtade info osv, men nu fungerar allt som det skall. Kanon för ungarna, de streamar film som tusan där hemma. Jag styr mina med telefonen, surfplattan eller datorn.

Så länge man har Wifi, kan man lätt flytta runt apparaterna i huset, jag brukar ibland ta ut en av dem i garaget och lyssnar där på musik via tuben.

Kommentar

• simonarvestrand
        • jan 2012
        • 3850

Chromecast funkar bra om man har bra wifi om det är lite dålig styrka så får chromecasten bekymmer att ansluta sig.
        Har en i sovrummet så långt ifrån wifipunkten som går i huset och där händer det att den får hålla på i en kvart innan den
        ansluter sig men när den väl anslutit så går det fint.
        har kört den på sovrumstv'n i ett par år nu och den gör vad den borde.

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Den allra senaste versionen (ver 3) vill jag minnas skall ha kabel-nätverksanslutning - kan ju vara en lösning för de med lite sämre WiFi-täckning.
          Roger

Kommentar

• R_Sjostedt

• mar 2014
            • 89

Instämmer!!! I Love it! :sarcastic:
            När slutar man vara "Rookie"?
            SPEKTRUM-gillare med målet att flyga alla typer av plan!
            YouTube / Instagram / EslövMFK

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Ursprungligen postat av McRegor
              Den allra senaste versionen (ver 3) vill jag minnas skall ha kabel-nätverksanslutning - kan ju vara en lösning för de med lite sämre WiFi-täckning.
              Roger
              Aha, jag drog faktisk fram ett nätverksuttag till TV:n i samband med att jag anslöt huset till fiber :applouse:

EDIT: Är V3 detsamma som "Ultra"?
              Senast redigerad av pernstig; 2016-11-14, 16:35.
              /Leif

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Jo - så heter den säkert. Såg att den hade RJ45-uttag och det har inte de tidigare.
                Roger

Kommentar

• simonarvestrand
                  • jan 2012
                  • 3850

men dubbla priset för att få eth och ultrahd känns saftigt

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Men behöver man kabelanslutning så kan det ju vara värt priset - knappast annars.
                    Roger

Kommentar

• flygrc
                      • aug 2013
                      • 329

Trots bra Wifi (50Mbit/s) och 100 lina via fibrer så tycker jag det blir partier i bilden som inte hinner med och som då tappar i upplösning, speciellt vid sport, tex F1.
                      Vi har två varianter, olika gamla, och den nyaste är klart bäst.

Kommentar

• pernstig
                        • nov 2006
                        • 1184

Ursprungligen postat av McRegor
                        Men behöver man kabelanslutning så kan det ju vara värt priset - knappast annars.
                        Roger
                        Just det, min router finns i fel ände av huset och CC-enheten hamnar på fel sida om TV:n så det kan bli problem. Men jag har en repeater som jag kan ansluta som accesspunkt i mitt nätverksuttag nära TV:n så jag köper den billigare v2 utan RJ45 och provar med.
                        /Leif

Kommentar

• Killenheladagen
                          • sep 2015
                          • 1394

Annars kan man också ha en t ex smartstereo; min tv är dum men stereon är "smart" kör nåt LG-OS som klarar de flesta appar, ser alltid på netflix och youtube genom den; har ej övriga kanaler.
                          Dock när den var kopplad wifi så tyckte jag också att den inte hängde med alltid framförallt var det risk att allt frös och började buffra, LAN-kabel botade detta.

Skickat från min SM-G800F via Tapatalk

Kommentar

• NickeL
                            • aug 2011
                            • 378

vi har 2st chromecast hemma och jag tycker dessa fungerar riktigt bra, har väldigt sällan strul med anslutningen, den lilla kostnaden för en CC tycker jag det är värt alla dagar i veckan.
                            www.iabrc.com
                            www.autopartner.se
                            www.extremeflightrc.com
                            Xpert-rc

//Nicke

Kommentar

• pernstig
                              • nov 2006
                              • 1184

Jaha, då har jag fått igång min nyinköpta Chromecast
                              Under installationen tyckte enheten att det var svag WiFi och ville att jag skulle välja ett annat nät om möjligt. Men det funkade bra ändå under den korta tid som jag provade (SVT Play). Se #12 ovan.
                              Noterade att när jag återvänder till "vanligt TV-tittande" så ser jag intermittenta pixeleringar/frysningar så länge enheten är igång. Drar jag ur nätadaptern så försvinner felet så det är inget stort problem.
                              /Leif

Kommentar

Arbetssätt...