Avinstallera Bloatware på ny W10

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Nu kör jag ju inte Windows så ofta längre men hittar inte Windows din skrivare automatiskt på nätet och installerar med lämpliga drivrutiner ? Via "Add new printer" eller vad det nu var det heter... Fast jag kanske förväxlar detta med nåt annat OS....
    Roger

Kommentar

• freddan_6
      • aug 2006
      • 2655

Om du verkligen är säker på att du vill installera osignerad programvara, så finns guider på nätet. Men du måste starta om windows.

Kommentar

• EllBe
        • dec 2015
        • 13

Jag köpte en Asus PC för drygt en månad sedan med WIN10 64 bit och gjorde i stort sett inte annan än tog bort bifogat antivirus bw. Med 2 TB HD kommer jag nog aldrig att fylla HD. Problemet blev att de flesta program jag har inte fungerade med WIN10 utan jag har blivit tvungen att uppgradera nästan allt. Dock hittade W10 både skrivare, scanner och kamerorna utan bekymmer. Låt datorn vara och krångla inte till det i onödan. God Jul!

Kommentar

• pernstig
          • nov 2006
          • 1184

Avrapportering:
          Jag följde Fredriks råd/länk i #29 och nu funkar skrivaren (även via nätverket). Tack!
          Vidare har jag kört både Malwarebytes och Spybot och de hittar ingen skadlig kod. Men sedan har jag avinstallerat dessa eftersom de tycks blanda sig i och/eller ta över realtidsskyddet från W Defender.
          Gott Nytt År 2017 :cheers2:
          /Leif

Kommentar

• freddan_6
            • aug 2006
            • 2655

Det är bara spybot S&D som blandar sig i windows defender, Malwarebytes har jag kvar och det är inget problem.
            Spybot S&D har sedan många år passerat bäst före datum och bör inte användas mer.

Kommentar

• pernstig
              • nov 2006
              • 1184

Jaha, då kanske jag kan installera Malwarebytes igen och köra då och då.
              Men det är något lurt med Spybot trots att jag avinstallerat med Decrap. Spybot finns inte med i Windows lista "avinstallera" men ändå dyker denna bild upp ibland i samband med start av datorn:
              Klicka på bilden för större version

Namn: Spybot-reinstall.jpg
Visningar: 1
Storlek: 47,5 KB
ID: 508359
              /Leif

Kommentar

• freddan_6
                • aug 2006
                • 2655

Nu var det ett tag sen jag tog bort Spybot så jag kanske minns fel, men jag har för mig att de lämnar en katalog i %CommonProgramFiles% eller %CommonProgramFiles(x86)% som man ska ta bort, sen slipper man alla varningar. Katalogen heter nåt i stil med "Spybot S&D" eller "Spybot Search&Destroy"

Kommentar

• pernstig
                  • nov 2006
                  • 1184

Efter lite manuellt letande hittade jag detta:
                  Klicka på bilden för större version

Namn: Spybot S&D.JPG
Visningar: 1
Storlek: 67,7 KB
ID: 508360
                  Konstigt att jag inte fick någon träff vid sök på "spybot".
                  /Leif

Kommentar

Arbetssätt...