Störningar med 2,4 Ghz??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 1984:an
    • feb 2007
    • 230

Störningar med 2,4 Ghz??

Är nyfiken på om 2,4 Ghz sändarna kan störas ut.
    Jag själv har en trådlös videokamera och ett trådlöst bild/ljudöverförings-kit, båda på 2,4 bandet.
    Startar jag sedan microvågsugnen (som är flera meter bort) störs allting ut...
    Kan detta hända om man har en micro i klubbstugan :shock: ?? nån som kan/vill testa?

Mvh. Jesper Sollerhed nr.826
  • Wavis
    • nov 2006
    • 47

Tja. men just i installationsögonblicket vid bredband (trådlöst)kollade jag med en radiostyrd bil på 2,4 o det glichade regält o verkligen regält

Kommentar

• ssn
      • maj 2006
      • 796

Hej..

Testat Spekctrum DX7 genom att samtidigt starta en microugn, trådlös överföring av video samt de små videokamerorna (trådlösa) som bla MFT säljer...
      Inte en darrning i servona..

Sosen

Kommentar

• OlleP
        • aug 2006
        • 161

Min mikro sänker det trådlösa nätverket, i alla fall iköket.

Kommentar

• ssn
          • maj 2006
          • 796

Jo de olika systemen störde varandra men inte DX7 som jag skrev....

Sosen

Kommentar

• 1984:an
            • feb 2007
            • 230

OK, kul att du kunde testa Sosen! (då har jag lärt mej nåt nytt idag oxå

Kommentar

• yeran
              • maj 2006
              • 37

Pass upp, det fungerar inte som vi är van med FM/AM-anläggningar.

Eftersom DX7 skickar en kodad signal som är unik för aktuell mottagare kommer man aldrig att märka någon glitch eller darr i servona.

När signalen störs ut kommer man först att märka det med att styrningen blir seg pga förlorade datapaket. När signalen är helt utstörd eller utom räckvidd slår failsafen in.

Kommentar

• McRegor
                • maj 2006
                • 7942

Hej,
                Men när Failsafen slår till så innebär ju detta för de mesta samma sak som när man blir utstörd med en 35 MHz-anläggning...d v s resultatet blir en mindre lyckad "landning"...PDT_Armataz_02_32
                Ordet Failsafe är väl om man skall vara lite petig ett missvisande begrepp - man kan ju lätt tro att denna funktion "fixar" felet så inte konsekvenserna blir så stora ..
                Sen är ju tekniken som vanligt inte fullkomlig - vi har ju sett att Ludde drabbats av kvaddar till följd av programvarufel i mottagaren på hans 2,4 GHz-anläggning.
                Som vanligt gäller nog devisen att skynda långsamt - d v s avvakta en aning så att buggar åtgärdats.
                Fick man önska nåt mera så är det i så fall att man kan enas om ETT system - men det är nog att tro för mycket ´om samarbetsviljan, tyvärr...
                Hälsningar
                Roger

Kommentar

• V-Bat
                  • apr 2007
                  • 29

Wi-Spy

Jag använder en sådan här i mitt jobb för att se interfererande signaler på 2,4GHz ISM-bandet. Dvs radiotrafik på det frekvensbandet som INTE är 802.11-trafik som t ex microvågsugnar, viss DECT-telefoni, babylarm, trådlösa kameror och liknande.

Oscium: Portable Wi-Fi spectrum analyzers & network analyzers for pros. Wi-Spy Lucid delivers tri-band (2.4/5/6-7 GHz) analysis with Wi-Fi 7 support. Optimize networks, hunt interference – powered by MetaGeek expertise.

Billig och bra!

Kommentar

Arbetssätt...