Köp av videokamera 2022?

Kollaps
Det här Ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 123

Jag har en urgammal Sony Cyber Shot 6.0, som jag använder till "allt", inklusive filmade flygningar.
    Är väldigt nöjd med den, även om den har begränsningar som filmkamera. Den kan t.ex. inte zooma när man filmar rörligt.

I början hade jag problem med att kameran inte ville "se" en modell på stor höjd (modellen "försvann" ibland, för att så småningom komma tillbaks i bild), men det löstes när jag kom på att man kan stänga av autofokusfunktionen, så att kameran fungerar som en gammaldags "fixfokuskamera".
    Autofokusen ville gärna "trolla bort" en liten modell på himlen, men det händer inte längre.

Klicka på bilden för större version

Namn: Sony Cyber Shot 6.0.jpg
Visningar: 1
Storlek: 46,2 KB
ID: 514986

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Ålänning - lycka till och håller f ö helt med dig om dessa "prickar på himlen" resp stående bildformat på filmerna.
      Liksom en riktig sökare.
      Roger

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6809

Kanske man kan låsa fokus på den lilla Canon Ixusen jag filmat med senaste tiden... måste kolla. Den får vara reserv. Bra tips! Den har varit slit-o-släng-kameran när man ska iväg på nåt. Den står för alla foton jag fotat RC med i alla fall, det duger den bra till. En bild är bättre än ingen bild. Har två systemkameror också som jag fotat och filmat med, men RC... mjäh.

Packade upp Panasonicen häromdagen och insåg att jag inte kom så långt... tänkte inte på att man behövde köpa ett SDXC-kort som klarar spara undan 4K-filmer. Men nu är ett sånt införskaffat! :-)

Nu gäller det bara att labba och testa lite och se hur redigeringen går till så att jag känner mig redo att filma lite RC-flyg. Och för att filma RC-flyg behöver det vara flygväder, en utmaning, kanske i morrn. Och nån som flyger utöver mig så jag i alla fall kan filma den/de som flyger om ingen kan filma mina flygningar.

Allt var enklare förr när vi var många på fältet och flög. :-D
        Och på Sony Vegas Pro-tiden redigerade man med "on the fly"-metoden så hade man 15 minuter film så var 3 minuters filmen klar efter 15 minuter. Smidigt! Adobe Premiere har jag aldrig kommit överens med, men de nyare versionerna kanske är vettigare. Ingen aning... bara att börja på nytt och get shit done!
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Axbri
          • maj 2009
          • 61

Hur gick det med nya videokameran? Har du hunnit komma igång att filma/redigera något?

Själv redigerar jag i Davinci Resolve, och rekommenderar det starkt! Gratisversionen så klart. Om man bara ska klippa och exportera för youtube är det lätt att lära sig. Det är ganska smidigt att lägga in texter, musik, och även enklare färgkorrigering också. Typ öka kontrasten lite och justera färger. Davinci Resolve är bra eftersom det finns så mycket guider hur man gör saker på youtube. Bara att söka där när man kör fast.

Jag använder min gamla Sony FDR-AX33 videokamera än idag. Även om jag har en fin Sony systemkamera med bra videoläge också. En videokamera är mycket lättare att hantera i vissa lägen. Och att följa flygplan i luften är absolut en sådant läge! Ibland filmar jag även med GoPro och klipper ihop.

Jag kan också tipsa om att testa att låsa slutartiden på videokameran till ca 1/dubbla bildfrekvensen. Till exempel använda en slutartid på 1/50 om man filmar 25 bilder per sekund. Det ger lagom mycket fin rörelseoskärpa som får filmen att se proffsig ut. Om det är fullt solsljus mitt på dagen krävs nog ett ND-filer. Men man kan göra detta utan filter också om man filmar på morgonen/kvällen när det inte är så ljust. Våga experimentera med manuella inställningar ibland!

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6809

Pah, int hunnit ladda den ens... den står här på bordet. :-D
            Jag har DaVinci och Adobe Premiere (skräp).
            Tack för tipsen, ska testa sen bara jag kommer igång, kameran blev lite nedprioriterad ett tag, ca veckan ut. Sen!!!
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

Arbetssätt...