SMFF utövar påtryckningar på landets klubbstyrelser

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

:roll:

Kommentar

• McRegor
      • maj 2006
      • 7943

Hej igen Mats och alla andra glada..
      Jag håller helt med dig Mats att vi inom Klubbarnas Styrelser också lägger ner mycket ideellt jobb - ingen tvekan om det !
      Och jag håller också med om att redovisningen av dels vad SMFFs Styrelse gjort under året lämnar en del övrigt att önska - för att inte nämna den totala bristen på Verksamhetsplan som framkom senaste Stämman - där fick Styrelsen helt riktigt en allvarlig reprimand av Stämman.
      Sen håller jag inte med dig i allt eftersom det trots allt finns en hel del redovisning av vad som hänt under året - bara att läsa Verksamhetsrapporten som publiceras inför Stämman.
      Att Styrelsen avslår de flesta Motionerna innebär dock inte att dom med automatik avslås av Stämman. Men det är viktigt att det finns engagerade människor från Klubbarna på plats som "tänker själv" och inte nödvändigtvis röstar enl Styrelsens förslag. Samt givetvis att man förankrat sitt ställningstagande hemma i Klubben först - i den mån det går.
      Sen håller jag med dig till 100 % i beskrivningen av varför vi gamla, griniga gubbar engagerar oss så mycket..
      Tyvärr Steve så har jag en aning svårt att förstå det du skriver. Dock är det som nu nämnts några gånger att om Klubben är medlem i SMFF så skall alla "flygande medlemmar" automatiskt anslutas till SMFF - det säger SMFFs Stadgar och vill man annorlunda får man endera försöka få en ändring till stånd - via Årsstämman - alternativt får Klubben lämna SMFF.
      Slutligen Patrik - jag håller med dig om att det vore intressant att höra hur "icke-SMFF-Klubbar" klarar sig i t ex kontakter med Kommunen avseende bidrag m m. Och visst är denna SMFF-debatt en aning onödig i detta Forum - det håller jag med om. Dock finns ju i praktiken inget fungerande Forum på SMFFs hemsida. Får avsluta med att tacka för din credit..
      Hälsningar
      Roger

Kommentar

• genland
        • maj 2006
        • 1228

Ett svar på hur de kan gå för en klubb som
        inte anslutit sig till SMFF.

Vi har övervägt att ansluta oss men kunde inte finna
        någon som helst fördel med en anslutning, tvärtom.

Vi har ett fält, (1100 x 25m), vi har två klubbstugor, en i varje ände av fältet, den stora med el o vatten indraget, ett nyuppfört förråd, en motordriven flotte för sjöflyg, fullständig utrustning för skolflyg, en liten specialbyggd o utrustad vagn med allt som behövs för flygning (laddare, startbatteri, verktyg, bränslepump, glödström, mm).
        Denna vagn är till för att medlemmarna bara skall behöva ha med eget bränsle, sändare o modell inte behöva släpa med egen fältlåda.

Behöver vi nåt så ser vi helt enkelt till att finansiera det o skaffar det sen.
        Det bästa av allt, vi har o har alltid haft en mycket god ekonomi.
        Detta på grund av att vi jobbar in pengar också, exvis bakar tunnbröd o säljer, drar in en del vid vårt årliga Meeting mm.
        Dessutom har vi alltid haft en bra o givande kontakt med
        kommunen, inga problem med att få bidrag heller till våra
        större investeringar plus bidrag till underhåll av våra anläggningstillgångar.

Trots att vi är en liten klubb har vi alltid haft en stark likvididitet som
        faktiskt trots stora investeringar bara blivit bättre år för år
        o detta trots (eller kanske tack vare) att vi aldrig varit anslutna till SMFF.

Medlemsavgiften har alltid varit endast 100 kr o 50kr för medlem under 15 år. Dessa pengar går ju dessutom direkt in i klubben.

All in all, tror inte vi hade varit lyckligare med att skicka en massa pengar i onödan till SMFF.

Ja det är ju bara att kolla vad det har blivit av SMFF:s storstilade
        satsning på söndagsflygarna, bredd eller vad det heter med Hr Lassecub
        i spetsen.

Håller verkligen med _Nik_ i hans inlägg ovan.

Bästa Hälsningar
        Kent Gunnarsson
        Ordf MFK Genlanda
        Åsele

Kommentar

• ssn
          • maj 2006
          • 796

Pust.

Hade hoppats att det tagit slut med denna debatt men men ... Nu kan vi alla bli "gäster" i vårt eget hus...

Flyg fort å lågt!

sosen

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Skåpmat Sosen,skåpmat...Inläggen är från 2007,det har varit stillsamt o bra ett tag nu..
            // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
            (nu även med biskvier!)

Kommentar

• jocke1963
              • dec 2007
              • 2709

Jag har aldrig lagt mig i dessa diskussioner innan men nu måste jag..
              På senaste Hobbymässan stod ju SMFF storstilat och delade ut gummibandsmotordrivna friflygplan till alla barn, MEN, bara om de, eller ffa föräldrarna skrev in sina barn som medlemmar i SMFF.
              Varför gör man isf detta? För att få mer (ekonomiskt) stöd högre uppifrån, för att man då har "fler medlemmar" ??
              Har jag rätt eller fel?

Kommentar

• Gasman
                RCFF - Administratör
                • aug 2006
                • 555

För uteslutning av förening från SMFF gäller Flygsportförbundets stadgar (framgår av §9). Läser man FSF:s stadgar står det så här vad gäller uteslutning:

"Medlemsförening kan efter beslut av FSF:s styrelse uteslutas ur förbundet. Skäl för uteslutning ska skriftligen, tillsammans med anvisningar om hur överklagan kan ske, meddelas föreningen. Förening som inte aktivt verkar för en dopingfri idrott får anses motarbeta förbundets intressen och kan komma att uteslutas ur förbundet. Besvär mot beslut ska ställas till FSF:s styrelse inom 14 dagar från det beslutet meddelats. Begäran om uteslutning kan ske av ledamot i FSF:s styrelse, FSF:s kansli (s.k. utstraffning2 pga ej betalda avgifter), grenförbunds styrelse, FSF:s revisorer, SDF samt DF och RF (RS)."

Vill SMFF utesluta någon förening får man således begära detta hos FSF:s styrelse och ange skälen för detta. Huruvida FSF:s styrelse sedan anser att "några flygande medlemmar enbart är med i RCFF" kan anses motverka FSF:s intressen har jag ingen uppfattning om.

Men grundfrågan är ju ändå den nu gällande §37. Finns det en majoritet för att justera/ta bort den är det ju bara att föreslå detta och rösta igenom det enligt reglerna för stadgeändring. Men då måste ju också föreningsrepresentanterna dyka upp på årsstämman personligen eller genom ombud och rösta utefter föreningens uppfattning. Jag deltog på för första gången på SMFF:s årstämma i år, 2013. Och jag måste säga att jag blev mycket förvånad över den dåliga uppslutningen.

Mange
                Ordf. i Strängnäs Modellflygare
                //Mange

Licensed by the Swedish Civil Contingencies Agency to accuire pure nitromethane!
                Och som med tårar i ögonen minns Snurren, Vespus, Getingen, Looping m fl ricinoljekladdiga maskiner!

www.strangnasmodellflygare.se

Kommentar

• bokis
                  • maj 2006
                  • 5041

Fär några år sen så förekom det konstigheter gentemot klubbar med hot om indrivning m.m men det är historia får man hoppas.
                  Det Jocke skriver hänger ihop med bidragen,enda bidragen som finns o söka har ungdomar eller pensionärer som mål och det gör att listor med medlemmar som är juniorer är fina o ha när man ska söka..
                  Om det är OK o göra som SMFF gör är väl upp till var och en att tycka till om,min egen åsikt har jag nog skrivit om tidigare och den kanske är känd.

Mange,37:an har varit uppe förut på tapeten och intresset för att förändra den har varit noll,nu spelar det inte så stor roll längre för de flesta klubbar accepterar medlemmar från bägge förbunden som flyger,givetvis med undantag.
                  37:ans hela idé är ju minst sagt otidsenlig tycker jag men den är ju ett sätt att hålla klubbarna i schack,de som tvekar om att ha öppet för alla..
                  Men återigen,det har blivit bättre de sista åren,majoriteten tycker det är OK så jag tycker att det är på rätt väg..
                  // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
                  (nu även med biskvier!)

Kommentar

• AM
                    Debattglad entusiast

• maj 2006
                    • 3464

Riksidrottsförbundets krav är MINST 1000 aktiva medlemmar i åldern mellan 7 och 25 år (har jag för mig).
                    Så i mina ögon är det rent bedrägeri att kalla en ung mässbesökare för medlem endast för att hen skrivit in sitt personnummer och adress i ett XLS-formulär.

Det handlar dock om ganska stora pengar - över 1 miljon kronor för 1000 "juniorer". Frågan är nog inte riktigt prövad - det finns uppgifter om att man inte får bli medlem gratis, vilket ju sker i många föreningar. Minst 20 kr i medlemsavgift har jag sett uppgifter om.
                    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• LIP
                      • maj 2006
                      • 1315

Nu är jag inte något SMFF-fan precis, men om SMFF ordnar en organiserad verksamhet för de nya juniorerna ser jag inget fel i det.
                      Om inte så betraktar jag det som lurendrejeri, utan att riktigt veta vad reglerna säger.

Kommentar

• henke2
                        • mar 2011
                        • 3188

Ursprungligen postat av jocke1963
                        Jag har aldrig lagt mig i dessa diskussioner innan men nu måste jag..
                        På senaste Hobbymässan stod ju SMFF storstilat och delade ut gummibandsmotordrivna friflygplan till alla barn, MEN, bara om de, eller ffa föräldrarna skrev in sina barn som medlemmar i SMFF.
                        Varför gör man isf detta? För att få mer (ekonomiskt) stöd högre uppifrån, för att man då har "fler medlemmar" ??
                        Har jag rätt eller fel?
                        Jag var lite nyfiken för jag brukar försvara det bra som SMFF gör för mig, det tycker jag är viktigt. Gör dem dumheter så gillar jag det inte givetvis. Så jag ringde upp ordföranden i SMFF-Bredd som säger att du har fel på två punker. Dels var det SLM som köpt in och delade ut flygplan på årets mässa och dels blev ingen medlem i någonting. SLM antecknar vilka som fått flygplan, men varför vet jag inte, jag kan också gissa men jag vet inte.

Från hobbymässans hemsida,
                        "SLM
                        Välkommen till Hobbymässan och SLMs monter .Här delar SLM ut balsamodeller i sin monter. Planet heter Lucy och har en motor av gummisnodd somn vevas upp med propellern. Gillas framför allt av barn i nedre skolålder, men även av äldre."

Senast redigerad av henke2; 2013-11-04, 11:50.

Kommentar

• jocke1963
                          • dec 2007
                          • 2709

Ok, då ger jag mig.

Om det nu är så att de barn/ungdomar som skrev in sig blir kontaktade för en ev uppföljning och därmed blir framtida modellflygare är det ju ett gott initiativ.

Kommentar

• AM
                            Debattglad entusiast

• maj 2006
                            • 3464

Man kan ju undersöka hur många juniorer förbundet uppger att de har. Med fakta kan man i så fall avfärda/bekräfta om det fuskas med bidragsanslagen. Samma sak gäller att det ryktas att som medlem i förbundet ska man ange övriga familjemedlemmar - även om endast en familjemedlem är modellflygare.
                            Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• henke2
                              • mar 2011
                              • 3188

Ursprungligen postat av AM
                              Samma sak gäller att det ryktas att som medlem i förbundet ska man ange övriga familjemedlemmar - även om endast en familjemedlem är modellflygare.
                              Då kan vi slå hål på den myten också för det är INTE sant

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av jocke1963
                                Ok, då ger jag mig.

Om det nu är så att de barn/ungdomar som skrev in sig blir kontaktade för en ev uppföljning och därmed blir framtida modellflygare är det ju ett gott initiativ.
                                Det är så jag upplever att det funkat. Läser man på SMFFs hemsida och hittar den där faktan som AM pekar på, så kan man se att man slutat dela ut modeller eftersom det inte genererat medlemmar i den utsträckning man hoppats, utan nu istället provar med att låta juniorer bli sponsrade. Detta för att INTE få " spökjuniorer"

Jag tycker det är en snäll gest av dem och rimligt att det är kopplat till div motkrav. De skriver att de provade detta 2012, jag vet inte hur det gick eller om något liknande gjorts i år.

Nu vart det mer näsan i blöt än jag tänkt mig och egentligen är bekväm med, hoppas ingen tar illa vid sig, men jag tyckte det var befogat med att stoppa in lite fakta.

Kommentar

Arbetssätt...