Lyft blicken och titta mot horisonten......

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Wulfman
    • jan 2007
    • 478

Lyft blicken och titta mot horisonten......

Efter mitt sabbatsår inom modellflygandet konstaterar jag att det pågår vad närmast skulle kunna tolkas som en "inre strid" mellan modellflygare och organisationer.

Tycker det är dags av vi blickar framåt istället....

Bakgrund och fakta

Anledningen till att ytterliggare en modellflygsorganiation (RCFF) bildades är ju till stor del missnöje med hur SMFF skötts.

Nutid

RCFF är här för att stanna, nästa steg blir då att hitta samarbetsformer mellan dem olika organisationerna. Se till att få igång en uppåtgående spiral när det gäller antalet organiserade medlemmar oavsett om dem är med i RCFF eller SMFF.

Försäkringar

Efter att lusläst alla trådar om detta ämne samt läst på uppgifter om försäkringar kan jag konstatera och tolka följande.

RCFF har likvärdig försäkring som SMFF medlemmar och så länge man har en modell som väger under 25 kilo föreligger det inga hinder heller försäkringsmässigt eller på annat sätt från LFV.

Undantag

Om man tävlar krävs det medlemskap i SMFF, där kanske man kan hitta någon samarbetsform

Gästflygning och förbundstillhörighet

Här har jag en personlig erfarenhet som bara gör mig ledsen. Blev nekad att gästflyga i Julas på torslanda (Göteborg) just p.g.a att jag ej var medlem i SMFF.

RCFF försäkring täcker alla modellflygfält oavsett om dem är organiserade i RCFF eller SMFF regi.

Vi modellflygare är en ganska liten skara entusiaster.....tycker vi ska välkomna varandra med öppna armar oavsett om vi är söndasgflygare...inbitna tävlingsflygare....rookies......veteraner medlemmar i SMFF eller RCFF.

ALLA SKALL KÄNNA SIG VÄLKOMNA !

Så med andra ord gräv ner stridyxorna ! och framför allt sopa "prestigen" under mattan.

Vad som nu urkristalliseras (som jag tolkar det) är att RCFF framförallt vänder sig till söndagsflygare och att SMFF mer är för tävlingsflygare.

Är helt övertygad om att båda organisationerna kommer komplettera varandra om man samarbetar.

Vänligen

Lasse Lindgren
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Hej Lasse,
    Det finns inte så mycket att tillägga - håller m a o med dig helt.
    Vi är inte nån mega-grupp vi som RC-flyger så varför skall vi inte kunna hålla sams ? Förhoppningsvis är sånt trams som att inte tillåta gästflygare p g a "fel" Förbundstillhörighet ett övergående fenomen. Hos oss är i vart fall alla välkomna - enda kravet är ett glatt humör och som vanligt sunt förnuft...
    Skillnaderna mellan SMFF och RCFF är att det är två olika Förbund med - f n i vart fall - lite olika fokus. Låt det stanna vid detta och inse att det i våra Klubbar kommer att finnas medlemmar som valt det ena eller det andra Förbundet som "sitt" - ingen dramatik i detta. Och oavsett vilket Förbund den enskilde medlemmen valt så är det fortfarande samma modellflygarkompis !
    Nä, nu skall jag ut och handla korv och andra livsnödvändigheter till vårt meeting imorrn - välkomna skall ni vara oavsett Förbundstillhörighet..
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• AM
      Debattglad entusiast
      • maj 2006
      • 3464

Detta var det bästa som skrivits på mycket länge. En stor eloge till dig Lasse! Kan inte annat än hålla med dig till 100%.

Mvh
      Ove
      Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

håller med til varenda bokstav ... ehh såg inte detta inlägg i tid utan skrev i andra inlägget om försäkringar ,,, jaja
        bra formulerat iaf !!

Kommentar

• lodde
          • aug 2006
          • 50

Håller till 100 % med Lasse vad han skriver PDT_Armataz_02_44

Mvh LODDE PDT_Armataz_02_44
          Modellflyger hellre än bra ;-)

Kommentar

• airfoil
            • dec 2006
            • 12

Kan bara citera Byrådirektören H.K Bergdahl i Tage Danielssons julsaga om Karl Bertil Jonsson:
            “Det var förbanne mej det finaste jag har hört sen jag konfirmerades”

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Ansluter mig till hyllningskören PDT_Armataz_02_44
              Svårare än så behöver det inte vara...

Kommentar

• Wulfman
                • jan 2007
                • 478

Hörde Ni förresten att TV3 skall göra en ny version av grannfejden....Dem kommer kalla den för "flygfejden" :lol: :lol:

Kommentar

• kenneth67
                  • jun 2007
                  • 2545

hörde nått om en proffs match ....

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                    • 5250

Ursprungligen postat av Wulfman
                    Hörde Ni förresten att TV3 skall göra en ny version av grannfejden....Dem kommer kalla den för "flygfejden" :lol: :lol:
                    ja och fyran skulle visst ta upp serien "Skilda förbund" ...
                    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• kenneth67
                      • jun 2007
                      • 2545

hehe ja ..
                      hmm en plankning av bonde söker blir då flygare söker förbund

Kommentar

• Sigun
                        • aug 2007
                        • 3942

Bra talat Wulfman.. förstår heller inte den typen av attidtyd som du mötte i Göteborg, varför inte bara acceptera att de finns två olika grenar ibland modellflygarna

Söndagsflygare - Tävlingsflygare

/Martin

Kommentar

• Magnus68
                          • dec 2007
                          • 17

Hej
                          Håller med om att det som wulfman skriver är det bästa som skrivits på länge
                          kan du (wulfman) kopiera ditt inlägg på SMFF:s sida också?
                          /Magnus

Kommentar

• kenneth67
                            • jun 2007
                            • 2545

hmm ja akmg har ändrat sig en del sedan jag flög där för 20 år sen ! fösta halv året var jag inte ens medlem ... å var väldigt välkommen ändå .. men det verkar som de flesta klubbar har blivit "hårdare" med medlemskap mm ... synd att man skall nekas pga "fel" förbund bara

Kommentar

• McRegor
                              • maj 2006
                              • 7943

Ursprungligen postat av kenneth67
                              .. men det verkar som de flesta klubbar har blivit "hårdare" med medlemskap mm ... synd att man skall nekas pga "fel" förbund bara
                              Hej,
                              Tror inte att man blivit hårdare generellt bara beroende på vilket centralt Förbund man är ansluten i - annat än i ett fåtal Klubbar som har stark anknytning till SMFF-styrelsen.
                              Dock vill vi som Klubb givetvis ha dig som medlem om du flyger på vår anläggning - det är som alla vet inte gratis att driva ett fält med stugor, gräsklippare m m så flyger man regelbundet på ett Klubbfält får man räkna med att Klubben har motkravet på medlemskap. Förr fanns mycket mera bidrag att få och man kanske inte heller behövde betala arrenden m m så då kunde man nog vara frikostigare. Men det gäller som sagt vid regelbundet nyttjande av fältet - är du t ex medlem i en annan Klubb och kommer och hälsar på emellanåt så finns inga sådana krav - inte hos oss i vart fall. Det är bara kul att träffa andra flygare.
                              Hälsningar
                              Roger

Kommentar

Arbetssätt...