Bygglov för hus

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • haskell
    • aug 2006
    • 236

Bygglov för hus

Hej,
    är det någon som har erfarenhet av bygglov och ändringar av
    förhandsbesked ? Har just nu ett problem med att en ny granne
    vill ändra i redan taget beslut. :evil:

mvh
    Håkan
    Håkan

www.bobtail.nu
  • monch
    • nov 2007
    • 128

Tjena!
    har inte haft det problemet själv, undrar bara har den gamla grannen godtjänt ritningen? i så fall tror jag inte den nya har något att säga till om.( tror jag mig ha hört.) om bygglovet är klubbat redan.
    hoppas det löser sig, finns inget värre än gnälliga grannar.

Kommentar

• wesse
      • maj 2007
      • 5864

Gå till han med en semla i varje hand sen sätter ni er ner o pratar sällsamma saker om inte detta hjälper ge honom fler semlor men skulle det trots allt ändå inte gå lösa problemet då har du lagen på din sida...med om lagen ska hjälpa dig med detta problem då blir ni inga sällsamma grannar längre så massor av semlor är min lösning på detta problem..

hoppas det reder ut sig för dig..

kramar till dig

Kommentar

• lassebetong
        • mar 2007
        • 1255

Kanske ett fall av den klassiska svenska avundsjukan.
        Tror inte att man ordinerar semlor mot sådant men försöka duger ju.

/Lasse
        //Lasse

Kommentar

• pilotkalle

Semlor=ödmjukhetens följeslagare

Kommentar

• adjonym
            • jan 2008
            • 19

Hej.
            Man har rätt att överklaga bygglov/förhandsbesked. Till och med efter att du har "byggt". Sorgligt men sant.
            Det kan gå så långt att du får riva det du har byggt, för att någon har överklagat bygglovet och fått rätt. Det finns en tidsgräns, men jag kommer inte ihåg den just nu. Jag TROR att den ligger på 10 år, men som sagt, TROR är nyckelordet där.

Mitt råd är att prata med den nya grannen och se vad det är för synpunkter han/hon har på ditt bygge. Den allra bästa lösningen är att ni kommer överens utan överklaganden o dyl. Om det är små förändringar kanske du kan ändra lite på bygget? I många fal är det bättre än att "ta strid" och riskera att förlora, dvs, inte få bygga någonting alls.
            (Anledningen till att jag vet detta är att en släkting fick riva ett garage som var byggt med bygglov, som senare överklagades av en ny granne.

länk http://www.k.lst.se/k/amnen/Samhalls...de_bygglov.htm
            edit
            en länk till

Kommentar

• wesse
              • maj 2007
              • 5864

Ursprungligen postat av adjonym
              Hej.
              Man har rätt att överklaga bygglov/förhandsbesked. Till och med efter att du har "byggt". Sorgligt men sant.
              Det kan gå så långt att du får riva det du har byggt, för att någon har överklagat bygglovet och fått rätt. Det finns en tidsgräns, men jag kommer inte ihåg den just nu. Jag TROR att den ligger på 10 år, men som sagt, TROR är nyckelordet där.

Mitt råd är att prata med den nya grannen och se vad det är för synpunkter han/hon har på ditt bygge. Den allra bästa lösningen är att ni kommer överens utan överklaganden o dyl. Om det är små förändringar kanske du kan ändra lite på bygget? I många fal är det bättre än att "ta strid" och riskera att förlora, dvs, inte få bygga någonting alls.
              (Anledningen till att jag vet detta är att en släkting fick riva ett garage som var byggt med bygglov, som senare överklagades av en ny granne.

länk http://www.k.lst.se/k/amnen/Samhalls...de_bygglov.htm
              edit
              en länk till
              http://mobil.svt.se/svt/jsp/Crosslin...7&lpos=extra_1
              men så tragisk...borde heta preliminärt byggtillstånd då o inte bygglov..när man fått lov att göra något borde det ju gälla...tänk om jag fick lov av min läkare att äta fem semlor och sen ändrar han sig hur skulle det se ut :?

Kommentar

• lassebetong
                • mar 2007
                • 1255

Ursprungligen postat av wesse

men så tragisk...borde heta preliminärt byggtillstånd då o inte bygglov..när man fått lov att göra något borde det ju gälla...tänk om jag fick lov av min läkare att äta fem semlor och sen ändrar han sig hur skulle det se ut :?
                Typ så här :vom:

/Lasse :up:
                //Lasse

Kommentar

• adjonym
                  • jan 2008
                  • 19

Bara lugn wesse. Bara för att man KAN överklaga betyder det inte att man får rätt.
                  Det borde vara mycket ovanligt att man måste riva något som man redan har bygglov för. I fallet med min släkting var det så att garaget(eller car-porten om man ska vara ärlig) stod på tomtgränsen, vilket den nya grannen inte tyckte var bra.

Kommentar

• Brauer
                    • jun 2006
                    • 316

Ursprungligen postat av adjonym
                    Bara lugn wesse. Bara för att man KAN överklaga betyder det inte att man får rätt.
                    Det borde vara mycket ovanligt att man måste riva något som man redan har bygglov för. I fallet med min släkting var det så att garaget(eller car-porten om man ska vara ärlig) stod på tomtgränsen, vilket den nya grannen inte tyckte var bra.
                    Schysst sätt att börja grannsämjan. "Tjenare, jag är din nya granne. Riv ditt garage är du snäll." ... :shock: Man kan ju tycka att han inte borde flyttat in om det inte passade.

Kommentar

Arbetssätt...