Krascha när man inte flyger

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

Krascha när man inte flyger

Efter en lyckad flygdag på isen, strålande sol, -4 grader och så gott som vindstilla, packade jag min Twist i bakluckan och körde hemåt.
    I den sista vägkorsningen innan jag var hemma hörde jag ett krasande ljud från bagageutrymmet. Väl hemma kunde jag konstatera att en fyraliters dunk spolarvätska hade vält på stabben :(

Twisten är mitt första metanolplan, har hunnit med 180 flygningar med planet utan värre incidenter under snart två års tid. Och så ska man gå och klanta till det när man kör hem från fältet :?

Twisten är liten och lätt att plocka med sig när man bara ska ut och busflyga en stund och jag trivs bra med planet. I bakhuvudet har jag haft en tanke på att köpa The World Models Ultimate 30 till OS 46 LA-motorn och elektroniken om jag skulle totaldemolera min Twist. Nu är den ju inte totaldemolerad, men frestelsen är stor att jag beställer en sådan och låter Twisten ligga ett tag utan motor och elektronik.

Ingen kamera till hands, så jag fotade med telefonen. Hur ska man reparera så det håller?

0
    Köp en World Models Ultimate 30 till OS LA 46 motorn och elektroniken
    0%
    0
    Reparera Twisten
    0%
    0
    Reparera Twisten OCH köp en World models Ultimate 30 med ny motor och elektronik
    0%
    0
  • wesse
    • maj 2007
    • 5864

borra in träpluggar o en massa expoxy sen flyg du sällsamt igen...

Kommentar

• gimbo
      • jul 2007
      • 710

Du bör unna dig tiden att reparera Twisten och trösta dig med en World models Ultimate 30

Kommentar

• LAB
        • dec 2007
        • 634

Jag håller med gimbo,reparera twisten och ha den som reserv eller en busmaskin som du inte behöver vara rädd om.
        Lasse

Kommentar

• flygaren_93
          • sep 2007
          • 427

det är tråkigt när planen går sönder på såna sätt. Laga det går nog lätt och fort.

om man krashar så vill man göra det ordentligt, inte bra en transport olycka i bilen.
          Om du vill bli av med den gör som bokis gjorde med sin calmato. Laga den snabbt och flyg så den total krashar och glöm inte filma och skratta :lol: :lol: :lol: :lol:
          Alex

Kommentar

• flygaren_93
            • sep 2007
            • 427

det är tråkigt när planen går sönder på såna sätt. Laga det går nog lätt och fort.

om man krashar så vill man göra det ordentligt, inte bra en transport olycka i bilen.
            Om du vill bli av med den gör som bokis gjorde med sin calmato. Laga den snabbt och flyg så den total krashar och glöm inte filma och skratta :lol: :lol: :lol: :lol:
            Alex

Kommentar

• kenneth67
              • jun 2007
              • 2545

ingen alvarlig skada ju reparera å ha den som "bus" köp dig en ny ... en andra kärra e alltid kul å ha ....
              jag fick min lilla dubbeldäckare total kvaddad men den är snart på g igen tack vare ca lim å lite extra bitar den blir bus bus kärra sen ! kör på bara

Kommentar

• sundqvistjohan
                • jul 2006
                • 1289

Ursprungligen postat av kenneth67
                ... en andra kärra e alltid kul å ha ....
                Jotack, jag vet Jag har några kärror, men inte en dubbeldäckare med konstflygegenskaper som ryms i bilen färdigt monterad. Och nu är det precis vad jag skulle behöva :lol:
                Det var bara ett litet försök att övertala mig själv. "Twisten är sönder, så nu måste jag ha ett nytt plan till motorn och elektroniken".

Twisten är redan reparerad, enbart med lim, utan inborrade träpluggar. Det skulle ha blivit väldigt omständigt att förstärka med pluggar då höjdroderhalvorna sitter ihop med varandra med en "stålggrej" som syns på bilden. Tror nog att det håller med enbart epoxy, det känns i alla fall stumt och bra.

Ska det bli en Ultimate får det alltså bli med motor, elektronik och hela rubbet - och då kan det ju lika gärna bli en större så småningom.

Kommentar

• sundqvistjohan
                  • jul 2006
                  • 1289

Var ju tvungen att följa omröstningens resultat

Twisten är reparerad och flugen, inga problem - reparationen tog 15 minuter och så köpte jag en The World Model Ultimate 40S RTF - dvs. en begagnad färdigbyggd, bara att stoppa i en mottagare och flyga.

Ultimaten finns nu hos syrran i Sverige, så det tar väl ett tag innan jag får hem den hit till Finland. Men den som väntar på något gott...

Kommentar

• Mr X
                    • apr 2007
                    • 1055

Svaret var givet från första början

Reparera Twisten OCH köp en World models Ultimate 30 med ny motor och elektronik
                    RC Åland
                    RC Åland på facebook
                    På tok för många flygande saker.

Kommentar

• sundqvistjohan
                      • jul 2006
                      • 1289

Köpte min Ultimate av "RG" i en säljtråd här på forumet. Fick hem den till Finland idag

Planet är bestyckat med en Enya 50CX-tvåtaktare och jag väntar otåligt på en mottagare som jag beställt och på fint flygväder till helgen.

Kommentar

Arbetssätt...