Jag börjar bli lite för stor för att fortfarande bo hemma (21, snart 22) och har tittat mer och mer efter något eget! Det är svindyrt med en bostadsrätt inne i varberg, man får räkna med 800.000-miljonen för en 2 r.o.k. som inte ligger i ett alltför slummigt område... Så där är väl det ltie kört för tillfället... Nu är det så att dom ska bygga ett gäng nya bostadsrätter en bit utanför stan i form av små villor med 2 bostadsrätter i varje, 2 r.o.k. med lite sutteräng-känsla! Precis vad jag vill ha, och inte alls dyrt heller eftersom det är utanför stan... Nu är bara frågan om jag får ta ett banklån för att köpa denna bostadsrätt eller inte? Jag är ju timanställd och jobbar bara när vi väl har jobb, alltså kan jag ibland vara ledig en vecka eller två bara sådär... Spelar det någon roll att jag då tjänar betydligt mer än en "vanlig" kille i min ålder (kanske runt 15-20k)?? Eller dom kanske ändå inte ger några banklån till någon som inte har en fast anställning!?
Timanställd och banklån?!
Kollaps
X
-
Bäst att ta upp det med din bank.
Jag tror att det kan vara lite svårt om du inte har en garanterad månadsinkomst.
Din bank kan ge rådgivning och lägga upp ett lån som passar din ekonomi, kolla med dem istället för att få "skjuta-från-höften-tips" från oss RC-idiotas
Vi slösar bara pengar så här lär svaren bli
-KÖÖÖP!
-JAAA!
-....Byggtråd! Vill se bilder! -
Hej Stoffe,
Men risk att låta Medelsvenssonskt tråkig så är nog det bästa rådet att tala med din bank. Har du jobbat ett par år så borde dom ha en rimlig uppfattning om dig och dina möjligheter att klara ett huslån. Vad vi tycker och tror här är tyvärr inget värt när det kommer till kritan för dig.
Hälsningar
RogerKommentar
-
:lol:
Jag tänkte om någon visste, jag tänkte jag skulle gå in på banken imorgon och snacka lite med dom och se vad dom säger... Det hade varit nice om det gick... Hur funkar det annars? Vill dom att man ska ha varit anställd ett visst antal månader eller nåt för att man ska få söka lån? Det kan vara så att jag inom en väldigt snar framtid kommer att byta jobb till ett där jag är fast anställd...Kommentar
-
Hej Stoffe,
T5 och Roger har som vanligt bra tankar även om detta.
Det enda jag kan lägga till är att innan du talar med din bank gör följande.
- Gå igenom din ekonomi och se om du själv anser dig ha råd med detta boende.
- Lägg upp en enkel men realistisk budget på hur dina in/utgifter ser ut per månad.
- Kolla hur dina månads utdrag ser ut, har du samma rutiner varje månad så är det bra, om du impuls shoppar och inte har många fasta utgifter i dags läget så kan det ge en dålig reflex.
- Planera redan nu att lägga undan motsvarande summa som det tänkta boendet kostar per månad, om du går till banken om ett par månader och har en sådan vana samt lite undanlagda pengar så kommer det att hjälpa banken att ta ett för dig positivt beslut.
Man kan mycket väl få en bank att backa upp en även i de mest omöjliga situationer, men du måsta förstås ha en möjlighet att betala, samt en god insikt i hur du tänker lyckas med det.
Mvh,
NyrothKommentar
-
tjenare ! prova med din bank i första hand ..
tyvärr så har bankerna ofta en ganska orealistisk kalkyl .. och iaf så ligger dom ganska högt i sina beräkningar på vad man skall ha kvar när ALLT är betalt ...
när jag och min sambo delade på oss så skulle jag ta över lånen på huset ..det var precis tvärnit från "våran" bank det skulle jag inte ha råd med sades det ! skall tilläggas att lånen kostade 3100 kr imånaden .. jag blev tvärföbannad givetvis . å tog kontakt med sbab..
inga bekymmer alls fick tillåmed höjja lånet samt att dom belånar upp till 95% av "värdet" nu kommer det roliga ... gick 3 månader senare till min bank igen för att låna ytterligare slant för att renovera vidare .. se då gick det jätte bra att låna ! ..
bostads lån brukar vara lite lättare att få än "vanligt" lån då bostaden borgar för lånet dock brukar det vara så att man bör ha till handpenningen av egna pengar .. men vissa banker ger lån även till den
får du nej så är det bara att kolla med nästa bank tänk dock på att dom som regel kör en uc på innan du ens fått ett svar å för många uc under kort tid brukar inte bankerna gill!!
ett tips är bluestep som kan hjälpa till om banken sagt nej hoppas det löser sig för dig med lånet .. tänk på att alltid spara undan en bra slant om spisen kylen tvätt maskinen exploderar ,, för där kommer ingen vaktis å sätter in en ny gratis
Kommentar
-
Håller med, en handpenning är ett bra vink till banken att du sparar undan lite och har planerat i förväg inför husköpet.bostads lån brukar vara lite lättare att få än "vanligt" lån då bostaden borgar för lånet dock brukar det vara så att man bör ha till handpenningen av egna pengar .. men vissa banker ger lån även till den
Det är också en säkerhet för dig att lägga en handpenning därför att om huset säljs till mindre pengar än du köpte för blir du inte huslös och skuldsatt.
Handpenningen blir en sorts buffert för en eventuell förlust ifall man säljer till förlust pga. oförutsedda faktorer.
Om du tex kan lägga 10% av totalbeloppet kontant betyder det att du kan sälja huset med 10% förlust och gå ifrån situationen skuldfri. Inget drömscenario förstås, men en säkerhet för din personliga ekonomi.Kommentar

Kommentar