Hemsideprogram

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jocke H
    • jul 2006
    • 41

Hemsideprogram

Behöver hjälp med att hitta ett enkelt men bra gratis hemsideprogram till flygklubben.
    Önskvärt skulle vara om det var på svenska.

/jocke
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Hej,
    Enkelt, bra, gratis, på Svenska - ja, det var inga små krav..
    Jag har sett att det finns (fanns i vart fall) ett program som heter Intellyweb - http://www.intellyweb.com/Intellyweb...0-000000000006
    Tydligen gratis om man accepterar viss reklam - annars är det nog inte speciellt dyrt att köpa heller. Men jag har ingen aning om förtjänster och brister.
    Själv använder jag Effective Site Studio Pro - http://www.effectivestudios.se/
    Fungerar utmärkt till enklare Klubbhemsidor. Det jag saknar är en enkel funktion för att skapa medlems-login - t ex vissa sidor som är skyddade om man inte har ett konto och loggar in. Går givetvis att lösa "manuellt" men en lättanvänd inbyggd funktion hade inte varit fel.
    F ö jobbar det med sidmallar där du endera kan använda någon av de som finns eller skapa egna.
    Jag kom rätt snabbt in i "tänket" med programmet och tycker att det är lättarbetat. Givetvis finns det avsevärt mycket kraftfullare programvara men jag hade inte det behovet för de 2 hemsidor jag underhåller. Vill du byta utseende så skapar du en ny mall - sen applicerar du den på de sidor du skapat och vips är hemsidan konverterad till nytt utseende.
    Hälsningar
    Roger

Kommentar

• Ekis
      • nov 2006
      • 223

Ifall du har Officepaketet på din dator finns ju alltid Frontpage. Inte så svårt att komma igång med, tycker åtminstone jag.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Hej,
        Det är möjligt att Frontpage varit en del i någon version av Office (Professional-versionen gissningsvis) men så är inte längre fallet. Om jag förstått MS rätt så har dom en ny produkt - MS Expression - som ersätter Frontpage.
        Men som sagt - freeware finns säkert i mängd men då företrädesvis Engelskspråkig sådan.
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• js_
          • jul 2007
          • 666

Får du bara ihop en hemsida så finns det ett enkelt o gratis server program som heter Xerver så du kan köra det från egen dator.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Hej igen,
            Ja, apropå Web-hotell.
            Det finns ju nästan oändligt många att välja bland men jag har kört Cliché på de två hemsidor som jag underhåller - deras s k Delta suite - http://www.clichehosting.com/se/defa...?wid=110&sid=4
            Endast 12:50 per månad är inte mycket att bråka om - och det har fungerat ypperligt.
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• Mikey
              • dec 2006
              • 67

Kanske testa och köra linux.....

NVU är kanske något att testa.. Det sägs på hemsidan att den fukar i windows. Skulle dock tro att den funkar som aldra bäst i linux.

http://nvudev.com/index.php

Kommentar

• Glawe
                • feb 2007
                • 2126

Joomla innehåller precis allt du behöver, är lättadministrerat cohy du behöver göra väldigt lite för bli klar!

Joomla! is the mobile-ready and user-friendly way to build your website. Choose from thousands of features and designs. Joomla! is free and open source.

Kommentar

• BeGe
                  • jun 2006
                  • 47

Varför inte erbjuda klubbarna en hemsideslösning?

Vore det inte en bra idé om förbundet kunde erbjuda klubbarna en hemsida för en billig peng? Tänker på att alla klubbar kanske inte har en datasnubbe som har tid och ork att bygga upp en hemsida från grunden och sedan hänger det på honom om/när den blir uppdaterad. Och de som har tur att ha en sådan, när/om han slutar i klubben - då dör sidan :-(

Tycker att ni kunde titta på lagsidan.se som har en fiffig lösning där allt man behöver är en dator som är uppkopplad mot internet. Inga dyra komplicerade program som ska installeras behövs. Inloggning kan ske av en eller flera, tom alla medlemmar fast då med olika behörigheter. Om administratören (den som kan ändra allt, även layouten på sidan) slutar så ger man bara den nye webmastern en inloggning och sidan lever vidare som vanligt. Dessutom får man en fiffig gruppmailfunktion där man enkelt och snabbt får ut information till klubbens medlemmar, ja faktiskt finns SMS funktion också fast den kostar, men mycket billigare och snabbare än postverket(!) Läs mer om hur det funkar på http://www.lagsidan.se/

Nu tycker ni kanske att de som vill kan väl skaffa en sida hos lagsidan då.
                  Men tänk på fördelarna om förbundet har en egen sådan lösning... då kunde ni "puscha" ut nyheter från förbundet på klubbarnas sidor direkt, och klubbarnas evenemang kunde länkas in på förbundets sida... snacka om att knyta ihop modellflygarsverige!!

Kanske kan förbundet ge uppdraget till lagsidan att bygga en modellflygvariant på sidan?

Adressen skulle kunna bli tex: [klubbensnamn].rcflyg.se

Ser gärna reaktioner från förbundsstyrelsen och forumbesökare på detta.

Kommentar

• QatHome
                    • maj 2006
                    • 701

Finns en poäng med ditt förslag men jag tycker personligen att det kanske ligger lite väl långt från RCFFs kärnverksamhet och skulle ta resurser från sånt man bör lägga energi på om man skulle försöka tillhandahålla en sådan tjänst själv.

Däremot ser jag inget hinder mot att RCFF skulle kunna förhandla med t.ex lagsidan.se om att erbjuda sina medlemmar tjänsten till ett rabatterat pris.