Det snackas så mycket modellflyg här..

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenna
    • maj 2006
    • 233

Det snackas så mycket modellflyg här..

..men äter gör vi nog alla mycket mer och oftare än vi flyger antar jag.

Så följdaktligen undrar jag följande:

Vad äter ni gott folk?

Tips recept på allt ifrån typiska ungkarlsmiddagar till riktigt fina gourmeträtter vore kul.
    Alltså inget ni hittat i någon tidning utan sådant som hör era egna matlagningsvanor till.

Själv tog jag fram ett köttfärssåskoncept i unga dagar som fyllde mina behov då och håller än idag.

-Bryn på uppemot ett kg köttfärs, hacka en gul lök och fräs i också. Krydda med vitlökspulver och pastakrydda.
    -Häll i en burk skivade champinjoner inkl vattnet och puttra tills vattnet dunstat.
    - Gör en redning på 3dl vatten, 2msk vetemjöl, nån matsked Soya och en rejäl skvätt
    ketchup, skaka i en schaker och häll över köttfärsen när den fått fin färg.
    -Låt putra en stund tills det blivit lagom konsitens.

Serveras till pasta då förslagsvis...
  • mulder
    • nov 2006
    • 1033

Om du vill tillbringa mindre tid i köket så är följande ett bra tips.
    4st fiskpinnar i brödrosten och undertiden rör man ihop pulvermos med varmvatten.
    /Mvh Mikael

Kommentar

• Kenna
      • maj 2006
      • 233

Jag äter inte fiskpinnar efter det jag jobbade på fiskrensfabrik i Nordnorge

Kommentar

• sundqvistjohan
        • jul 2006
        • 1289

Snabbt, dyrt och gott!

Oxfilé med rödvinssås, klyftpotatis och grillade grönsaker.

Värm ugnen till 225 grader

Smält ett par matskedar farinsocker i en kastrull (under omröring), häll på en rejäl skvätt gott rödvin (ca 2 dl), snåla inte - vinet ska vara bra. Blanda i oxfond på flaska till lämplig sälta och låt alkoholen koka bort.

Sätt in frusna potatisklyftor (halvfabrikat) och lämpliga grönsaker i ugnen.

Värm en gjutjärnspanna och stek hastigt 4–5 cm tjocka skivor av oxfilén (mittenbiten). Salta och peppra. Gör en liten "form" av aluminiumfolie och låt biffarna eftersteka i ugnen bredvid potatisen och grönsakerna (de sista 5 minutrarna för en blodig biff, att genomsteka oxfilé är att häda).

Rör ner rejält med smör (ej margarin) i rödvinssåsen och avred med maizena när smöret smält.

Nu är allt färdigt samtidigt - kött, sås, potatis och grönsaker. Kostar som en bättre mottagare men smakar mycket bättre.

Kommentar

• OlleP
          • aug 2006
          • 161

Ursprungligen postat av Kenna
          ..men äter gör vi nog alla mycket mer och oftare än vi flyger antar jag.

Så följdaktligen undrar jag följande:

Vad äter ni gott folk?

Tips recept på allt ifrån typiska ungkarlsmiddagar till riktigt fina gourmeträtter vore kul.
          Alltså inget ni hittat i någon tidning utan sådant som hör era egna matlagningsvanor till.

Själv tog jag fram ett köttfärssåskoncept i unga dagar som fyllde mina behov då och håller än idag.

-Bryn på uppemot ett kg köttfärs, hacka en gul lök och fräs i också. Krydda med vitlökspulver och pastakrydda.
          -Häll i en burk skivade champinjoner inkl vattnet och puttra tills vattnet dunstat.
          - Gör en redning på 3dl vatten, 2msk vetemjöl, nån matsked Soya och en rejäl skvätt
          ketchup, skaka i en schaker och häll över köttfärsen när den fått fin färg.
          -Låt putra en stund tills det blivit lagom konsitens.

Serveras till pasta då förslagsvis...
          Komplettera med riven morot och riven squash, några burkar tomat.
          släng vitlökspulvret och använd äkta.
          Sambal oelek, tabasco och cayennepeppar ska alltid finnas hemma.

Kommentar

• JerryD
            • jan 2007
            • 302

Ursprungligen postat av mulder
            Om du vill tillbringa mindre tid i köket så är följande ett bra tips.
            4st fiskpinnar i brödrosten och undertiden rör man ihop pulvermos med varmvatten.
            /Mvh Mikael
            Jag kommer ihåg en sannberättelse där de vuxna i familjen överraskades av att yngste sonen i huset sa att "Nu kan ni gå in och sätta er vid TV:n så fixar jag maten". Sagt och gjort, med en flaska gott vitt vin i kylen (och minnet) satte de sig i Tv-soffan och hörde hur sonen fixade och donade i köket. Förväntningarna växte i förhållandet till "donandet" i köket och när sonen äntligen kallade på Mor o Far så blev de serverade just fiskpinnar och potatismos! RIDÅ!:scared:

Kommentar

• OlleP
              • aug 2006
              • 161

Snabbvariant är.
              Täck allt du äter med sötsur thaisås.

Vill du ha godis så ta och skär kokt potatis i småbitar, häll på sötsura såsen.
              Det blir en utmärkt potatissallad, fin till rostbiff eller för sig själv.

Kommentar

• JerryD
                • jan 2007
                • 302

Vill bara ytterligare en gång flagga för det allra bästa det finns här på jorden: NORRLANDSPÖLSA!:1wav:
                YEAH MAN!....för att citera Wesse.

Kommentar

• JerryD
                  • jan 2007
                  • 302

[quote=OlleP;179695]Snabbvariant är.

Taj-sås? Har i.o.f.s aldrig smakat på den, men det låter inte särskilt gott!
                  :blush:

Kommentar

• OlleP
                    • aug 2006
                    • 161

[quote=JerryD;179697]
                    Ursprungligen postat av OlleP
                    Snabbvariant är.

Taj-sås? Har i.o.f.s aldrig smakat på den, men det låter inte särskilt gott!
                    :blush:
                    Nu ska vi inte vara på detta viset.
                    Snuskhummer där

Kommentar

• LAB
                      • dec 2007
                      • 634

Hej kom på att jag skulle vija ha en patentmacka med nystekt färskpotatis till frukost.Jag måste kolla så att vi har någon korv hemma,annars finns allt,ajaj nu drar det i tarmen.
                      Lasse

Kommentar

• wesse
                        • maj 2007
                        • 5864

Min favorit är leverpastejmacka med skivade jordgubbar på:thumbup:

Kommentar

• Mats J
                          • maj 2006
                          • 598

Den här rätten kom till då äldste sonen hade haft spagetti o köttfärssås i skolan och jag mitt nöt hade tänkt laga till samma sak till middag, Hans min då jag sa va det skulle bli till middag fick mig att ta fram den inre inspirationen Det är nog tio år sen nu men rätten blir efterfrågad nån gång nu å då.

Bryn köttfärs och lök i mycket smör (jag gör på 1kg färs och 2stora lökar) krydda med tacokrydda efter smak. Koka makaroner (nästan 1kg idealmakaroner), häll av vattnet blanda sen ner köttfärsen i makaronerna och smaka av.

Mvh Mats J

Kommentar

• Nalle
                            • sep 2006
                            • 326

Stekt bacon samt ett ägg. Dela en Fralla och tryck in Bacon och ägget där
                            samt lite ost och lite hamburgerdressing. Samt krydor av lämplig art.
                            Till detta dricks det en stoor mugg svart Kaffe och läses en tidning.
                            En underbar start på dagen. Inget man gör en vardag innan man jäktar till jobbet 05.50.

Kommentar

• LIP
                              • maj 2006
                              • 1315

Jag är diabetiker, äter enligt LCHF. Det innebär att jag undviker kolhydrater så lång det går,som potatis, ris, pasta och bröd, d.v.s. allt spannmål.

Vad finns då kvar undrar ni? Jo, allt sovel, det vill säga kött, fläsk, fisk, lite ovanjordsgrönsaker,(innehåller lite kolhydrater). Kolhydraterna ersätter jag med naturligt fett, som vispgrädde, äkta smör, det naturliga fettet som finns i alla typer av kött.

Allt steks i smör.

Undviker som pesten det som kallas glutamat,(jästextrakt, smakförstärkare, E621).
                              Visste du att migrän orsakas 60-90% utav glutamat. Undviker också alla lightprodukter, det skall vara så fett som möjligt.

Hälsovinster har blivit många, t.ex. insulinsprutorna kunde jag ta bort efter 2 dagar, de mörka fläckarna som jag hade på mina ögonbottnar är borta, synskärpan har förbättras,
                              mina axelbesvär är till 95% borta. Tidigare kunde jag inte byta en lampa i taket utan besvär, nu har jag skruvat upp över 50m2 tak utan besvär. Har gått ner 10kg sedan juli 2006 och det utan att anstränga mig. Får dessutom äta mig mätt varje dag.

Äter ingen medicin mot diabetes, äter fortfarande blodtrycksmedicin men det räknar jag med att jag skall kunna ta bort då mitt blodtryck minskar allt mer på grund av kosten.

/Lasse

Kommentar

Arbetssätt...