shunt automatik

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kenneth67
    • jun 2007
    • 2545

shunt automatik

har tröttnat på detta evinnerliga vridande på shuntar å termostater .. så idag var man hor röris å hämtade en shunt aut ..
    vad jag har förstått så skall denna "räkna" ut värme behovet i huset efter nogsam justering ..
    framlednings temp mäts samt ytter temp mäts .. åsså kan man justera max fram lednings temp samt min fram lednings temp ..

nu till frågan .. skall man köra med alla termostater på fullt ös på elementen så att endast tempen på elementen justeras av automatiken ..??? termostaterna på elementen känns som om dom endast ställer till det så automatiken får justera hej villt ... det finns även tillval på inomhus givare om det skulle visa sig att systemet blir för trögt vid hastiga väder omslag ..
    så du/ni rörisar som pysslar med sådant hära får gjärna komma med tips å förslag !
  • harmon
    • jun 2007
    • 247

skulle nog tippa på att element termostaterna skall vara fullt öppna e ju shunten som skall reglera tempen .....

Sedan så har min bror testat lite saker eftersom han har en gemmal kåk med typ bara kranar på elementen.. så har han alla öppna... sedan en temgivare uppe i ett rum ex. tv rumm hall.. å sedan ett relä som startar å stänger av vattenpumpen.. funkar skitbra iaf under hösten å den lilla vinter som har vart samt att det kostar typ 300:-..

Kommentar

• LAB
      • dec 2007
      • 634

Hej alla termostater ska vara fullt öppna som harmon skriver,o så sänker man bara i tex sovrum om man vill ha det svalare där.Va noga med var du placerar inomhusgivaren,inte i närheten av braskamin,spis eller vid ytterdörr.Det behövs lite inkörning innan man hittat rätt värmekurva speciellt vid temp runt nollan,jag försöker hitta rätt på min värmepump o det börjar likna något nu.:thumbup:

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

ok då e det rätt iaf .. allt på fullt ös ...
        skippade inomhus givaren då jag har 2 plan (3 med källaren) och ca 110 kvadrat per plan så rumsgivaren är svår placerad .. nåväl iaf så har inte "fast" monterat ute givaren ännu så den hänger på lösen tillsvidare och har satt max fram ledning till 55-60 grader till å börja med .. tempen har stuckit till ca 22,5 23 grader inne .. och ligger ca samma i alla rum det är 3 grader ute och shunten går fortfarande åt minus dvs reglerar ner uttemp på vattnet .. det börjar bra .... men mycket skryvande lär det bli .. kurvan är att till rekomenderad start kurva så vi får se hur detta utvecklar sig .. tanken låg på 80 grader i toppen i morse .. och har precis tänt upp pannan nu är den på 65 grader .. så återstår att se vad det gör på eldnings frekvensen .. räknar med att man inte behöver elda så attans mycket ... kör ju med bara ved dessutom så ...

Kommentar

• anpe
          • nov 2007
          • 40

Nja, varför värma rummen mer än vad som behövs?? Mitt tips är att låta termostaterna styra rumstemeperaturen och shuntautomatiken framledningstemperaturen i förhållande till utetempen. Kurvlutningen kan säkert ställa för att t.ex kompensera för stark vind. Tänk dock på att om systemet saknar återcirkulation bör en termostat ställas full öppen för att undvika att pumpen går mot "dämda" punkten vilket förmodligen kommer att resultera i pumphaveri.

// Anders

Kommentar

• kenneth67
            • jun 2007
            • 2545

börjar nu få skapligt ordning på temp och kurvor .. med 42 grader framledning så håller jag 21 grader inne med öppna termostater .. har börjat stänga de termostater som ger mycket varmare rum .. att låta termostaterna stänga av helt innebär ju att allt vatten i systemet skall värmas upp till 42 grader igen vilket resulterar i högre energi åtgång ... nej satsar då hellre på en rums givare som ställer ner framledningen mera i hela systemet..

om man nu jämför med tidigare så hadde jag framledning på mellan 55 -70 grader och typ 19-20 grader i rummen och fick elda som en tok då systemet skulle värmas före tanken .. nu är sytemet i temp när tanken är tom så ser en vinst i det .. då jag har ca 1500 liter mindre att värma upp !

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7680

För många år sen hade jag ett gammalt hus med "vanliga" ventiler på elementen, alltså inga radiatortermostater. På pannan fanns en vanlig shunt. I hallen satt en rumstermostat kopplad till shunten på pannan.
              Problemet var att det var så förbenat kallt på toaletten!!! Och DET rummet om något vill man ju ha varmt när man kommer upp om morgonen...
              En klurig granne, tillika rörpulare, sa då:
              "Öppna pannshunten ordentligt, skruva ner alla radiatorventilerna till minimum, alla utom den på toaletten, den ska stå på fullt öppen."
              Resultat: Rumstermostaten i hallen tyckte det var kallt, öppnade pannshunten och släppte fram fullt flöde till radiatorventilerna (som var nästan stängda!) plus till elmentet på toaletten!
              Voila! Lagom temp i rummen och varmt och skönt om lilla stjärten på toan på morgonen!
              Retroholic!

Kommentar

Arbetssätt...