Plagiat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sundqvistjohan
    • jul 2006
    • 1289

Plagiat?

Som finländare och musiker måste jag ju ställa frågan.

Här är Nik Kershaw i en remix-version från 1998 (originallåten skriven 1984)
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=honDJGudHEQ"]YouTube - Nik Kershaw, "Wouldn't It Be Good" (Hartmann Mix)[/ame]

Här är vårt bidrag till "Eurovision Song contest"
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=ybbNQnSPseA"]YouTube - Waldo's People - Lose Control (Eurovision 2009 Finland)[/ame]

Lyssna på refrängen i båda låtarna!
  • DrHanke

• maj 2006
    • 5250

Inte så att samma person(er) har skrivit låten?
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Krille
      • maj 2006
      • 1184

Nästan varenda låt som görs idag påminner om någon annan så det är inte så konstigt
      Jag som själv spelade mycket punk/ska/skate musik i gymnasiet märkte att många låtar faktsikt innehöll exakt samma ackord i exakt samma följd utan att man innan tänkte på det.

Och dom ackorden är ungefär desamma som i denna refräng, så den är den melodin ä rätt välandänd
      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
      Helikopter: T-rex 700 DFC,
      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• kenneth67
        • jun 2007
        • 2545

en lätt sak att ta beatet från festival bidraget och hotta upp niks gammla tråkiga remix ! ... skulle lätt bli en ny sommar plåga om någon tog sig tiden
        helt klart för lika för att säga att låten är ny skriven ..

Kommentar

• gimbo
          • jul 2007
          • 710

Tycker den är lik en hel hög med discodängor
          Går som trender. Slår ett sound så kommer det minst tio stycken till på samma sound.

Menar inget negativt med det... då jag allt som oftast lyssnar på trance. Och det är juuuuuu inte mycket bättre där

Kommentar

• sundqvistjohan
            • jul 2006
            • 1289

Det är inte ackordföljden, soundet eller tempot jag reagerar för. Utan hela idén med melodin och uppbyggnad av refräng. Ackordföljden är inte identisk (t.ex. flera hundra blues-låtar har samma 12-takters ackordföljd utan att det stör mig det minsta), det går heller inte att undvika ackordföljder som använts tidigare när man skriver tonal musik med två modus (dur eller moll).

Låt mig visa grafiskt med en notbild. Jag skrev Kershaws refrängmelodi i det övre notsystemet transponerad till samma tonart som Waldo's peoples refräng som jag har skrivit i det undre notsystemet. För lika för att vara ett sammanträffande.

Upptakten är identisk, resten av första frasen (de två första takterna) är en nedåtgående skala fraserad i synkoper.

Följande två takter börjar Kershaw med samma upptakt som i början - där skiljer sig refrängerna åt, men idén i denna fras är samma - melodilinje först neråt, sedan uppåt.

I slutet kommer en dubbelt längre fras på fyra takter. Börjar identiskt (samma som den första frasen) resten är en nedåtgående melodi i synkoper. Kershaw slutar på sjätte steget (Hm) medan Waldo's people slutar på dominanten (A).

Dessa takter upprepas två gånger så refrängen blir en normal "16-taktare".

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
              • 5250

Hmm Sundqvist skulle man förstå det där:musicus::big_boss: allt ja läser e rena grekiskan...
              //DrHanke

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

Du får lämna in en sån där prottest eller va det heter
                //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                Helikopter: T-rex 700 DFC,
                Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Corsair
                  • dec 2007
                  • 639

Vem bryr sig...............:icon_butt:

Kommentar

• DaEk
                    • aug 2007
                    • 411

Finns väll någon lag för hur många toner i följd man får härma innan det räknas som kopiering, eller vad är det som gäller?
                    Senast redigerad av DaEk; 2009-05-17, 11:08.

Kommentar

• DrHanke

• maj 2006
                      • 5250

jag tycker mig känna igen greklands låt, men kan inte placera den...
                      //DrHanke

Kommentar

• sundqvistjohan
                        • jul 2006
                        • 1289

Någon protest lär inte behövas, vi blev ju sist :-) Grattis Norge, 17 maj och Eurovisionsvinnare!

Kommentar

Arbetssätt...