Långsam dator

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast
    • maj 2006
    • 3464

Långsam dator

Jag söker ett bra program - helst gratis - som kan rensa registret och snabba upp datorn. Vad kan Ni alla kunniga rekommendera?

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen
  • Krille
    • maj 2006
    • 1184

är ett program som rensar bort massa skit på datorn å gör den en aningen snabbare.

Annars brukar "format C:" fungera bäst
    //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• chrisvås
      • jan 2007
      • 141

Hej

Har provat diverse gratisgrejer under åren.. Tyvärr är det enda som hjälper på riktigt att formattera och installera om. Drygt ja men det brukar iiaf kännas som en raket efter .

Kommentar

• matbos
        • jul 2008
        • 1444

Jag brukar använda Maxi mem och Endit all (Bägge är gratis) när jag ska spela olika spel eller flyga i Aerofly. Dom stänger ner en massa program som snurrar som inte körs.Dom städar dock inte upp registret. Det finns andra program till det inga gratis vad jag har sett. Reg mechanic är ett.

Kommentar

• Sigun
          • aug 2007
          • 3942

Hej Ove
          Pröva http://www.tune-up.com/products/tuneup-utilities/ det är inte gratis men en testversion på 30 dagar dock är den helt funktionell alla dessa dagar och oftast räcker det med en rensning för att få fart på grejorna . Går att till och med att defragmentera registret med detta program. Gillar man det så är ju 49USD inte hela världen.

/Martin

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7943

Hej,
            Även Antivirus-programmen brukar ju kunna slöa ner burken.
            Kanske nån som kan ge tips där på vilket som är minst krävande maskinmässigt... I o f s så ändrar det väl sig med nya versioner men ändå...
            Sen beror det ju på vad man skall använda burken till - är det bara lite surfning och enkla kontorsprogram så finns ju lita andra alternativ som möjligen kan kännas lite rappare - men den diskussionen skall jag inte ge mig in i. ..
            Men är det bara "registry clean" du är ute efter så lär du hitta diverse applikationer på nätet - men om dom har nåt egentligt värde vete f-n..
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• gimbo
              • jul 2007
              • 710

Nej McRegor... Börja ingen sån diskussion här. Jag tror jag vet vad du syftar på, och jag håller med dig.

Här har du några freeware reg cleaners

Men, tveksamt om du kommer märka någon prestandaskillnad. Gör en ren ominstallation av ditt operativ. Det kommer att glädja dig mest i längden (iaf tills det är dags igen)

Kommentar

• AM
                Debattglad entusiast
                • maj 2006
                • 3464

Ibland blir datorn otroligt lååååångsam och står och väntar i evigheter. Tittar man på processer så är det systemets vänteprocess som tar 98 procent av kapaciteten...
                Sedan bara "släpper det" och man har en normalfungerande dator. Skumt minst sagt...

Tack för tipsen. Jag kör AVG 8.5 och har även kört Reg Mechanic. Men Reg Mech tar inte allt då man ska betala avgiften... Vill ju kolla om man har nytta av programmet först.

Mvh

Ove
                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Mr J
                  • maj 2006
                  • 4130

Jag hjälpte en bekant med en enormt nerslöad dator, i det fallet var AVG 8.5 boven, jag slängde ut det och datorn blev helt normal.
                  Jag provade att installera det igen för att se om något hade gått snett vid uppgraderingen till 8.5, men det blev samma skit igen, datorn blev nerslöad intill total oanvändbarhet. Så det fick bli ett annat antivirus...

Kommentar

• knas
                    • okt 2006
                    • 206

Vanligtvis kör jag Ubuntu, men de gånger jag kör windows så har jag AVG avaktiverat, iaf den del som aktivt scannar alla filer man tittar på. I regel är ju bästa antivirus inanför pannbenet.

Jobbar hårddisken väldigt mycket kanske en defragmentering kan vara på plats.

Kommentar

• gimbo
                      • jul 2007
                      • 710

Har en erfarenhet av att AVG:s aktiva skanner på XP kan (1½år sedan) dra ner prestandan rejält. Prova att slå av den en liten stund. Prova det du brukar göra på datorn. Och slå på den igen sedan.

Nod32 hade en förmåga att läcka minne på Vista. Efter ett dygn kunde den ta upp ca 700Mb av minnet. Detta har jag dock inte upplevt med de senare versionerna. Varken på XP, Vista (SP1) eller Windows7 (build 7201).

Idag rekomenderar jag varmt Nod32 som antivirus. Annars är det Fedora eller CentOS (linux) på maskinerna. Då behöver man helt enkelt inget antivirus. Men rekomenderar inte linux om man gillar att se flashfilm på nätet. Det funkar helt enkelt inte lika bra och är väldigt resurskrävande.
                      Senast redigerad av gimbo; 2009-06-04, 19:11.

Kommentar

• wesse
                        • maj 2007
                        • 5864

[ame="http://www.viddler.com/explore/wesse/videos/357/"]Viddler.com - Dator - Uploaded by wesse@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/6ed6ae3c/@@AMEPARAM@@6ed6ae3c/[/ame]

Kommentar

• matbos
                          • jul 2008
                          • 1444

Härligt Wesse :thumbup::sarcastic:

Jag provade att byta AVG 8.5 till Avast Home (Gratis) min dator blev snabbare efter det. Sen om programmen är lika bra för vi se framöver:lollypop:
                          Senast redigerad av matbos; 2009-06-04, 21:56.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6809

Har vart med om att disken har nåt fel i en dator som man kört allehanda program
                            i (McAfee virusscan, CCleaner, Spybot, Adaware, MSconfig autostart-rens, HiJack
                            This, osv osv och allt är rent till slut... Men disken... den segade ner. Ibland var
                            det sååå segt så man blev galen.. Sen funkade det. Osv. Prova annars skapa en
                            ny profil och se om det släpper (brukar hålla en stund...vecka).
                            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

Ett annat gratis virus program som jag tycker funkar bättre än AVG är Avast. Finns på svenska www.avast.se har själv kört med det i många år och inte blivit smittad av virus en enda gång faktiskt däremot har det upptäckt virus ett flertal gånger.

Det största viruset är väl Windows Vista har man det så är det nog tyvärr inte mycket att göra åt saken mer än att formatera datorn och lägga in Windows XP eller nya Windows 7 som kommer i oktober.

/Martin

Kommentar

Arbetssätt...