Förbrukarvakt

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mailman
    • maj 2006
    • 25

Förbrukarvakt

Hejsan

Jag vet att det finns massor av killar här som e duktiga på el och elektronik och tänkte därför be er om lite hjälp.

Det är så att jag tänkt sätta ett cigguttag bak i bilen. Detta ska bara få ström om generatorn laddar (LÖST) alternativt om jag slår till en brytare där bak (LÖST). Det jag inte blir klok på är hur jag ska göra för att få en kontrolllampa där framme att lysa så fort en förbrukare är inkopplad där bak.
    Jag vill inte att lampan lysa bara för att det går bak ström till uttagen utan den ska bara tändas när något där bak är inkopplat och förbrukar ström. Har någon en bra och enkel lösning på hur detta ska gå till?

En annan fråga när jag ändå håller på, om jag kopplar till ett mc-batteri i oven nämnda uttag, kommer mc-batteriet att bli kaputt av laddströmmen eller klarar det sig?

//Patrik
  • Daniel L
    • nov 2006
    • 1250

Tja
    du måste ha en laddare mellan uttaget och mc batteriet.

Tänkte på en sak, är det inte samma sak att ha en lampa som lyser när det går ström igenom uttaget som en lampa som lyser när något förbrukar strömen??

Jag menar en laddare förbrukar lite ström även när den inte laddar något.

Jag hade bara dragit + kabeln förbi instrumentpanelen med en led lampa seriekopplad när du stoppar in något strömförbrukande så sluter ju kretsen och lampan lyser.

Men vad ska man då ha en lampa till som vissar att man ha satt in något strömförbrukande?
    Man vet ju vad man har gjort.
    glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
    Daniel L

Kommentar

• mailman
      • maj 2006
      • 25

Jo, det är väl i stort sett samma sak. Hur som så vill jag ha något som visar när något är inkopplat där bak.
      Anledningen till det är för att jag tänkt koppla så att det endast går att ta ut ström där bak när generatorn laddar. Detta för att inte riskera att dra ut batteriet i bilen, men för att kunna komma runt detta lite enkelt så tänkte jag sätta en brytare där bak som går runt det. Därför en lampa som visar när något är inkopplat.

Jag har oxå funderat på att göra något sådant men tänkte kolla om det fanns något bra sätt att lösa det utan att lägga lampan i serie med uttagen.

//Patrik

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Annars få du be någon elektronikkonstruktör rita upp en krets som som drar ett relä vid 13,5 volt = när generatorn laddar, och som släpper reläet när spänningen sjunker under 13 volt.

Inom flyget har man en "LOW VOLTAGE"-lampa som tänds när spänningen sjunker under ca 13- respektive 26 Volt, dvs då generatorn inte laddar.

Mvh
        Ove
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

Arbetssätt...