Sura amerikanare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AM
    Debattglad entusiast

• maj 2006
    • 3464

Sura amerikanare

De senaste vveckorna har det pågått en del skriftsväxling mellan mig och ägarna av "RC Universe.com". De hävdar att vi gjort ett intrång på deras Trademark- och Copyright-rättigheter med "rcuniverse.se". Jag hävdar motsatsen.

När vi sökte på nätet fann vi mycket riktigt RC Universe.com's Trademark-registrering. Det visar sig att de har skyddat LOGON med texten "RC Universe.com" ingenting annat. Dessutom gäller skyddet bara INOM USA's gränser enligt registreringen.

Sedan skiljer sig också utformningen av namnen: "RC Universe. com" som består av två ord - mot "rcuniverse.se" som är ett ord.

Så trots hot om åtal etc, fortsätter vi med rcuniverse.se tycker jag.

Vi har för säkerhets skull reserverat RC-Kosmos.se och rcuniversum.se ifall det skulle bli nödvändigt med ett byte.

Synpunkter?

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen
  • Mr J
    • maj 2006
    • 4130

Jag håller helt och hållet med dig!

Med nuvarande regler anser jag att om domänen är ledig att registrera så är namnet det också.

I Internets vilda barndom var det mer vilda västern, då förekom det en massa exempel på att folk registrerade kända internationella varumärkesnamn i olika länder i rent spekulations och vinstsyfte.

Mig veterligen är möjliheten att göra detta stoppad nu, så om RC Universe hade funnits i den kategorin varumärken hade vi aldrig fått registrera rcuniverse.se i första läget.

Så jag håller på dig och tycker att det är skönt att du håller på din rätt.
    Men, det är ju du som tar risken om det skulle visa sig att dom faktiskt har täckning för sina påståenden så du har min fulla förståelse om du tycker att det börjar bli för hett om öronen och känner att du måste backa.

Kommentar

• Snickarjävel´n
      • aug 2006
      • 1927

Så här brukar de va med Amerikaner. Lyckas dom inte med muntlig "varning" så hoter dom i regel med reprisalier som domstol hit och böter dit. Som vanligt har dom inte mycket dom kan göra och/eller vinna på det.

Jag tycker ni ska köra vidare på rcuniverse.se som ni har.

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Som jag tolkar det jag har läst i ämnet så måste man skydda en sajt INTERNATIONELLT och de har killarna bakom RC Universe.com inte gjort.

De har också kategoriskt vägrat att ge bevis på att de äger rättigheten till rcuniverse.se eller namnet rcuniverse. Det är fortfarande en Trademark-registrering de gjort och det skyddar logon.

På en direkt fråga om de har rättigehetn för rcuniverse.se JA eller NEJ har de inte svarat. Så de inser nog att de ligger pyrt till.

Mvh
        Ove
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• zeno
          • maj 2006
          • 536

Men amerikanarna tror väl att USA är internationellt?
          .se antar ju dom är någon håla i Texas.

Kommentar

• Tobbe O
            • maj 2006
            • 1431

Varför inte kolla om det går att överta Rcflyg.se (ligger nere sedan en tid)av Niklas och Mikael Eriksson som driver Rcheli.se, det vore ju en enkel och bra adress som talar om precis vad vi håller på med här.

Niklas brukar "hänga" lite på rcuniverse och kallar sig _Nik_

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Jovisst, varför inte?

Det får bli ett majoritetsbeslut.

Mvh
              Ove
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Snickarjävel´n
                • aug 2006
                • 1927

Gör en omröstning om det är möjligt i forumet.

Kommentar

• colsson
                  • maj 2006
                  • 1165

För mig spelar det ingen roll om forumet heter Oves flygsida eller RC universe. Kvaliteten är ju densamma!

Kommentar

• AM
                    Debattglad entusiast

• maj 2006
                    • 3464

Precis, namnet är ju egentligen egalt.

Det är innehållet som räknas.

Mvh
                    Ove
                    Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Mattias
                      • jun 2006
                      • 44

:idea: Varför inte www.rcuniver.se
                      Mattias Svensson

Kommentar

• Kenna
                        • maj 2006
                        • 233

Jag röstar på Tobbes förslag, kort o enkelt och blir ett naturligt "syskon" till rcheli.se som med råge är Sveriges största och bästa heli-forum.

Om så skulle bli fallet, skulle ju rcflyg.se "återuppstå" i viss mån också.

Trist iof att då tror de uppblåsta amerikanarna att de fått sin vilja fram...

Kommentar

• Snickarjävel´n
                          • aug 2006
                          • 1927

I längsta möjliga fall ska ni nog behålla det namn ni har då det är igen kännt samt till viss del naturligt för folk redan.

Kommentar

• fLa
                            • maj 2006
                            • 101

Tycker vi registrera rcuniverse.org rcuniverse.edu rcuniverse.net bara för att reta gallfeber på jänkarna :lol: :lol: :lol:

/fLa

Kommentar

• shark
                              • maj 2006
                              • 77

Jag röstar också på Tobbes förslag.
                              Tycker samtidigt att det är synd att det ska behöva vara på det här sättet när man hade kunna undvika detta från början, frågan togs upp här på forumet när det var nytt http://www.rcuniverse.se/viewtopic.p...ght=rcuniverse och frågan togs även upp på rcunivese.com http://www.rcuniverse.com/forum/m_42...tm.htm#4280067 och med det svaret man fick där så känns det som det bara var en tidsfråga innan diskussionen dök upp igen.
                              Vad än beslutas så kommer jag att håll till här på forumet, bara jag vet adressen.

//Shark
                              Growing old is mandatory, growing up is optional.

Kommentar

Arbetssätt...