Slänga ny Lipo?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av Carlo
    Ojoj..."hett" ämne. Jag ska prova att balansera/cykla acken under konstant uppsikt och funkar inte det så får den åka till återvinning.
    Det är liksom det farligaste scenariot av alla föreslagna här och förmodligen så folk gör när de eldar upp sina hus. Man är osäker, frågar och får svar men väljer att inte lyssna. Antingen bygger du om acken till en 5S som föreslagits eller så slänger du den. Byta ut celler gör man aldrig, det är bara dumsnålt och kortkat. Men innan du gör någonting, mät cellen direkt på dess terminaler. Det har hänt att det är dålig kontakt i balanskablarna.

Tänk att du somnar på motorvägen och drar in i vajerräcket med bilen. Inte blir bilen lagad bara för att du öppnar och stänger de trasiga dörrarna ett par gånger? inte 1000gånger heller för den delen. Går din V70-04 att laga med nya friska dörrar från en V70-13? Nej det går inte heller, trots att det också är en Volvo V70 i samma färg.

Kommentar

• markusb
      • jun 2009
      • 1376

Det henke menar med volvon är att cellerna är matchade vilket krävs för att dom skall laddas ur på samma vis via en seriekoppling. Även kapaciteten är matchade såväl som IR.
      Ta bort den kassa cellen går bra, men inte att ersätta den med en annan, om man nu inte kan matcha.

En cell som varit djupurladdad är inte längre matchad mot resten eftersom den ändrat egenskaper.

Kommentar

• freddan_6
        • aug 2006
        • 2655

Ursprungligen postat av multipass
        Sen undrar folk om det är säkert att förvara lipos i en lipopåse?
        Kolla upp youtube efter fire in lipo bag. Det är skillnad på lipopåse och lipopåse.
        Jag upprepar mina två förslag. Släng eller löd bort felande cell. LADDA INTE.

Kommentar

• henke2
          • mar 2011
          • 3188

Ursprungligen postat av freddan_6
          Kolla upp youtube efter fire in lipo bag. Det är skillnad på lipopåse och lipopåse.
          Jag upprepar mina två förslag. Släng eller löd bort felande cell. LADDA INTE.

Li-po påse är också falsk säkerhet som synes. Bästa jag hitintills hört är att förvara ackarna i ugnen

En 6S 4Ah acke det står 65C på kan ge ca 5.5kW i en minut. Det är som att stoppa in 11st grilltändare i li-po påsen på fullt flås i 1 minut.

Kommentar

• Carlo
            • sep 2012
            • 39

Tänkte bara flika in att acken går till återvinning. Upptäckte att ytterligare en cell betedde sig märkligt. Kommer aldrig mer köpa en ack från annat än företag fortsättningsvis. Tack för alla tips och råd.

Kommentar

Arbetssätt...