Behövs BEC till LiFe 6,6 V

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7943

Ursprungligen postat av Kenneth E
    I specen står det 4.8-6 volt rekommenderat och inget annat.
    Alltså lever man på någon gräns i och med att man kör grejorna på 6.6volt även om andra säger att det går bra. Nu vet jag att jag själv kört på högre spänningar utan problem, men att säga att det går bra och utan problem skulle jag inte våga.
    lycka till
    Ken
    Kan bara säga att jag håller med Kenneth helt - och det brukar kallas för försiktighetsprincipen vilken inte är helt fel att tillämpa i detta fallet när inte full säkerhet kan garanteras.
    Roger

Kommentar

• sundqvistjohan
      • jul 2006
      • 1289

Nu är det så att min Futaba-sändare gick sönder (finns i en annan tråd). Jag lånade sonens Taranis-sändare och satte en Frsky-mottagare med telemetri i min 90-size Yak istället. Den mottagaren tål 10 V så nu behöver jag inte bekymra mig om att mottagaren inte skulle tåla spänningen från LiFe-batterier.

Det var roligt att märka att Frsky-systemets telemetri fungerar, jag kan alltså se både sändarens och mottagarackens spänning i Taranis-displayen. Testade att ladda mitt gamla uttjänta 5-cells NiMh och det nya LiFe-batteriet. Båda batterierna höll närmare 7 V vid uppstarten men sjönk snabbt då man viftade litet med rodren.

Skillnad - efter en liten stund låg båda batterierna på ca 9,6 V med servona i vila. När man rörde på alla spakar gick mitt gamla NiMh ner under 5V medan LiFe-acken aldrig gick under 6V.

Slutsats: Om jag laddar ett NiMh 5-cells batteri med computer-laddare händer det ofta att laddningen avbryts för tidigt. Därför krävs nästan alltid att jag laddar med "väggladdare" som aldrig bryter laddningen "trickle charge" så att jag ska komma till fältet med pålitligt batteri.

Ett tvåcells LiFe går att ladda med computer-laddare på LiFe-programmet, när laddningen bryts är batteriet fullt och man behöver inte lämna i laddaren över natten innan man ska flyga.

Jag flög 5 flygningar med min Yak idag (5 hyfsat starka servon och ett gasservo). Efter flygdagen gick det ca 700 mAh i LiFe-batteriet. Det skulle alltså i teorin gått att flyga 15 flygningar till med mitt 3000 mAh LiFe. Med NiMh har spänningen alltid börjat rörar sig på orange på voltvarnaren efter 4 flygningar, trots 2000 mAh celler.

Tycker alltså att LiFe känns pålitligare som strömkälla, och om jag för 10 år sedan hade frågat: "Kan man använda ett 6 V NiMh-batteri till servon som är specifierade till 4,8 V–6 V så hade nog folk tyckt att jag var konstig. Detta trots att ett 6 V NiMh håller över 7 V när det är nyladdat.

Kommer nog att köra min metanolplan med Life i fortsättningen och det känns tryggare då Yaken och några andra av mina plan har två vingservon och två höjdroderservon. Då borde man kunna styra undan från depån och kanske till och med landa tryggt även om ett servo skulle ge upp.

Och nu överger jag Futaba FASST och har beställt en egen Taranis och ett gäng mottagare. Radion har en programmeringslogik som jag gillar och så talar den. Dessutom vågar jag nu låta sonen flyga mina större förbränningsmotormodeller då vi kan köra våra Taranis-sändare i dubbelkommando.

Kommentar

• hovhas
        • jun 2006
        • 88

Så länge vikt inte är superviktigt och om man har koll på hur mycket som åker ur ackarna per flygning så är Life Po mitt val i alla fall!
        Ju mer man flyg!

Kommentar

Arbetssätt...