Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats.
Vissa cookies är nödvändiga för att rcflyg.se ska fungera och de har redan sparats på din dator, dessa innehåller:
-Senaste aktiviteten
-Senaste besöket
-Sessionsdata för PHP som webservern behöver
Genom att fortsätta använda rcflyg.se och inte aktivt stänga av funktionen i din webläsare godkänner du att webplatsen sparar dessa sessions data i en cookie. Dessa raderas när du stänger webläsaren.
Då skulle du vart med på den tiden då det fanns en motor som hette Frog ,då var det slita och inga startmotorer ,det var handkraft ock såriga fingrar ,gör rent allt,byt om soppan är gamal, filtrera den i melittafilter,gamal soppa grynar sig och sätter igen bränslerör och egentligen allt där du ska ha flöde,
och börja från skretch, huvudnål ca 2,5 varv ca 1 mm på trotteltrumman,prova.Om inte skruva upp nålen ett halvvarv itaget, trottla upp till fullgas skruva upp nålen tills motorn fyrtaktar skruva tillbaka så motorn går rent dock ej för snålt om du har tomgångsnål dra ut den ca 2 varv når du börjar om ine bör ca 1mm trottelöppning vara lagom du kan öppna den lite efter hand tills den går.Trägen vinner en modellflygare måste vara envis och aldrig ge upp.Mvh Bengt-Åke
se till att två varv eller två och halv varv nål så se blir rätt och sen du kan spruta in lite i förgas sen det kommer blir startade på direkt det ska funkar
Även bättre med Enya Nr:3 på glödestift och lycka till
MVH Steve
Excell 60 2 St
Heim 10 CC skala Hughes 500 E
Concept SR
Modeltech Cap 21 2 st
Wonder 2 St
skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)
jag lyckades ställa in motorn att gå på fullgas med huvudnålen och även på mellanvarvatal med tomgångsskruven
Men jag lyckades inte ställa in den så bra, det var väldigt smalt intervall på huvudnålen mellan att få för mycket, gå rent och tvärdö.. och ställde jag den för snålt på tomgångsskruven gick den inte mer än just på tomgång, vred man upp den så var det lätt att få den gå för fett.
Så jag ska nog kolla lite av övriga tips med tank och att rengöra förgasaren ordentligt.
Tack ialla fall för alla bra tips, nu hoppas jag på att få komma ut och flyga snart!
Hej!
Topaz (importerad av Slotcar) är en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan förgasare som alla andra motorer, dvs med två nålar.Motorn har ingen kolvring utan är som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utförande.
Jag frågade förut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det är viktigt att komma ihåg att utan nitro så blir motorn väldigt känslig att ställa in, därför bör/ska du alltid använda 5-10% nitrometan i soppan! -Själv kör jag med 5% nitro i alla mina motorer.
Oftast kör vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gått på ricinoljesoppa tidigare så fodras det att du kör några tankar för att motorn ska gå normalt med syntetolja.
Hej igen! Lite nitro skadar aldrig 5% som sagts. När du vrider nålarna är det små variationer ,det handlar om ett snäpp på nålen och koncenrera dig på en nål i taget,skiten SKA gå ,trägen vinner det gäller att överlista den återigen lycka till!
Hej!
Topaz (importerad av Slotcar) är en likadan motor som ASP, Kyosho och Planet Hobby, men inte av senaste modell, men den har likadan förgasare som alla andra motorer, dvs med två nålar.Motorn har ingen kolvring utan är som de flesta moderna motorer idag i ABC eller ABN utförande.
Jag frågade förut hur mycket nitrometan du har i soppan! Det är viktigt att komma ihåg att utan nitro så blir motorn väldigt känslig att ställa in, därför bör/ska du alltid använda 5-10% nitrometan i soppan! -Själv kör jag med 5% nitro i alla mina motorer.
Oftast kör vi med 15% syntetolja i soppan idag, tidigare ofta 20% ricinolja. Har din motor gått på ricinoljesoppa tidigare så fodras det att du kör några tankar för att motorn ska gå normalt med syntetolja.
Hej!
Jo jag har kört med en gammal soppa jag köpte på roffes modellflyg för säkert 10 år sen, den blandades där i butiken och det står 10% nitro på ettiketten.. Så den är det kanske lite dålig kvalite' på vid det här laget. Jag gjorde ett försök att sätta igång modellflyget då, men det blev inte så mycket av det så all soppa är kvar...
Kul att höra vad Topaz är för en motor! Nu har det fallit sig så att jag hittade en annan begagnad motor för en billig penning som jag har installerat, och den funkar bara så mycket bättre! känns lite trisst att ge upp på den gamla motorn, men jag har liksom inte riktigt tid att strula och inte få flyga nåt (med tanke på att min flygmöjlighet är lördag morgon kl 06-8.30 innan alla andra helgaktiviteter drar igång).
Den startar lätt, gick tex att "snappsa" och sen starta, nåt jag inte lyckades med den gamla motorn. Där fick man hälla massa soppa direkt i förgasaren. Så i helgen flög jag faktiskt några tankar, riktigt kul!
Tack för tipset med nitron, jag har även kvar lite soppa som heter model technics castor stright 80/20 dvs ingen nitro, men den kanske jag ska hålla mig undan för säkerhets skull, så det blir till att köpa ny soppa med nitro i, så att det äntligen kan bli lite flyga av! Lokale handlaren hade Rapicon med 5% eller 15% nitro, det blir väl den med 15%
Kommentar