Problem med en OS-200S FS

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emil
    • feb 2011
    • 84

Det är precis så det ser ut, men två halvor. Det är bara att jag trycker hårt utan att det händer något. Jag funderade på om jag behöver vrida eller något annat knix? Brukar det sitta hårt, så man måste använda annat än fingrarna?

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Nej,de kladdar bara fast på grund av olja så det är bra om man är fyra händer så att man kan peta lite på dem..De har en tendens att snurra runt ventilaxeln men de brukar trilla dene så småningon.
      se till så att de inte sprätter iväg för de är inge kul o leta efter,brukar kunna hända när man sätter dit dem igen..
      Fråga mig inte hur jag vet det..
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• Emil
        • feb 2011
        • 84

Tack! Då skall jag ta en burk spenat och ge mig på dem imorgon igen.

Kommentar

• AmRi
          • jan 2009
          • 223

Ursprungligen postat av Emil
          Det jag hittils fått i svar från OS support är de aldrig hört talas om problemet förut. De säger dessutom att motorn skall köras mellan 7500-8000 rpm. Jag har frågat hur det kommer sig att det står "praktiska varvtal" mellan 2000-10000 rpm på deras hemsida och att motorn levererar mest effekt på 9000 rpm enlig samma spec. Nog för att jag är nybörjare inom denna hobby, jag tycker jag i alla fall att det låter en smula motsägelsefullt...
          Det är inte första gången ett känt märke nekar till ett fel, säger att de aldrig hört talas om problemet, och svarar i stil med det som står i manualen. Det bästa är som du gjort och tagit hjälp via andra användare. Hoppas den går bra nu på fullvarv med den nya och starkare fjädern för jag tyckte om min motor för att den gick så himmla tyst.

Kommentar

• Emil
            • feb 2011
            • 84

Stort tack för hjälpen alla! Nu är problemet löst. Jag bytte ventilfjädern så nu sitter det en insugsfjäder på avgasventilen. Den är betydligt hårdare. Jag provade först med en 3-bladig 16x8 och den varvade 9200 rpm, gick hur fint som helst! En fantastisk gasrespons och grym skönsång smög fram ur ljuddämparen. Bytte till en 3-bladig 16x10 och den varvade 8400 rpm. Viftade upp kärran i luften, upp på höjd, full gas och en dykning. Motorn varvade upp ordentligt och varvade på som den aldrig gjort annat! Inget bludder här inte. Gentlemannen som Kenny berättade om kan sina grejor, den saken är klar. Nu skall här flygas så skjortan står rakt ut

Kommentar

• AmRi
              • jan 2009
              • 223

Jag får gratulera för den lyckade modifikationen!

Kommentar

• Emil
                • feb 2011
                • 84

Tack! Det är en skön känsla att problemet är löst. Nu är det en grym motor. Ett extra stort tack riktas till Per Olof Linder som löste gåtan:applouse:.

Kommentar

• snurre63
                  • aug 2012
                  • 1

Hm, detta var intressant läsning. Jag har en (numera kraschad) Edge 540 som jag började att flyga med en FS-120 Surpass III with pump. Den gick jättebra. Sen bytte jag till FS-200S-P och då vart det bara elände. Senast fick jag motorstopp under spinn. Märkte det inte förrän det var försent och en dålig urgång blev till en förödande "landning". Flera år sen, har inte orkat ta tag i eländet.

Efter att ha läst era inlägg misstänker jag att min motor lider av samma problem. Visserligen är min version den med pump, men det kanske inte förändrar saken?

Tack Martin för att du ledde mig hit!
                  / Tomas

Kommentar

• JonteY
                    • jun 2008
                    • 13

Underbart med sådana här trådar där man kan hitta lite tips och hjälp. Tack alla!

Har även jag bytt avgasventilenfjädern mot en insugsventilfjäder på min OS200 eftersom den bluddrade på fullgas och var generellt lite svag. Resultatet är mer kraft och inget mera bludder på fullgas. En trevlig motor efter modifieringen. Kör den med en APC18x8W just nu.

/Jonas
                    Senast redigerad av JonteY; 2013-08-15, 21:24.
                    För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

Kommentar

• JonteY
                      • jun 2008
                      • 13

Jag bytte avgasventilfjädern mot en insugsventilfjäder även på OS FS110 alpha och upplevde lättare nålinställning och gång.

Man ser av artikellistan att OS FS-200, FS-120 Surpass samt FS-110 alpha har exakt samma ventilfjädrar. Där avgasfjädern är den veka och insugen lite styvare.

Ser också att andra modeller (typ OS FS-155) verkar ha samma styvhet på de båda fjädrarna...
                      För övrigt tycker jag att 2-taktare bör köras med avstämd pipa.

Kommentar

• Saito

• dec 2008
                        • 58

Jag har för en tid sedan också byt fjäder på avgasventilen.
                        I dag så va det dax för provkörning, funka riktigt bra med 17x10 & 18x6W

Kommentar

Arbetssätt...