Strömförbrukning glödstift?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6807

Sant så sant... det är olika temp, lufttryck, luftfuktighet... olika mycket i tanken, olika mycket throttle.. osv... och med min tur så brukar det mesta stanna innan jag får det inställt det flygtillfället. =) Så ombordglöden får va kvar och jag ska se om det blir ett av mina LiPo eller om jag söker upp nåt fett NiMH! =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Roy Persson
      • jun 2006
      • 15

Hejsan
      Är en av Oves kompisar som körmed konstant glödström via en brytare.
      Sam ack använder jag en 3000 mah C cell eller två paralellkopplade 2000 mah AA celler.
      Som Ove skriver så är det inga problem för stiften eftersom rasar så fort motorn kommit igång.
      Å hur mycket drar stiftet ? OS F drar 3,2A när jag slår på strömmen, när motorn kommit igång
      i stort sett ingenting och här kommer en siffra som visar att det funkar så.
      En eftermiddag på fältet,fullladdad stifacke, 3 - 4 motorstarter plus lika många flygningar samt
      en del tomgångskörning. Brukar få i en 600 - 650 ma när jag laddar om acken.

MVH

Roy Persson

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6807

Var finns bra NiMH då? Tex om jag nu testar 1.2V Cell (tar två st i fall man vill seriekoppla dem till Sullivan glödarn)?

Kommentar

• Mjoelner
          • okt 2006
          • 253

Om det funkar med AA storlek så är Sanyo Eneloop bra. Finns att köpa på bl.a. Conrad, men går att hitta billigare på t.ex. eBay.de.

HR-3UTGA eller HR-3UTGB heter dom. Båda är 2000 mAh, klarar många laddcykler och har väldigt låg självurladdning. Det finns även en Eneloop Pro ("XX") ack, 2500 mAh, men med färre laddcykler samt något högre självurladdning. HR-3UWX, HR-3UWXA eller HR-3UWXB heter dom.

Jag fick tag i några 8 packar HR-3UTGA när Conrad reade ut dom för 179:- Använder dom till olika apparater hemma. Köpte även några AAA (HR4-UTGA) till fjärrkontroller. Köpte även ett färdigt 6V-pack (5xHR-3UWXA) som mottagarack i nästa kärra.

Mer Eneloop info finns på wikipedia.

PS. Dom vanliga Eneloop finns också med lödfanor, jag har sett dom på eBay.de.
          Senast redigerad av Mjoelner; 2013-01-06, 02:42.

Kommentar

• jaka
            • maj 2007
            • 1484

Hej!
            Men kom igen! Det behövs ju ingen ombordglöd! Dert är ju så j... enkelt att ställa in alla slags glödstiftare,fyrtakts såväl som tvåtaktare, så gör man det bara ordenligt kommer motorn att gå som en klocka på alla varvtal. Men då gäller att man kör med korrekt soppa 5-15% nitro och 15-20% olja och monterar tanken enligt: "the tank mounting rule"!

Kommentar

• AM
              Debattglad entusiast

• maj 2006
              • 3464

Det är inte allt för svårt att ställa in en motor så att glödström inte behövs. Men som jag skrev tidigare att motorn går rikt i början pga full tank, och magert mot slutet pga tom tank gör det ju lite mer komplicerat. Dessutom har ju trycket från ljuddämparen också betydelse. Har själv en OS FS91 som stannar då och då när jag drar av gasen för häftigt vid full tank. Ombordglöd fixar problemet - dessutom är det lättare att starta - bara slå till strömmen och veva igång.
              Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Ålänning
                • maj 2007
                • 6807

Vissa 4-taktare har ju inte ens tryckslang från dämpen, de borde ju ha mindre problem med fulltank/tomtank. Eller?

Kommentar

• AM
                  Debattglad entusiast

• maj 2006
                  • 3464

Inte säkert. Du har ju fortfarande nivåskillnaden i tanken som kan ge problem.
                  Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• kay.krut

• jan 2007
                    • 929

Vill minnas att jag skrev en liten artikel om just ombordglöd. Kan väl fortfarande vara aktuell.

Kay krut

Kommentar

• thoabr
                      • nov 2006
                      • 220

Hej

Har en saito 180 går som en klocka haft den i 10år. Har alldrig (Tryckmatning ett måste enligt saito). tjuvstannat,Ingen ombordglöd, sidmonterad. !0 nitro 15% syntolja.

Mvh Thomas

Kommentar

• AM
                        Debattglad entusiast

• maj 2006
                        • 3464

Bara att gratulera till ett lyckat system. Och självklart kan man börja utan ombordglöd. Skulle man få problem är ju ombordglöd ett sätt att avhjälpa problem med motorn.
                        Det är problem med de stora bensinstjärnorna. De behöver ett jämnare bränsleflöde. Det löser man med en elpump som har en T-koppling på utgången. Ena slangen går till förgasaren, den andra tillbaka till tanken.
                        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• jaka
                          • maj 2007
                          • 1484

Hej!
                          Kör man bara med ett bra tanksystem (monterat tanken rätt exempelvis) som t.ex Uni-flow eller har Tettras "Bubbleless" tank och kör med 5-15% nitroså har man inga problem.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6807

Är ju en Cub, när den står på marken så är förgasaren helt klart högre än tanken... men sen när den flyger, så vet jag inte, men verkar va helt OK, för Hangar 9 rekommenderar just den motorn jag har, och som är placerad så som den ska va. Men är det skillnad? Är det viktigt även när man flyger? Tanknivån är ju inte horisontal när man flyger.

Kommentar

• jaka
                              • maj 2007
                              • 1484

Hej!
                              Att ha tanken högre än förgasaren är ett No No! -Ställer till bekymmer.
                              Följ alltid regeln som säger att: En tänkt linje dragen genom mitten på tanken ska gå genom mitten på förgasaren när planet står horisontellt!
                              Det är "tankregeln" och den måste/bör alltid följas om man vill ha en fungerande motor! Sen gäller som vanligt 5-15% nitro, tryckmatning , Uni-flow eller Tettra "Bubblelesstank", för bästa driftförhållande!.

Vill man äventyra sin modell så struntar man i ovanstående...

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6807

Så då bör jag alltså ändå kolla om Hangar 9 har tänkt på denna linje med tanke på att de rekommenderar just den motor som är i flyget? =) När flyget är horisontellt alltså, dvs kroppskordan/stabilisatorn i linje med marken.

Kommentar

Arbetssätt...