Strömförbrukning glödstift?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lennart wiklund
    • maj 2008
    • 274

Åssa detta besserwissersnack om att ombordglöd är onödigt......
    Varför skall man sträva bakåt när nya saker kommer??Ingen flyger väl på 450mah accar nu förtiden??dessa fanns ju bara förr,ingen flyger väl på 1.5kg standardservon som bara fanns för 25-30 år sedan?
    Har själv ombordglödsystem i min hangar9 1/4cub med saito 120 fyrtakt.Fungerar ypperligt enligt mej.go fin motorgång,säkert att smyga runt på tomgången med cubben.Tycker det är så underbart bra med denna uppfinning.Har även samma system monterat på min stora Esm B25 med två Os 95rv fyrtakt,helt suveränt bra!Där vill man ju verkligen inte att en motor lägger av,då är det nog kört med den kärran.Så snälla Jaka,vad ser du för problem med att använda ett omordglödsystem??Det är väl endå en sak som får ses som bra ur säkerhetssynpukt?eller?
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• vire
      • jul 2013
      • 149

måste öppna ämnet
      har en sc91 4takt använder OS F glödstift som inte vill gå fint på tom gången men varvar fint vid gas på drag .använder jag start strömmen funkar den fint .kan jag ta vanliga batterier AA 1,2v 1500mah som glödare .och hur länge räcker det vid konstant påslag

Kommentar

• AM
        Debattglad entusiast

• maj 2006
        • 3464

Ett glödstift tar upp till några ampere om det är kallt. I och med att motorn startar är det egentligen metanolen som i en katalytisk process (metanolen håller stiftet glödande). Detta innebär att när väl motorn startat minskar strömförbrukningen drastiskt. Detta pga motståndet i glödtråden ändras när den blir varm. Det skiljer mellan stift. Men jag skulle tro att man kan räkna med kanske 100-500 mAh i snitt. Det innebär att man skulle få ut flera timmars flygning ur ett 2500 mAh NiMh-batteri. Och, nej, glödstiftet går inte sönder av konstant glödspänning.
        Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• Ålänning
          • maj 2007
          • 6807

Om man kopplar på en glödare på ett glödstift så glöder stiftet.
          Om man fått igång motorn så hålls glödstiftet glödande (eller?).
          Om man fått i gång motorn så glödstiftet hålls glödande OCH att man har glödaren på... då måste väl glödstiftet slitas mer?
          Som tex Sullivan ombordglöd som jag har i ett flyg http://www.sullivanproducts.com/Mode...sMainFrame.htm ... Det ställer man in att sluta glöda efter tex halvgas.
          www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• vire
            • jul 2013
            • 149

okej stiftet drar nästan ingen ström .batteriet bör räka en dags flygning. min tanke är att sätta en mikro brytare som sätter på strömmen vid ca 1/3 gas eller så ca tomgång för att hjälpa till så att motor ej stannar vid låga varv och är rap vid gas på drag .
            funkar det eller är jag fel ute. får den ej att gå på låga varv har byt alla mjuka delar nytt stift och tanken där den ska vara.

Kommentar

• Kenneth E
              • okt 2006
              • 3445

Din tanke är helt rätt!
              DS-24 operatör.
              Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
              Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
              FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• vire
                • jul 2013
                • 149

ja då funkar min automatiskt hemma byggda glöddrivare, till å prova i helgen bara det slutar regna.
                23kr på kjell å kompani ,

Kommentar

• Pumpe
                  • okt 2011
                  • 341

Berätta mer vire

Kommentar

• vire
                    • jul 2013
                    • 149

har monterat 2st AA batterier via en mikro brytare som servo armen tar i vid 1/3 gas och mindre .då går strömmen till stiftet som får extra värme .och det blir en stabilare tomgång samtidigt får jag en rappare motor vid gas på drag.som inte är helt fel med min kör still .

Kommentar

• Pumpe
                      • okt 2011
                      • 341

Har du bara en sockerbit till glödstiftet eller har du hittat någon mer förfinad lösning? Behöver man verkligen stäng av glödströmmen på högre varv. Jag körde med handglödaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket ström

Kommentar

• Pumpe
                        • okt 2011
                        • 341

Nu börjar det bli dags att göra iordning grejerna. Köpte en cell på 4500mah som jag bara tänkte koppla med en strömbrytare på sidan. Min motor kan vara lite oberäknelig och jag tänker inte mista planet pga det.

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                          • 7677

Ursprungligen postat av Pumpe
                          Har du bara en sockerbit till glödstiftet eller har du hittat någon mer förfinad lösning? Behöver man verkligen stäng av glödströmmen på högre varv. Jag körde med handglödaren monterad flera tankar och den hade inte dragit ur mycket ström
                          Ähum...
                          Vid nåt tillfälle för ett par år sen så glömde jag handglödaren på motorn under hela flygningen. Den satt kvar tillochmed vid en kontrollerad nödlandning!!
                          Motorn har aldrig gått så bra...!
                          Retroholic!

Kommentar

• Kenneth E
                            • okt 2006
                            • 3445

Jag har för mig att vi testade glödstift för några år sedan och fick fram värden mellan 1.5-3A vid ren glöd. Sedan när motorn går drar de inte lika mycket.
                            DS-24 operatör.
                            Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
                            Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
                            FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

Arbetssätt...