Hemmagjord fyrtaktare

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Klockrent! Vi har jämfört den med en marutakaritning o det är en
    slik.. Samma spännvid o uppbygnad...
    O Lasse,har redan beställt kåpa därifrån :oops:
    Kommer att byta motor i den till en saito 182 som ligger ivägen...
    Så hugade motorsamlare kan givetvis höra av sig till undertecknad
    så att hårda förhandlingar kan inledas! 8)
    Frun påpekade dock att vitrinskåp är på väg...
    (Pekkala,sugen?)
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• LIP
      • maj 2006
      • 1315

Pekkala svarar från LIP.
      Jag har just införskaffat en OS 160 Gemeni och då påpekade frun lite
      surt att det inte blev nått vitrinskåp, så jag måste nog passa på AH motorn!

/Christer
      /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
      Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
      Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
      Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• Mr J
        • maj 2006
        • 4130

Ursprungligen postat av drhanke
        bild spamning!
        Helt plötsligt blev jag mycket mer positivt inställd till spam PDT_Armataz_02_43
        /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• DrHanke
          • maj 2006
          • 5249

en liten snutt på motorn igång...

Senast redigerad av DrHanke; 2014-01-31, 06:40.
          //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• tonic
            • maj 2006
            • 882

Det var kul att se lite video på motorn. Härligt ljud. Tycker det låter som äldre fyrtaktare.

:thank:
            Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Framför härmed mitt varma tack till "The Pekkalas" o övriga idebtifieringshjältar..
              Idag kom kåpan,hjärtbyte utfört så Arvid Holmbom ligger o väntar på
              ett snyggt vitrinskåp..
              Marutaka-supercubbensfiberglassspecialties-kåpa satt som en smäck å fort gick det o få hit den så nu är det ett sug efter att få den klar o luftad ,jag är såå förtjust
              i flygapparaten!
              // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
              (nu även med biskvier!)

Kommentar

• gamlingen
                • jan 2012
                • 165

Hej! Skitkul är det mocki 25 an känner igen gången. Löste detta med 5% nitro och ca3% bensin för att höja värmetalet, hade även en kompis som var vapensmed vi filade ett knippe kamaxlar med olika
                öppningstider, vi höll på ett par veckor innan Barkaby men då gick han hyfsat som tur va, Roy fick vika ner sig ha ha, är det nr 5 på armecuben så är eller var det min.Kanon Mvh B-Å

Kommentar

• lennart wiklund
                  • maj 2008
                  • 274

Jadu Bokis,Visst är det en Arvid Holmbom "gjord" motor.Arvid bor tror jag i Njurunda utanför Sundsvall.Känner till honom sedan gammalt.Jag hade även en modellflygkompis,som tyvärr flyger med sankte per nuförtiden,Han hade även han en Holmbom motor i en cub.Dom där var populära i mörjan på åttiotalet.Kan nämna att Arvid även knåpade ihop en Turbo!! till Vad jag tror och minns till en Enya 120 fyrtakt.Arvid var en riktig motorguru som gillade nya utmaningar.
                  Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
                  samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
                  Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Hej,
                    Arvid bor fortfarande kvar i Matförs som han varit trogen under massor av år. Vi var som jag kanske nämnt klubbkompisar i Mfk Skvadern under ett antal år innan jag flyttade söderut. Arvid har även varit inblandad i pylonracing under 70-talet och preppade många HP-motorer (bak-sugare) åt bl a oss i Mfk Skvadern. Han signerade ofta motorerna - se bilden nedan på min HP-rova. Jag vet inte hur verksam Arvid är numera men på den tiden det begav sig var han en mycket duktig byggare av både motorer, flygmaskiner och allehanda teknikska finurligheter. Han gjorde bl a ett dubbelkommando som monterades på sändaren och bestod av en "utriggare" med spak som mekaniskt var ihopkopplad med sändarens högerspak. Det var vårt första skolflyg med dubbelkommando i Skvadern.
                    Roger
                    Klicka på bilden för större version

Namn: p1000318.jpg
Visningar: 2
Storlek: 39,2 KB
ID: 494858

Kommentar

Arbetssätt...