Den gick faktiskt helt utan problem med 80/20 och Perry-förgasaren, kommer inte ihåg vilket stift jag hade.
VECO 21 - sprillans ny.
Kollaps
X
-
Problemet med att använda Ricinolja, är att kulorna i kullagren cemtenteras, limmas fast. När man startar motorn nästa gång, så tvingas de att åka skridskor i kulbanorna, rullar ej som avsett och förstör banorna genom gnuggning och mycket elak förstörande friktion.
Dessutom blir den sur och fräter gärna på motordelarna.
Ricinolja är rena döden för modellmotorer, anser jag.
Syntetisk olja är på det andra viset mycket enastående bra, och modellmotorer älskar den fram för allt.
Jag är extremt konservativ om oljeinblandningen och förordar som O.S. säger, minst 18 volymprocent.
Nu slipper du nypning i cylindern om du dumt snålat in förgasaren på tvåtaktaren för mycket på marken, i viljan att höra det allra högsta motorvarvet, som vore helt fel förgasarinställning.
Jag justerar förgasaren, både på fyrtaktare och tvåtaktare, så att motorvarvet sjunker cirka 200 RPM från det maximala, för att skydda motorn.Senast redigerad av BJS; 2025-07-11, 21:44.Kommentar
-
Taxin flög mycket bra med en Veco-21, balancerad.
Nu flyger den med en O.S. .25 som är något kraftfullare
Den älskar vatten.
-Se hur den landar på vattnet sade kvinnan till sina ungar.
Förr hade hon sett den landa på isen, var hänförd och ville känna då försiktigt känna med handen på vingen när mina ungar stod och tittade på.
- Den är känslig, så ta inte hårt med nypan i vingen.Senast redigerad av BJS; 2025-07-11, 22:41.Kommentar
Kommentar