ASP 61R håller på att gro till liv

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HeatFire
    • apr 2008
    • 31

hur går det med kompressor. skaffa barnvakt/nanny så du hinner jobba på motorn
    mycket nitro och kompressor.. det är allt man behöver =)

blir verkligen suktad.. själv har man ju inte ens snurrat på sin FS-30 ännu.

Kommentar

• Palleman
      • nov 2007
      • 353

Så nu kommer en liten uppdatering av vad som hänt i veckoslutet *haha*

ASP är ett riktigt åbäke till kallsmide.. så jag lovar att hålla den stilen lite

Vi kan ju börja med detta elände till insug som hade formen av ett P... Detta är öppnat för att jag skullefå lite gynnsammare former.. synd att jag inte hade bild på skrotet innan jag karvade för det såg verkligen hemskt ut...

Förgasaren är ju i minsta laget då den är orginal... men en större ligger här men tyvärr hade en kollega ockuperat svarven på jobbet i fredags...

Så orginalet får hänga där så länge...

Som ni ser ovan så fanns det ju gods för att sätta oljeåterledningen på denna bastard till orginalförgasare.

Här nedan syns hur jag karvat bort squishytorna i stort sett helt och hållet... kan dock tillägga att även om kompet är LÅÅÅÅÅGT nu så går den på 16% nitro bilsoppa även om den är slö som satan... visst... läckande ventilsäten hjälper ju till med det också *haha*

Ni ser även ovan hur ypperligt ett bilstift numera passar... JA jag SKA karva bort överskottsgängorna också.... :evil:

Fler bilder på förbränningsrummet

Har även försiktigt fräst bort gjutskägg och kanter i kanalerna... vart dock lite kinkigt i avgasporten då fräshuvet precis gick in :oops:

Naggade lite på sätet men det var så långt ner så det kvittade... finns MKT material att slipa in ventilerna på
      Mvh Palleman

Kommentar

• Palleman
        • nov 2007
        • 353

Taiwanesiskt kallsmide så det står härliga till förgasare till en gammal Thunder Tiger GP40.. den större av dom.

Mvh Palleman

Kommentar

• Palleman
          • nov 2007
          • 353

Har monterat 61'an i en billig 3d-kärra och provkört den idag på backen. Soppan jag hade blandat bestod av 25% Nitro och 12% olja varav 2% recinolja. Stiftet är FS-Racing bilstift. Den varvade något enormt på marken stillastående och hade hur stabil tomgång som helst även om förgasaren sitter några centimeter ovan tanken. Förhoppningsvis ska den få komma upp i luften i morgon så jag kan prova ut vettig propeller.. belastningen minskar ju under flygning så ett nummer större propp bör ju fungera bra. Eftersom förbränningsrummet karvades ur så mkt så bör uppåt 50-55% Nitro fungera, kommer öka successivt för att hitta en väl fungerande blandning. Kommer dessutom sänka oljemängden till 10%...
          Mvh Palleman

Kommentar

• Sigun
            • aug 2007
            • 3942

film och bilder !!! .. vill vi se Palleman

Kommentar

• Palleman
              • nov 2007
              • 353

Glad i hågen så bar det av med en 11x4 propp och den drog iväg kärran så in utav... men tyvärr small det till efter 6 minuter och motorn tvärdog... Så jag hann inte starta kameran idag...

Men ska riva ner motorn nu och se vad som hände... hoppas jag inte nått vad ASP klarar av... i så fall är jag riktigt besviken... jag som hade planer på kompressorladdning o grejjer...
              Mvh Palleman

Kommentar

• Daniel L
                • nov 2006
                • 1250

hur gick det med motorn, överlevde den eller är den död??
                glöm inte bilder och filmer:thumbup:

MVH
                Daniel L

Kommentar

• Palleman
                  • nov 2007
                  • 353

Efter att ha kollat under hatten på motorn så kan jag konstatera att den rent mekaniskt verkar helt OK, dock är glödstiftet stekt... hade bara ynka 25% Nitro så det var för dålig kvalitet på stiftet. Har grabben denna veckan så troligen lär jag inte hinna med någon mer provkörning. Men på fredag ska jag till RC Maffian och köpa ett par riktiga stift så ska den plågas igen...

Kan tillägga att oljan som påträffades i förbränningsrum, toppen och kamaxelhuset ser kanonfin ut... dock vart den inte lika fin den som kom ur vevhuset... Den var grovt missfärgad svart och glittrade lite oroväckande... men va fan... är det nåt jag skiter i så är det just det.. men ska plocka ner bottendelen för skoj skull och granska vevhuset och vevaxeln lite.
                  Senast redigerad av Palleman; 2008-06-17, 17:34.
                  Mvh Palleman

Kommentar

• kenneth67
                    • jun 2007
                    • 2545

pallemannen! på fredag är det midsommar afton ..
                    FM extra 300s 60size
                    black horse extra 300s 46 size asp46
                    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                    p51 pylon (modeltech) TT36pro
                    V-MAR cap 231 ex asp120
                    jamara corsair os90fs
                    ultimate elite series .40 ST51rc
                    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Palleman
                      • nov 2007
                      • 353

Hmmm... du har rätt... då ska man ju flyga hela dagen... men... har ju grabben fram till kl 17 så det får bli lite ASP 61R-meckande på kvällen...

Något jag retar mig nåt fruktansvärt är att det verkar vara fem evigheters leveranstid på reservdelar till dessa kinesmotorer... Ska nog ge mig på och trimma OS eller nåt annat mer kvalificerat i stället...

Har ju iof en OS-topp som jag fick av herr Diesel... wow vilken investering på en sur kines *haha*
                      Mvh Palleman

Kommentar

• kenneth67
                        • jun 2007
                        • 2545

ove på airmedia har väl en hel del prylar till dom på hyllan .. tyvärr så är han borta mycket så det kan ta tid ibland ...
                        FM extra 300s 60size
                        black horse extra 300s 46 size asp46
                        giles 202 3d CRRC40i bensin ..
                        p51 pylon (modeltech) TT36pro
                        V-MAR cap 231 ex asp120
                        jamara corsair os90fs
                        ultimate elite series .40 ST51rc
                        Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Kommentar

• Palleman
                          • nov 2007
                          • 353

Hmmm... Tog tre veckor innan jag fick dom 2 Halledá 1cc- motorerna jag beställde för ett år sedan... Gillar inte dom leveranstiderna... Kan Ove garantera att han får iväg delarna jag beställer mer eller mindre omgående så jag har dom inom 5-6 arbetsdagar så är det ju inga problem... Problemet verkar dock vara att inte ens generalagenten HAB har så mkt i reservdelsväg hemma till ASP... Diesel beställde ett gäng reservdelar till sin ASP för tre månader sedan av HAB och har fortfarande inte fått dom :(

Sedan vet jag inte om Air Media tar sina kinesdelar från HAB eller om han tar hem dom på egen hand.. men går det via HAB så kan väntan bli lång *suck*

Då trimmar jag hellre sönder OS, för då vet jag att jag har delarna i handen inom 3 dagar ifrån att jag beställt dom
                          Mvh Palleman

Kommentar

• Palleman
                            • nov 2007
                            • 353

Jaha ja... Liten uppdatering... Senast jag pressade motorn låg jag på 30% Nitro och höjd komp... det var inte bra... råkade spräcka toppen :(
                            Mvh Palleman

Kommentar

Arbetssätt...