Sughöjd till förgasaren, vad är max?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 3,14
    • feb 2023
    • 2

Sughöjd till förgasaren, vad är max?

Hej!
    Har en ASP 108 och den klarar inte att suga bränsle till förgasaren.
    När jag lägger en tank högre upp, så startar motorn och går bra.
    Med ursprunglig montering har jag mist 60 mm till nippeln som går in i förgasaren.
    Är en Ugly med sp på över 180 cm som jag byggt själv och motorn har jag från ett saligt avsomnat plan... :-)

Är det någon som vet, annars får jag konstruera om lite och lyfta tanken högre i flygkroppen.
    Peter
  • Bosse Jansson
    • jan 2023
    • 122

Standardtumregeln vid någorlunda "vanliga" motorer är att ha tankens toppnivå i höjd med bränslenålen, vilket brukar fungera bra.
    Hur mycket man sedan kan "töja" på den regeln, och sänka tanken ytterligare, beror på motortyp och venturins storlek.
    S.k. "vassa" motorer, avsedda att gå på högvarv med småpropellrar, brukar ha en större venturiöppning, vilket försämrar förmågan att suga bränsle. Dessa motorers "generösa" porttider hjälper också till att accentuera problemet.

Om motorn är mer av "standardtyp", har den litet mildare porttider och dessutom en mindre venturiöppning, vilket ökar sugförmågan.
    Med en sådan motor brukar man kunna sänka tanken en bit under "tumregelnivån", men hur mycket är svårt att säga. Här får man testa sig fram.

/Bosse

Kommentar

• jaka
      • maj 2007
      • 1483

Grundregeln är att alltid ha tankens mitt i linje med förgasarens inlopp i förgasarhålet ...detta när planet står horisontellt!
      Har man tanken så går motorn lika bra i upprätt läge som inverterat. Nat urligtvis kan du montera tanken som Bosse säger ovan men då kommer motorn att gå fväldigt rikt rikt när du flyger inverterat, och kanske lägger motorn då av!

Sen måste du naturligtvis ha tryckmatning (från ljuddämpare till tank) och då bör du leda in tryckmaningsslangen parallelt med sugslangen! Bägge slangarna ligger i botten på tanken. Denna modell att montera tankens slangar kallas "Uniflow" och innebär att du får jämnare bränslematning fram till förgasaren. Linflygarna har använt sig av "Uniflow" principen i minst 60 år för att få jämnare gång på sina motorer i konstflygsammanhang.

En ännu bättre tankvariant är att som i pylonracing använda sig av Tettras "Bubbleless" tankar dä tanken är en vanlig tank i plast men med innre blåsa i silikon där bränslet förvaras. Men en sån tank måste man fylla med spruta vilket krånglar till det lite grand.

Kommentar

• 3,14
        • feb 2023
        • 2

Hej!
        Tack för råden, ska testa och bygga om var tanken är placerad i planet, dock följt ritningen.
        Hade varit möjligt att vända motorn neråt, men då får jag svårt med gasreglaget.
        Återkommer om detta löste problemet.
        Peter

Kommentar

• Guzzten
          • okt 2006
          • 205

Lägg motorn på sidan, det räcker..

Kommentar

Arbetssätt...