Sakförsäkring i Länsförsäkringar Östgöta

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hägle
    RCFF - Moderator
    RCFF - Administratör
    • okt 2007
    • 153

Sakförsäkring i Länsförsäkringar Östgöta

Hej modellflygarvänner,
    I många hemförsäkringar/Bolag är allt inom modellflyg borta från försäkringsskyddet. Det gäller såväl, sakförsäkring, ansvar som olycksfall.
    Några bolag har ett bra skydd medans hos andra är vi helt skyddslösa.
    Detta hade vi uppe i samtal för flera år sedan och jag har lobbat
    sedan 2022 med varierande framgång, för att få till bättre villkor.

Länsförsäkringar (23 regionala bolag med visst samarbete) tog bort vårt skydd i villkoren VH21 (sedan 2021) .
    Det är fortfarande så att ansvarsdelen inte går att teckna skydd för
    som privatperson i LF. Däremot så har LF Östgöta erbjudit sina försäkringstagare ett sakförsäkringsskydd i enlighet med de villkor och belopp på max. 50.000kr, samma som gällde 2021, via ett lokalt policybeslut. Detta tillägg gällde på prov hela förra året och idag fick jag ett meddelande om att det gäller även detta
    år och troligen 2027. Policyn omprovas årligen.

Jag och LF Östgöta har en fortsatt dialog om ansvarsdelen men det
    går mycket trögt då de andra regionala bolagen håller emot.

Du som har LF Östgöta har alltså ett visst skydd. Jag vill med detta mail tipsa om möjligheten att påverka så att även ditt lokala bolag kan ge samma eller bättre villkor. Hänvisa till policy för LF Östgöta och modellflyg.

Sedan vill jag uppmana alla att undersöka sina villkor i hemförsäkringen.
    Vi som är medlemmar i Rcff och följer våra säkerhetsvillkor har ett bra grundskydd genom vår kollektiva försäkring i IF, gällande ansvar och olycksfall.

Jag har sedan 2022 läst alla bolags allmänna villkor ett flertal gånger och haft samtal med alla bolag. Med mina ögon finns det 3 bolag som ger ett bra skydd och Alla andra lämnar oss helt i sticket. En uppmaning är alltså att läsa villkoren.

Med vänlig hälsning
    Tomas Hägle
Arbetssätt...