Val av 3D-skrivare för "ladda och skriv"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ålänning
    • maj 2007
    • 6806

JB, det är nog säkert som du säger och det är väl det man får förbereda sig på. 3D-tänk är inte problemet, redan gjort ett drös delar, men inte haft egen printer. Hobbybrukskvalitet duger gott.

Och det som du Paw85 är inne på är just det som är viktigt, lättmekat, lätt få tag på delar, material och hjälp samt att man inte skaffat något udda som knappt någon annan har.

Har fått flera förslag ovan, men vet ändå inte vad som ska väljas... =) Som sagt, behöver klara runt 15cm-grejer helst.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• EllBe
      • dec 2015
      • 13

En fråga i sammanhanget; vilket CAD program använder ni till 3D skrivarna?

Kommentar

• Landin81
        • maj 2014
        • 389

Jag använder autodesk 123d ganska ofta till småsaker, lätt att lära sig, gratis. den enda nackdelen är att när man får för mycket prylar på skärmen så blir programmet väldigt segt.

Självklart vill man ha något som funkar direkt ur lådan. Men köper man en skrivare för 6000kr som man med en enkel modifiering gör att skrivaren fungerar som en 20.000 kronors-maskin i kvalitet så tycker iaf jag att det är värt att lägga ner 30 minuter på att göra modifikationen. Da vinci-skrivarna säljs billigt för att man just blir tvingad till att köpa deras egna filament då det sitter ett chip i filamenten som skrivaren känner av, genom att flasha om skrivaren så låser man upp alla funktioner i skrivaren och man förbikopplar chippet och kan använda tredjepartsfilament, helt plötsligt har man en 10 gånger bättre skrivare för samma peng. =)
        Skywalker 1900
        Bixler 2
        FX-61
        Zmr250 x2
        Diatone White Sheap

Kommentar

• Borren
          • apr 2013
          • 72

Ålänning välj en i3 som du kan få färdigbyggd så klarar du dig bra.

Har bara scratchbyggda skrivare själv, men wanhao eller bq bör vara bra val. Säkert en del uppgraderingar man vill göra I delar eller firmware. Men dom kan ju vänta till man lärt sig tillräckligt om skrivaren i fråga

Köper du ett kit som "bara" är att montera kommer du få hantera en drös extra parametrar och det blir jobbigt för dom flesta. 3d printing är lite som rc. Man behöver kunna en del om massa olika saker och poletten måste lixom trilla ner

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
            • 179

Ursprungligen postat av Borren
            Köper du ett kit som "bara" är att montera kommer du få hantera en drös extra parametrar och det blir jobbigt för dom flesta. 3d printing är lite som rc. Man behöver kunna en del om massa olika saker och poletten måste lixom trilla ner
            Stämmer nog bra det. En jobbarkompis köpte en likadan byggsats till en Prusa i3 som jag har. Det gick ganska snabbt att bygga ihop den, men ett halvår senare skrev den fortfarande inte ut något.... Tror han har gett upp att få fart på den nu. Och ingen hjälp ville han ha heller, stolt som han är.

Jag har förresten ställt in Prusan i garderoben i väntan på att någon vill ha den och köpt en Makerbot-replika. På den var det bara att skruva fast huvudena och sätta igång att skriva ut i stort sett..

Kommentar

• Landin81
              • maj 2014
              • 389

Själv är jag allergisk mot alla skrivare där själva bordet rör sig. ska man skriva snabbt och det är små saker så är det ofta det blir problem med att få prylen att fästa ordentligt och det är ofta dem skakar loss pga att bordet rör sig. vet inte om ni andra har problem med det när man kommer upp i hastighet men har flera vänner som kör med i3 och avskyr den pga det
              Skywalker 1900
              Bixler 2
              FX-61
              Zmr250 x2
              Diatone White Sheap

Kommentar

• henke2
                • mar 2011
                • 3188

Ursprungligen postat av Landin81
                Själv är jag allergisk mot alla skrivare där själva bordet rör sig. ska man skriva snabbt och det är små saker så är det ofta det blir problem med att få prylen att fästa ordentligt och det är ofta dem skakar loss pga att bordet rör sig. vet inte om ni andra har problem med det när man kommer upp i hastighet men har flera vänner som kör med i3 och avskyr den pga det
                Bra input! Håller med dig helt
                Superhero

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Paw85
                  Vi har en från stratasys på jobb som gick på några hundra tusen, och även den strular ibland (oftare än vad de två jag har hemma gör).
                  Att Stratasys strular mer än de du har hemma säger väl egentligen bara vilken fena du är på att justera in dina hemmaprintrar. Jag har ingen chans där tyvärr. Vi har de senaste 6 veckorna kört strax över 1800 timmar med två Stratasysmaskiner, i princip helt utan stopp som synes.
                  Superhero

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                    • 179

Hur man vänder sig har man ändan bak, så att säga. Jag har en i3 och har aldrig haft problem med att utskrifterna lossnar på grund av att bordet rör sig. Däremot har kompisen grymma problem med att fläktarna skakar sönder på hans Makerbot när huvudet åker fram och tillbaka i x och y led.
                    Får se hur min Replicator kommer att hålla ihop, men kompisen rekommenderade att ha fläkter hemma i reserv..

Kommentar

• Landin81
                      • maj 2014
                      • 389

Allt handlar ju om hur man använder dem =)
                      Skywalker 1900
                      Bixler 2
                      FX-61
                      Zmr250 x2
                      Diatone White Sheap

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                        • 179

Allt handlar ju om hur man använder dem =)
                        Vet inte om det är jag som är trög, men hur menar du?

Kommentar

• henke2
                          • mar 2011
                          • 3188

Ursprungligen postat av Peter_L
                          Vet inte om det är jag som är trög, men hur menar du?
                          Printar man bara bitar som är små, låga, utan snäppfästen, utan små detaljer och som inte kräver supportmaterial så är ju en Prusa i3 lika bra som en Stratasys. Men är det en fotölj på nästan 1 kubikmeter som tar 350h att printa så går man liksom bet med en Prusa i3.
                          Superhero

Kommentar

• Landin81
                            • maj 2014
                            • 389

Allt handlar om hur man använder dem, som i att printar man inte jättesnabbt och man använder sig av "slurry" eller annat gott för att få saker att fästa så är det klart att det funkar. Allt handlar om hur man använder dem. Men generellt sett så skulle jag aldrig köpa en i3 då saker har en förmåga att skaka loss om man kör på ordentligt, speciellt små och höga saker, och ska man köra små och höga saker måste man printa med rafts varje gång vilket tar en massa extra tid för varje print.

Henke. Jag tog kort på en kubiksmetersprinter när jag var på en mässa på elmia för ett tag sedan, såg fint ut =)

Klicka på bilden för större version

Namn: 2015-11-09 18.57.23.jpg
Visningar: 1
Storlek: 100,1 KB
ID: 506722
                            Skywalker 1900
                            Bixler 2
                            FX-61
                            Zmr250 x2
                            Diatone White Sheap

Kommentar

• Peter_L

• feb 2013
                              • 179

Men generellt sett så skulle jag aldrig köpa en i3 då saker har en förmåga att skaka loss om man kör på ordentligt,
                              Och kör man på ordentligt med en Makerbot t.ex. som inte har ett bord som går fram och tillbaka, då ryker fläktarna i stället. Jag har nyss köpt en Makerbot-kopia och får dra ner farten ordentligt för att den inte ska skaka i bitar. Köper du hellre en sån skrivare än en i3?
                              Jag kunde köra betydligt fortare med i3:an innan jag fick problem, och dom problemen löstes enkelt med lite hårspray på plattan.
                              Även om jag ställt undan min i3 och kör med en annan skrivare så är du onödigt negativ till i3 tycker jag.
                              Hur du än vrider på det så finns det fördelar och nackdelar med alla konstruktioner och i3 är inte värre än nån annan hobbyskrivare.

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av Peter_L
                                Och kör man på ordentligt med en Makerbot t.ex. som inte har ett bord som går fram och tillbaka, då ryker fläktarna i stället. Jag har nyss köpt en Makerbot-kopia och får dra ner farten ordentligt för att den inte ska skaka i bitar. Köper du hellre en sån skrivare än en i3?
                                Jag kunde köra betydligt fortare med i3:an innan jag fick problem, och dom problemen löstes enkelt med lite hårspray på plattan.
                                Även om jag ställt undan min i3 och kör med en annan skrivare så är du onödigt negativ till i3 tycker jag.
                                Hur du än vrider på det så finns det fördelar och nackdelar med alla konstruktioner och i3 är inte värre än nån annan hobbyskrivare.
                                På en Stratasys sitter fläkten inte på huvudet, det går en slang dit från fläkten. Men så går det att köra så fort så det skakar i huset med...
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...