Val av 3D-skrivare för "ladda och skriv"?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Landin81
    • maj 2014
    • 389

Jag vet inte vad du pratar om för fläktar, men har ägt 3 olika skrivare och printar oerhört snabbt med dem och har aldrig haft problem med några fläktar =/

Jag är inte onödigt negativ till just i3, jag är negativ till konstruktionen i sig när det kommer till rörligt bord för att jag upplevt på flera håll att det inte fungerar.
    Skywalker 1900
    Bixler 2
    FX-61
    Zmr250 x2
    Diatone White Sheap

Kommentar

• Paw85
      • jan 2016
      • 4

Det viktigaste med i3 modellerna är att man inte har för högt satta inställningarna för Y-acceleration och Y-jerk.
      Har bara haft problem med några få modeller med min i3, men då satte jag på "brim" i slicern och sedan fugnerade det bra.

Köpte min i3 eftersom jag fick ett bra erbjudande på den och tänkte mest ha den som kompliment till Delta skrivaren, men nu är det faktiskt i3:an som går mest trots att den har rörligt bord, eftersom den ger bra utskrifter, är så lättjobbad med och otroligt tyst efter modifieringar.
      Visst är inte i3 konstruktionen helt optimal, men oftast kostar i3 modeller 1/2 till 1/5 av priset på 3D skrivare av andra modeller som ger likvärdigt resultat av utskrifterna.

Är dock pengar inte ett problem hade jag nog dock hellre satsat på en Core X/Y maskin pga bättre konstruktion än i3 och delta.

Kommentar

• Ålänning
        • maj 2007
        • 6806

Känns som att 1000€ kan vara försvarbart med tanke på den lilla mängd som ska printas.

Det är svårt hänga med i diskussionerna... ibland säger nån att Prusa är dålig, men en annan säger att i3 är bra. =)

Har förresten fått "liv" i den där firman. ;-) Så det kanske lönar sig.
        www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• LAN
          • okt 2006
          • 188

Det där med Prusa i3 och om den är bra eller dålig beror nog (som tidigare också sagts) kvaliteten på delarna och hur duktig man är på att trimma in den korrekt. Min Prusa i3 har gått många hundra timmar nu, och det har hänt mig en endaste gång att en del lossnat under utskrift. Och det är lätt korrigerat, antingen var det för stort avstånd till plattan för första lagret, eller så borde jag aktiverat en "brim" när jag "slajsade" den.

Kan också tillägga att jag min egen erfarenhet med Prusa i3 är att den svaga länken är lagren, och då speciellt de som sitter i Y-axeln (alltså den rörliga plattan). Man bör satsa några hundralappar på kvalitet, och inte köra med kina-lager, då dessa förr eller senare börjar glappa och/eller rassla. Min bästa investering hittills är glidlager av plast - de är helt glappfria och dessutom väldigt tysta (Igus Drylin).

Kommentar

• Stompp
            • aug 2015
            • 38

Kolla in 3D hubs printerlista: https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide

Nu har jag inte hundratals timmar på min Prusa i3, men inte fasen har nån del skakat loss nån enda gång. Jag kör förvisso med rätt återhållsam hastighet. De gånger det lossnat har alltid berott på att jag sjabblat med första lagret eller snikat på raft eller brims. Det är som andra redan påpekat delarna som påverkar slutresultatet. Billiga Kinaprylar ger oftare mer huvudvärk än kvalitetsgrejer. Min första hot end var en pirat-J head och jag hade konstant problem med att få vettiga utskrifter. Bytte till en HeatCore Unibody (samma som sitter på Hephestos och Wibox från BQ) och det är som natt och dag!

Bra tips om Y-lagren, LAN. Ska genast jaga rätt på nya.

Kommentar

• henke2
              • mar 2011
              • 3188

Ursprungligen postat av Stompp
              Kolla in 3D hubs printerlista: https://www.3dhubs.com/best-3d-printer-guide

Nu har jag inte hundratals timmar på min Prusa i3, men inte fasen har nån del skakat loss nån enda gång. Jag kör förvisso med rätt återhållsam hastighet. De gånger det lossnat har alltid berott på att jag sjabblat med första lagret eller snikat på raft eller brims. Det är som andra redan påpekat delarna som påverkar slutresultatet. Billiga Kinaprylar ger oftare mer huvudvärk än kvalitetsgrejer. Min första hot end var en pirat-J head och jag hade konstant problem med att få vettiga utskrifter. Bytte till en HeatCore Unibody (samma som sitter på Hephestos och Wibox från BQ) och det är som natt och dag!

Bra tips om Y-lagren, LAN. Ska genast jaga rätt på nya.
              Att de lossnat beror nog uteslutande mest på att ditt byggutrymme inte är uppvärmt :-) En frigolitlåda runt maskinen med elektroniken utflyttad gör underverk. Det har även Stratasys FDM maskiner.
              Superhero

Kommentar

• Stompp
                • aug 2015
                • 38

Ursprungligen postat av henke2
                Att de lossnat beror nog uteslutande mest på att ditt byggutrymme inte är uppvärmt :-) En frigolitlåda runt maskinen med elektroniken utflyttad gör underverk. Det har även Stratasys FDM maskiner.
                Nja, platsen där den står är tillräckligt varm och jag har uppvärmd platta så det är nog mitt eget fel mer än prylarnas

Kommentar

• Ålänning
                  • maj 2007
                  • 6806

Hello! Gissa vem? ;-)
                  Det har nu gått ett år och utskriftsjobben har varit få, men blir fler.
                  På ett år har det säkert hänt en del.
                  Vad gäller idag?
                  Jag är som sagt inte ute efter superb kvalitet för tusentals euro.
                  PLA räcker långt.
                  Verkar som att jag inte vill ha ett bord som rör sig (tycker också det ser ballare ut när huvet rör sig, om det är försvarbart, haha).
                  Prisklasser från billigt till ca 1000€ (billigt det med)?
                  Jag är van med TinkerCAD och det har räckt bra hittills.
                  Behöver inte vara tokfin kvalitet.
                  Behöver inte vara otroligt snabb.
                  Tacksam om det är en vanlig modell som någon här på forumet eller nånstans kan supporta.
                  Detsamma gäller delar och matierial.
                  Dessutom är ju delarnas storlek lite på gränsen också, jag har fått delar printade som är 18 cm breda, klarar de billiga av det?

Tror det är Makerbot som är vanligast här på Åland (de som printat mina delar).
                  Är någon av följande något ni rekommenderar (flera kostar ju mer än jag tänkt mig, men ändå)?
                  - Flashforge Dreamer 1050€
                  - Flashforge Finder 800€
                  - Makerbot Replicator Mini 1450€
                  - Makerbot Z18 (som kostar 7000€)
                  - Makerbot Desktop 5th gen 2999€
                  - Makerbot Replicator 2 2050€
                  - Beethefirst Creative 1150€
                  - Makerbot Replicator 2X 2619€

Kommentar

• SniffSwe
                    • maj 2016
                    • 513

Jag har en sådan här som har funkat bra i typ 1000h utan större problem: http://www.3dprima.com/en/3d-printer...-dual-ext.html

Klarar 220x150x140mm original, dock har jag byggt om min så den nu klarar 280x280x140mm.
                    Billig samt att den är försluten så man får upp ca 50 grader i den bara genom att stänga dörren.

Kommentar

• Ålänning
                      • maj 2007
                      • 6806

Den ser ju bra ut! Men va sjutton är 3DLAC Bed Adhesive för 999€?

Kommentar

• SniffSwe
                        • maj 2016
                        • 513

Haha, det är nått fel där. Slår man om till SEK så blir det 129

Kommentar

• Paw85
                          • jan 2016
                          • 4

Står på sidan "This product can only be shipped by road transport. No sales outside Sweden is possible."
                          Priset i annan valuta än SEK är antagligen till för att avskräcka potentiella utländska köpare att lägga en beställning, som sedan måste kancelleras för att varan inte får skickas utanför sverige.

Kommentar

• Ålänning
                            • maj 2007
                            • 6806

Vad vet ni om XYZprinting da Vinci-skrivarna?
                            Jämfört med andra jag kikar på som tex Flashforge och Wanhao.
                            Hittade även en CraftUnique CraftBot PLUS... vet nån nåt om den? Verkar rätt ny?

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Vilka bra firmor (webshops) säljer 3D-skrivare i Sverige?
                              Som tex Flashforge.

Nån som vet om hur man tar reda på hur gamla/nya skrivarna är?
                              Vill ju inte köpa 5 år gammal teknik.

Kommentar

• Ålänning
                                • maj 2007
                                • 6806

Har snöat in mig lite till... och det lutar helt åt att skaffa en Flashforge.
                                De intressanta är
                                - Dreamer (2014) som är lite gammal (färdig produkt, "plug n play")
                                - Creator Pro (2016) (för tweakaren och "the tinkerer" samt den som gillar pilla)
                                - Inventor (2017) som är efterföljare till Dreamer. Inventor är ju så väldigt ful :-D

Någon som har eller känner till Flashforge Inventor? http://www.flashforge.com/inventor/

Kommentar

Arbetssätt...