Var köper man prisvärt filament?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Tror ändå att en ARF många gånger är enklare att få till än att att få just denna printermodell att fungera tillfredsställande - i alla fall när man läser Fredriks vedermödor...
    Är "PNP-skrivare" mycket dyrare eller ?
    Roger

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
      • 501

Köpte för något år sedan en Flashforge Finder på Classe O. Bara tuffat och gått i alla lägen.
      Själva skrivaren är ett verktyg, inte ett projekt i sig. Tycker jag.

Kommentar

• Nystedt80
        • sep 2017
        • 1

Hallå jag har testat en del olika filament och primaselect är nog det bästa jag varit med om, Dom andra bara strulat som jag testat och med primaselect så körde jag ut 3d labs spitfire och med ett klockrent resultat med en Wanhao i3 plus
        MVH

T.Nystedt

Kommentar

• McRegor
          • maj 2006
          • 7942

Ursprungligen postat av Danne1700
          Själva skrivaren är ett verktyg, inte ett projekt i sig. Tycker jag.
          Håller med - såvida inte själva hobbyn är just 3D-skrivare. Men modellflyg är ju en hobby i sig och då vill jag nog också se en 3D-skrivare som just ett verktyg att använda inom vår hobby.
          Roger

Kommentar

• Ålänning
            • maj 2007
            • 6806

Om hobby inte är 3D-skrivare utan resultatet så måste jag säga att jag är nöjd med min FlashForge Inventor 3D 2017.
            www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Daniel Ahlin

• dec 2015
              • 337

Mod 4: Anti Z vobble, gör väl precis tvärt om. Gängstången ska vara fri att vobbla, det är därför den är monterad med en fjädrande del mot motorn. Den andra stången håller Z axeln rak och fin.

Buildtak är bättre än tejp. PEI ska vara ännu bättre sägs det men det har jag inte provat ännu.

Kommentar

• Jörgen Johansson
                • okt 2007
                • 81

Jag måste säga att jag är extremt nöjd med min Anet A8.
                Den har skrivit ut perfekta föremål redan från start. Tror att om jag skulle börja hänga på uppgraderingar på den, att det skulle bara bli sämre.

Kommentar

• Halcon
                  • jun 2006
                  • 512

Om man nu inte vill lägga +10,000:- på sin första 3D printer utan snarare vill hamna under 5000:-, gärna 3000:-, och inte vill meka hela tiden, finns det nåt tips på en bra printer då? Storlek på printade bitar ca max ca 100-150mm.

Tror att det är nylon jag vill printa, starkt och segt.

Kommentar

• freddan_6
                    • aug 2006
                    • 2655

Jag behöver inte meka hela tiden, stora skillnaden var plant bord, efter att jag skaffade det (http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...l=1#post432307uppgradering 6) har jag bara skrivit ut.
                    Så min rekommendation är Anet A8. Kan du bygga ihop en ARF så bör du kunna sätta ihop en Anet A8.

Byggsats 1300:-, förbättringar cirka 700:-, filament har jag för 1000:-. Summa cirka 3000:-.
                    "3D printer hotbed Mosfet" ebay eller aliexpress 40:-
                    Kullager x 4 608ZZ på biltema 160:-
                    Skruv M5 x 10 12st horbach 17:-
                    Skruv M4 x 20 12st hornach 27:-
                    Självlåsande mutter M4 80st hornbach 60:-
                    Fläkt arctic cooling 80mm, (37:- på coolingkit.se men jag hade en över)

Hyllplan spånskiva på bauhaus 70:-
                    minivinkel 2x40x40x20 10 st 45kr bauhaus (går att skriva ut i stället)
                    blå målartejp bauhaus 38mm 25m 65:

Orange Pi Prime + nätagg aliexpress (278:-) - ta någon annan med bättre support t.ex orange pi plus (212:-) , man kollar på armbian.com vilka som har support eller för enkelhets skull köper man en raspberry pi för 600:-. Detta är minst nödvändig och egentligen bara till för om man vill göra timelapsevideo av sina utskrifter, samt starta utskrift hemma från jobbet (ifall utskriften tar många timmar).
                    Senast redigerad av freddan_6; 2017-12-30, 21:31.
                    fredrik

Kommentar

• McRegor
                      • maj 2006
                      • 7942

Har en kompis som har en sån här - https://www.clasohlson.com/se/3D-skr...Finder/38-7720
                      Han har inte hunnit använda den speciellt mycket ännu men det som gjorts har fungerat bra i alla fall.
                      Sen går den säkert att få tag i billigare - endera hos annan affär eller de gånger Classe lämnar rabatter av generell art. Kompisen köpte den vid ett sånt tillfälle hos Classe så han gav bara strax under 4000 kr.
                      Roger

Kommentar

• Halcon
                        • jun 2006
                        • 512

Lite sugen är jag allt, på att bygga, det ska erkännas!!
                        Men jag kan noll och inget om detta så därför kändes det säkrare att köpa PnP.

Vilket cad program ska man använda? Var/hur kan man lära sig det!

Kommentar

• Danne1700

• okt 2017
                          • 501

Ursprungligen postat av Halcon
                          Lite sugen är jag allt, på att bygga, det ska erkännas!!
                          Men jag kan noll och inget om detta så därför kändes det säkrare att köpa PnP.

Vilket cad program ska man använda? Var/hur kan man lära sig det!
                          Autodesk (AutoCad) lämnar gratislicenser till hobbyister för Fusion 360, ett fullödigt cad-program. Finns lite tutorials också.
                          Tror det är lättare för den som inte kunnat cad tidigare att lära sig. Själv måste jag lära om och det är svårt vid min ålder. Skyller på det i alla fall.

Kommentar

• Halcon
                            • jun 2006
                            • 512

Verkar som att nylon måste ha ca 110 grader på plattformen....

Kommentar

• Ålänning
                              • maj 2007
                              • 6806

Jag behövde något som var bara "trycka på print" och så behövde jag större utkrifter, därför blev det ett etablerat märke som FlashForge och någon av deras skrivare den äldre Dreamer 2015 och Creator Pro 2016. Men sen hade Inventor 2017 kommit som var bättre på flera sätt. Använder www.tinkercad.com än så länge samt FlashForge eget program för att läsa in STL/OBJ och skriva ut (detta program är bättre än tidigare versioner). Men det är allt jag använt så jag har lite att säga om vilket som är bäst.

Vill du bygga, köp inte en FlashForge. =)
                              www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Kommentar

• Halcon
                                • jun 2006
                                • 512

He, he... MÅSTE inte bygga men om det absolut krävs för att uppfylla mina tekniska & ekonomiska önskemål så javisst.
                                Nylon är ett absolut måste och lärde mig precis att det måste ha en uppvärmd platta eller vad det nu heter.

Hur letar man efter printer för att klara nylon dvs uppvärmt?
                                Finns det något ställe där man bara typ kryssar i det här vill jag ha till detta priset?

Kommentar

Arbetssätt...