Varning för skenande elkärror

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DavidFlygare
    • nov 2009
    • 259

Tror det lätt händer när man har hårda kontakter att dra ur, för det var väl när du kopplade ur accen det händer? då rekomenderar jag en switch

Kommentar

• AmRi
      • jan 2009
      • 223

Hej

Himmla läskigt det som hände dig!
      Brukar själv alltid lägga ifrån mig sändaren, en bra bit ifrån planet, både när jag kopplar in eller ur ackarna.

Kommentar

• McRegor
        • maj 2006
        • 7942

Ursprungligen postat av DavidFlygare
        Tror det lätt händer när man har hårda kontakter att dra ur, för det var väl när du kopplade ur accen det händer? då rekomenderar jag en switch
        Hej,
        Citerar Göran från klubbens egna forum:
        "Jo, efter att ha flugit kärran och det var dags att hänga in den i boden så gled sändaren av min hemgjorda sändarpult när jag böjde mig framåt för koppla bort acken.
        Den hamnade i gräset så att trotteln gav fullt utslag och jag stod dumt nog snett framför kärran. Den for in i benet och av ren reflex slog jag till den och träffade proppen.
        Proppen 14x7 gick av men innan dess så hängde tre fingertoppar löst på höger hand! Den blev en blodig historia och som väl var är jag ju kunnig i första hjälpen så det blev till att försöka klämma fast de lösa delarna med den friska handen.
        "
        Hälsningar
        Roger

Kommentar

• Rivvern
          • sep 2010
          • 110

Hoppas det går bra med dina fingrar!

Själv så kör jag med Throttle cut varje gång jag ska hantera planet med acc i. Jag är alldeles för fumlig och har lyckats komma åt trottlen flera gånger av misstag. Speciellt när jag ska ta i planet när radion hänger runt halsen då tröja eller jacka har petat upp gasspaken.

Kommentar

• Utmanaren2002
            • aug 2006
            • 231

Ursprungligen postat av Tobbepostis
            Jag säkrar gasspaken med en gummisnodd.Drar den från bärhandtaget och sen bakom sändaren nedåt och sedan upp på framsidan att haka på gasspaken.Har man en korvlåda som radion vilar i så går det att lösa det också
            Tobbe
            Bra idé om man ser till att gummibandet är tillräckligt spänt och byter ut det innan det blivit gammalt och sprött. Jag skall lägga till den säkringen i min sändarpult när jag börjar flyga igen. Tumme och pekfinger är oskadda så jag är snart i luften
            /Göran
            En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
              • 989

Lägger också en röst på throttlecut, finns ju färdig i vissa sändare medan andra behöver mix - minskar risken för fysiska skador även om det inte är så kul att tappa radion tex.
              ----------------------------------
              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Zkeeter
                • mar 2008
                • 283

Ursprungligen postat av Utmanaren2002
                Bra idé om man ser till att gummibandet är tillräckligt spänt och byter ut det innan det blivit gammalt och sprött. Jag skall lägga till den säkringen i min sändarpult när jag börjar flyga igen. Tumme och pekfinger är oskadda så jag är snart i luften
                /Göran
                Hoppas att dina fingertoppar läker som dom ska....

Tänkte föreslå samma med gummisnodden runt trottelspaken som jag använder efter ett tillbud då jag la ner sändaren i lådan innan jag kopplade ur min "lilla" E-starter för några år sedan....

MEN.......
                Det viktigaste för oss alla är att lära sig att en propp ALLTID ska betraktas som farlig oavsett om det är el/bränsle eller står still/snurrar!!!!!!
                Det har hänt två ggr att jag insett att jag satt på glöden INNAN jag ska till att dra fram soppa till motorn....(full trottel) Fan vet vad som hänt om motorn tänt i det läget......
                Och framför allt våga säga till utan att fördöma om man ser sina flygkamrater så att säga "vara ute och cykla!"
                Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
                -----------------------------------------------
                MFK Skvadern Sundsvall.

Kommentar

• henke2
                  • mar 2011
                  • 3188

Ursprungligen postat av Zkeeter
                  MEN.......
                  Det viktigaste för oss alla är att lära sig att en propp ALLTID ska betraktas som farlig oavsett om det är el/bränsle eller står still/snurrar!!!!!!
                  Exakt!

I mina ögon är det väl smartare att ställa motorn på tomgång för att markera att acken är inkopplad och motorn är armerad. Att förlita sig på throttle cut eller div gummiband gör nog att man snabbt glömmer faran istället och då har det motsatt verkan.

hängslen och livrem är kanske inte rätt när byxorna är för små.
                  Superhero

Kommentar

• Baua
                    • nov 2009
                    • 856

ärrrrrr!

Hoppas att det går bra med dina fingertoppar!
                    Gjorde typ samma sak för 2 år sen med en gammal Cessna laddat med ett 3s acc.
                    Det var en sån där "skulle bara" grej, som slutade med 3 hyfsat djupa sår i underarmen.
                    Ärren syns fortfarande. Vi RC flygare är ett tufft gäng om än lite dumma, ibland alltså.
                    Bifogade filer
                    Har man aldrig kraschat har man aldrig flugit.:sarcastic:

Kommentar

• MrOvanhill
                      • jan 2008
                      • 468

För er som har sändare som låter er välja vilken spak/ knapp ni vill använda till vad så är också throttle cut/hold en typisk funktion som man vill ha lagom svåråtkomlig. Gärna på en knapp eller en kort switch. Det minskar risken att man kommer åt den av misstag.

Har ni möjlighet så trimma dessutom sändaren så att throttle cut/hold alltid är aktivt när ni slår på sändaren!

Tio stygn i vänster underarm av en APC 11*6 (tror jag det var) lärde mig vikten av att döda motorn!
                      Mvh, Thomas

Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
                      Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

Kommentar

• Parakos
                        • sep 2010
                        • 57

Finns en väldigt smidig funktion på Auroran som jag använder varje gång jag bär ut eller bär in mitt plan från fältet till depån med ackarna i: "Throttle Lock".

Mycket smidigt, bara att hålla inne flygplanssymbolen i 2 sek så låser den trotteln.
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Aurora9_6.jpg
Visningar: 1
Storlek: 18,7 KB
ID: 482318
                        Folk som särskriver på svenska skrämmer mig mer än rasister, terrorister och Sean Banan tillsammans. Att särskriva är inte jämförbart med att stava fel. Det är att sprida ett lingvistiskt virus som fräter sönder vårt språk.
                        Källa

Kommentar

• Utmanaren2002
                          • aug 2006
                          • 231

Kollegor
                          Tack för ert medlidande, det värmer.
                          Jag kan meddela att stygnen har tagits bort och jag läker fint. Känseln är där (det känns i alla fall när jag stöter emot med fingertopparna..). Jag har flugit min fläktkärra med god kontroll. Varför tror ni att jag valde fläktkärran? Ja just precis, den har ju inbyggd propp!
                          Ha en fantastisk flygsommar
                          önskar
                          /Göran
                          En dag utan att ha lärt sig något nytt är en förlorad dag!

Kommentar

Arbetssätt...