Uppstart av rc klubb?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bokis
    • maj 2006
    • 5041

Micke,det låter bra men om jag inte missminner mig helt så för att fältet ska vara godkänt för flygning av SMFF anslutna så måste klubben tillhöra SMFF,annars så har ni ingen styrelse som kan godkänna fältet,lite moment 22..
    Min tanke var att de som vill vara med i SMFF i er klubb går med i "SMFF direkt",då är det upp till SMFF-direkt som är en klubb att godkänna fältet..
    Det är detta som blir tokigt när polarn i grannklubben som är ansluten till SMFF kommer o flyger på ert fält,hans egen försäkring blir obrukbar eftersom fältet inte är godkänt nånstans hos SMFF..
    Så det simplaste är att man är med i RCFF för den där hundringen så var det hela ur världen..
    Och var det gäller bidrag för verksamheten så söks den oftast från kommunen och det är ungdomar och pensionärer som det går att få något för,vi mittemellan har nada o hämta..:girl_cray3:
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Kommentar

• fortuna
      • feb 2011
      • 127

Hej! Här är en länk till vår hemsida, där förklarar lite var vi finns..
      Mvh Micke
      Ursprungligen postat av Smajly
      Var finns den här klubben då?

Kommentar

• fortuna
        • feb 2011
        • 127

Nu går det över mitt förstånd, :-) Klubben i sig är inte medlem i varken SMFF eller RCFF utan det är medlemmarna som är det, eller är jag helt ute o reser, Jag har flera ggr påpekat det för tex SMFF att vår klubb inte i dagsläget har några medlemmar som är anslutna till SMFF men att vi vill ha en öppen klubb för alla... då ville jag försökra klubben i SMFF så att jag kan få ett fält somär godkänt.. men se, ingen klubb är försäkrad utan endast medlem i respektive förbund, Det finns ingen på SMFF- direkt som har resurser eller möjlighet att åka ut och titta på fält i hela sverige för att godkänna eller inte, Där med enligt vad Kinell på SMFF vo Bredd,: Det är upp till varje enkild klubb i sina stadgar att godkänna sitt fält för flygningar för medlemmar i enbart SMFF eller enbart RCFF eller i vårt fall i bägge förbunden.... Men... Jag kan ha fel givetvis, jag ska i vartfall undersöka närmre...

Ursprungligen postat av bokis
        Micke,det låter bra men om jag inte missminner mig helt så för att fältet ska vara godkänt för flygning av SMFF anslutna så måste klubben tillhöra SMFF,annars så har ni ingen styrelse som kan godkänna fältet,lite moment 22..
        Min tanke var att de som vill vara med i SMFF i er klubb går med i "SMFF direkt",då är det upp till SMFF-direkt som är en klubb att godkänna fältet..
        Det är detta som blir tokigt när polarn i grannklubben som är ansluten till SMFF kommer o flyger på ert fält,hans egen försäkring blir obrukbar eftersom fältet inte är godkänt nånstans hos SMFF..
        Så det simplaste är att man är med i RCFF för den där hundringen så var det hela ur världen..
        Och var det gäller bidrag för verksamheten så söks den oftast från kommunen och det är ungdomar och pensionärer som det går att få något för,vi mittemellan har nada o hämta..:girl_cray3:

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
          • 172

Som nybörjare har jag ett antal funderingar......

Vissa (alla?) SMFF klubbar kräver något som kallas RC-bevis för att man ska kunna flyga på deras fält, är det rätt uppfattat ? Kostnad för medlemskap i en SMFF klubb ca 700:-/år....(letar just nu efter en klubb i Sthlms område)

Hur är det då med medlemskap i RCFF ? Får jag då flyga själv och ha nytta av RCFF's försäkringar även som nybörjare ? dvs utan att ha något som helst bevis på min kompetens ?

Det låter nästan för bra för att vara sant.....100:-/år ? hmm......jag är orolig för vilka konskevenser det kan få om olyckan skulle vara framme.
          Senast redigerad av mickmick; 2011-09-27, 15:19.

Kommentar

• bokis
            • maj 2006
            • 5041

Tja..det där beviset..Har inget o ingen har frågat efter det heller men det kanske kommer om SMFF skakar liv i det igen för jag tror det var några år sen det sista "utfärdades"..

Och av den hundringen du är orolig för så går en liten del till försäkringen,den kostar inte inte en hundring per skalle..
            lite avhängigt av medlemsantalet men 20-25 spänn per medlem om jag inte minns fel här i RCFF..
            Och ja,du behöver inte något kompetensbevis för att omfattas av den,det vore mer än underligt om så vore fallet,följer man säkerhetreglerna så är det OK.

Fortuna,det just det du skriver som blir moment 22,svårlöst såvitt vida man inte bestämmer sig för att bilda en SMFF klubb.
            Då kan styrelsen godkänna fältet..
            Men jag förstår inte den delen med SMFF Direkt,det är s.a.s den styrelse medlemmarna där har och då ska väl de tillstyrka eller avslå det,annars funkar väl inte den klubben som den ska eller?
            // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• mickmick

• aug 2011
              • 172

Inte lätt för en nybörjare.....allt jag skrev om i mitt tidigare inlägg kom efter att jag var inne på SRFK's hemsida.

"RC-bevis

Alla som flyger ensamma på SRFK:s fält utan instruktör närvarande måste vara innehavare av ett så kallat RC-bevis.
              RC-beviset har tagits fram av SMFF och är obligatoriskt för de flesta modellflygklubbarna i landet. Att ha tagit RC-bevis innebär bl.a. att du kan gästflyga hos de andra klubbarna.
              RC-beviset är till för din egen och alla andras säkerhet. Det är ett intyg på att du behärskar grunderna för RC-flygning och kan framföra din modell på ett säkert och kontrollerat sätt. Det innebär också att du känner till de risker och säkerhetsaspekter som är förknippade med modellflyg.
              SMFF har mer information om RC-bevis"

Men nu är det inte det här tråden handlar om så jag avslutar mina funderingar med detta

Kanske man borde ta reda på var bokis fält ligger och flyga där efter man blivit medlem i RCFF.....

det roliga med medlemskap i någon klubb är att man får träffa glada människor med samma intresse och få hjälp vid behov.

Kommentar

• bokis
                • maj 2006
                • 5041

Många klubbar har den formuleringen,kan nog tycka att den är underlig om man inte har kunnat ta ett bevis på några år nu..
                Men det finns flera klubbar som inte fäster nån större uppmärksamhet ang. detta och att hitta en klubb där du är välkommen är inget problem..
                Och precis som du skriver så är det skitkul o träffa likasinnade!
                Hänger lite på var du bor,SRFK är ju klubben som finns närmast Sergelfontänen men går du ut i lite vidare kretsar så har du t.e.x Södertälje,Vallentuna mm..
                Så nog borde du kunna hitta nåt som passar!:lollypop:
                // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

Arbetssätt...