https://www.rcflyg.se
Hobbyking kanske dags att se upp - Svenska RC-flygförbundet

Hobbyking kanske dags att se upp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Snickarjävel´n
    • aug 2006
    • 1927

Undrar hur dom europeiska hobby handlare ställer sig till att att generalagenter mm stoppar försäljning mellan 2 EU länder då, detta borde väl vara lika illa som HK´s försäljningsätt.
    Vem vill som privat person prova beställa en ESM flygmaskin från Lindinger tex?
    Varför FÅR INTE Lindinger sälja till Sverige pga Minicars?
    Det ska väl vara fri handel mellan 2 EU länder eller?

Här hörs inget gnäll från "dom goda"!!

Varför är det så här då?

Jo för att "dom goda" (i detta fallet före detta hobbyhandlare och goda vänner till dom inom branschen) som själva vill större del av kakan och slippa HK konkurrens bla vill tjäna storkovan på oss hobbyutövare. När lågkunjukturen kommer och folk handlar från billiga ställen får dom euroleiska handlarna hicka för att gå under pga för höga priser.
    Då måste "någon" ta tag i problemet med "skrämselpropagande" om destruerande elektronik prylar och kapade betalningar.

Detta är min högst personliga teori om fallet.
    brekdahlssnickeriab.se
    https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• Oskar Andreasson
      • sep 2010
      • 142

Hade varit intressant att få se lite källor till det här ryktet? Finns det inte nämnt i någon nyhet/blog/etc på nätet så har jag svårt att tro att det är sant.
      --
      Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
      http://fpv.nu

Kommentar

• Snickarjävel´n
        • aug 2006
        • 1927

Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.

Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
        Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
        Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
        Red ut detta?

Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?

Undrar just vilken marknad som är "ful"!
        Senast redigerad av Snickarjävel´n; 2011-12-03, 19:21. Anledning: ÖMH har tagit bort gällande Corsair från hemsidan
        brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• K-Å
          • maj 2006
          • 1184

Ser inte dirket kopplingarna, jag köper själv från HK och detta var ett sätt varna andra om att det kan hända saker, men mår man så illa av denna varning är det nog bäst att tråden raderas och vi stoppar huvudet i sanden, det är ett utmärkt sätt att stänga ute verkligheten.....................

Men som sagt take it or leave it........

Och du Jonny pratar om storkovan, välkommen till handlarens verklighet du kommer att bli grymt besviken, så går det när man tror utan att ha fakta på bordet.

Vad gäller varningen så är det så att destruktionen redan har inträffat och det planeras för åtgärden med överföringarna men återigen är det säkrast att borra huvudet lite längre ner i sanden eller hur????????

K-Å
          MVH Kjell-Åke Skoog
          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Snickarjävel´n
            • aug 2006
            • 1927

K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!
            brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• K-Å
              • maj 2006
              • 1184

Ursprungligen postat av JonnyE
              Oftast borde man väl kanske rensa sin egen stuga innan man klagar över andras.

Frågan är väl bara var man ska börja. Att folk importerar saker ifrån HK och europeiska handlare får damp är väl egentligen inget märkligt.
              Om man med en snabb blick kollar ÖMH sida söker efter CMP corsair, gör samma sökning på HAB, vad hittar ni?
              Jo att ÖMH är nästan 2000spänn dyrare med samma maskin!!

Vad är problemet? Tar ÖMH ut orimliga priser eller kör HAB med lockpriser?
              Red ut detta?

Är det så jävla konstigt att folk shoppar från HK och får det billigt (om än kanske inte till bäst kvalité)?

Undrar just vilken marknad som är "ful"!
              Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

K-Å
              MVH Kjell-Åke Skoog

Kommentar

• K-Å
                • maj 2006
                • 1184

K-Å är inte storkovan 2000kr per flygmaskin? Som jag skrev, red gärna ut det!
                Har inget som helst intresse att reda ut detta, äger inte företaget i fråga, kontakta företaget istället för att sitta här och gnälla över ett felaktigt pris.

K-Å
                MVH Kjell-Åke Skoog

Kommentar

• Snickarjävel´n
                  • aug 2006
                  • 1927

Ursprungligen postat av K-Å
                  Har svårt att fatta din koppling till ÖMH och HAB, inget i denna tråd har handlat om dem och om du försöker misskreditera mig i sammanhanget så kommur du att misslyckas kapitalt, ÖMH såldes till nya ägare redan för 6 år sedan, men det tar väl lite tid att hänga med i de snabba kasten......

Har ingen som helst påverkan vad gäller prissättning mm för hobbyhandlare, och ligger du sömnlös över detta med prissättningar så ta telefonen och ring till hobbyhandlaren och fråga vad skillnaden beror på.

Återigen: Företaget såldes för många år sedan.

K-Å

De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
                  "Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.
                  brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                    • 7677

Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.
                    Är det någon i Sverige som blivit drabbad av liknande myndighetsförfarande som du påstår att tyska myndigheter sysslar med??
                    Som sagt, en säker källa hade varit på sin plats, inte bara att "jag har hört" detta. KOM MED FAKTA!
                    Så länge ryktet är obekräftat är det bara ett rykte, och det är livsfarligt att sprida sådant, det kan skapa större panik än man tror...
                    Retroholic!

Kommentar

• Snickarjävel´n
                      • aug 2006
                      • 1927

Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.
                      brekdahlssnickeriab.se

Kommentar

• K-Å
                        • maj 2006
                        • 1184

Tror inte detta skapar panik, kanske eftertanke, allt man gör är förknippat med mer eller mindre risk.

Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

Jag kommer i vart fall vara försiktig framöver och inte satsa mer än jag kan förlora.

K-Å
                        MVH Kjell-Åke Skoog

Kommentar

• K-Å
                          • maj 2006
                          • 1184

Och har man nått problem med priser eller förfarande så kan man enligt uppgift "kontakta företaget och klaga" i detta fall då hobbyking.
                          Nu lyfte du ett svensk exempel så det är väl smartast att börja där?

K-Å
                          MVH Kjell-Åke Skoog

Kommentar

• K-Å
                            • maj 2006
                            • 1184

De va ju på inget vis riktat åt dig personligen men om du tar det så så föreligger där väl kanske nån orsak vad vet jag, som du sa.
                            "Kopplingen" är väl den att folk troligen handlar utifrån ex.vis från HK pga den svenska prisättningen.

Ingen vill väl misskreditera någon, inte ens utländska handlare.
                            Jag tolkade det som så utifrån "föredetta hobbyhandlare och deras vänner", vilket stämmer jag kan omöjligen förneka att jag startade Östersunds modellhobby 1999.

Var tydligare i fortsättningen om du vill nå fram rätt med dina inlägg.

K-Å
                            MVH Kjell-Åke Skoog

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
                              • 7677

Källan är att betrakta som mycket säker med direkt insyn i branschen men återigen forska vidare själva om ni vill veta mer, det har inte jag gjort utifrån som jag upplever källans tillförlitlighet. Vissa delar i varningen kommer från 2 av varandra oberoende källor i Tyskland och Österrike vid 2 olika tillfällen.

K-Å
                              Ok, då forskar vi vidare.... Vem/Vad är källan?? Namn osv. Allt för att reda ut ryktesspridningen!
                              Retroholic!

Kommentar

• damaen
                                • jul 2007
                                • 50

Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
                                :-)
                                Nåla in!

Kommentar

Arbetssätt...