Hobbyking kanske dags att se upp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • plutoorjan
    • feb 2007
    • 127

Ursprungligen postat av damaen
    Ha ha festligt! Detta är ett återkommande inslag på forum om att handlarna tipsar tullen om vilka paket de ska kolla
    :-)
    Ja, visst är det smått komiskt om man tror att svenska tullen har en direktlinje, där hobbyhandlare och
    andra ringer in och skvallrar!? "Ja, hej.. kan ni kolla alla paket som kommer från bolag xx, för jag tror att det ligger en radiostyrd helikopter där..." mmmm.. troligt...
    Kan ju bara, utan att säga för mycket, att Tullverket har lite striktare rutiner än så. Finns inte resurser för att stoppa all illegal knarkhandel och liknande, och ni tror på allvar att tullen bryr sig om specifika paket från vissa avsändare (såvida det inte handlar om just knark och liknande) Man använder stickprov och ett "taktat flöde" i de vanligaste fallen, dvs släpp igenom paket 1,2,3,4,5,6 och tulla nr7,sen börjar man om.

Sen så säger jag inte att allt som skrivits ovan är påhitt.
    Kan säkert ligga något i att handlarna gör allt dom kan för att stoppa importen, men glöm det där med att dom kan konfiskera betalningen från en privatperson till ett företag! Det fungerer inte så helt enkelt... Enda gången det kan ske om transaktionen sker inom EU, från en privatperson till ett företag som ligger i konkurs. Normalt sett så stoppas alla betalningsflöden, men detta tar ett par dagar, och i det "fönstret" så kan faktiskt pengarna gå förlorade då dom upptas i konkursboet.
    Att en "stat" eller företag som "tredjeperson" skulle kunna "konfiskera" betalningen mellan två personer är bara rent strunt och faktiskt fantasier. Kan vara farligt att sprida liknande rykten då dom kan få större konsekvenser än vad man från början annar... (gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)

Kommentar

• radioactive
      • aug 2011
      • 473

Lite tråkigt att det blev en massa pajkastning mellan medlemmar. Ingen av oss sitter med alla fakta, så jag föreslår att vi backar allihop tills dess att vi verkligen vet vad det rör sig om.

Lasse

Kommentar

• Carl
        • okt 2006
        • 104

Ursprungligen postat av K-Å
        Snackade idag men en gammal bekant i Österrike som känner till vår hobbybransch mycket väl och han hade lite intressanta saker att berätta om HK.

Tydligen så har Tyska tullen börjat sprätta alla paket från HK för att kolla efter elektronik som inte har rätt dokumentation vid import. Kunden frågas vilka tillstånd produkterna har mm och denna info har i regel inte köparen. Tullen förverkar och förstör innehållet i dessa fall och köparen får stå med lång näsa. Detta kan vara mycket relevant och jag kan tänka mig att stora påtryckningar skett från de stora Tyska tillverkarna, som säkerligen tappar mark utifrån Importen. HK´s tyska lager jagas med Blåslampa av myndigheterna enligt uppgift från en en stor Tysk exportör av hobbyprylar.

Fall nr 2, HK har marknadsfört maskiner med Oracoverklädsel i Tyskland, och han som har rättigheterna till Oracover TM har inte exporterat detta till HK, detta ledde till en rättsprocess som HK förlorade och blev skadeståndsskyldiga. Eftersom HK inte betalade håller nu den Tyska rättvisan på att istället försöka ta in pengarna via kunders kreditkort, dvs stoppa överföringarna till HK från kunder och istället ta in skadeståndet den vägen, i det fallet torde inte några prylar komma från HK eftersom pengarna aldrig kommit fram.

Detta är som sagt lite insider iformation men jag vet inte hur långt det har gått, det som tullen gör i tyskland har pågått en tid och det har drabbat köpare.

I fall nr 2 är det tydligen grejor på gång och frågan om detta förfarande kan gälla inom hela EU?

VARNING

OBS OBS, ovanstående kan vid läsning göra så att vissa blir oroliga och börjar må dåligt, syftet med texten är att sprida information, tycker man inte om innehållet kan man sluta läsa texten och bortse från hela innehållet.

OBS OBS, författaren är INTE hobbyhandlare eftersom det verkar viktigare budskapet om ni läser inläggen
        MVH K-Å
        Hej!

Man tycker att det borde stå spaltmetrar i Tyska modell forum om detta, är det någon som har kännedom om detta! Kunder borde bli riktigt förbannade om det är på det viset som påstås!

Mvh. Roger.
        Medlemskap: RCflyg
        Flyg: Rcfactory EPP. Sbach 55 cc, Pitts Pyton 50 cc, CAP 232 30 cc bensinmodeller, HK 450, HK 500 helikoptrar. Har även en gammal Bäver!
        Radio: Futaba FF9 Super, Futaba T 12 Z.

Kommentar

• Snickarjävel´n
          • aug 2006
          • 1927

Ursprungligen postat av plutoorjan
          (gissa vad som är meningen med att sprida dessa rykten från början... jo.. att bromsa importen...)

Precis så ser min teori ut, general agenterna (i första hand) är skiträdda för att deras monopol och kassako ska försvinna inom vår hobby. Varför skapas annars mindre företag som anstränger sig till max för att få tag på hobby prylar sidan om generalagenter till rimligare pris?
          Som en använder på Rc-Flyg skriver "***** fördyrar vår hobby", inte ligger där mycket lögn i det inte....

Jag kan hålla med om att HK kanske inte sköter alla kort rätt och där finns säkert baggar i mjölet men innan man går utomlands och kollar & gastar ska man nog slå ett öga runt hörnet och begrunda närmare problem i omgivningen.

Kommentar

• numnutchris
            • dec 2008
            • 989

Lite fakta har jag, blir en hel del beställningar eftersom det oftast är jag som beställer även om grejjorna är sambeställningar med några andra - har röd lampa i tullen, dvs. vi åker i princip alltid på alla avgifter och har även fått ett antal brev om innehållet.
            Har heller inte hittat några belägg för trådens ursprungliga påstående i tüskspråkiga forum mm., däremot de vanliga gnällomålen om HK-garantin. Men inget om att saker uteblir pga. påstådd utmätning hos leverantören - Är det HKs tyska varhus det gäller eller vad; verkar inte finnas något underlag för sådant?

Vi handlar också en hel del från europa, och undrar hur det blir om svenska tullen skulle börja jaga momsen; vi har alltid betalt i resp. land utan pålaga av de sista procenten - speciellt de stora handlarna bör ju komma upp till beloppsgräns för redovisning av moms mellan euländer. Och de säljer ju själva flera "samma" kinaprylar bland övriga produkter, men ofta ommärkta antingen av dem själva eller av mellanhand/grossist (och några är ju både och själva).
            Enda anledningen till ryktestråd är väl handlarnas panik, mellanhandens kaka krymper ju vid direktimport.
            Och, jo - vi handlar en del på hemmaplan också, men då handlar det om garanti, leveranstid och vettiga handlare...
            ----------------------------------
            Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• rfnoise
              • sep 2010
              • 329

Ursprungligen postat av henke2
              eeh? dem som fuskar med patent, upphovsrätt och tulldokument till höger, resten till vänster. Det är väl i sin ordning va?
              Nja, nu var det väl Tyskland vi pratade om? Kinas ställning som "skurkstat" är allmänt känd men att Tyskland skulle blivit det igen låter lite märkligt?

Kommentar

• jugg
                • mar 2008
                • 494

nej nej nej... kina är inte en skurk stat!! Det är bara världens största kopiator.. hehe

Kommentar

• K-Å
                  • maj 2006
                  • 1184

Eftersom han ringde mig, och varnade mig för detta utifrån omtanke så har jag i vart fall ingen anledning att fundera allt för mycket sen får övriga göra sina bedömningar i detta, se det som ett tips och agera därifrån.

Detta är också sista gången jag lägger ut en varning till övriga med tanke på hur ömma tår som verkar finnas här.

K-Å
                  MVH Kjell-Åke Skoog
                  Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• jugg
                    • mar 2008
                    • 494

jag tycker inte det är fel att lägga ut varningar... sedan får var och än bedömma och fatta sina egna beslut..

Kommentar

• numnutchris
                      • dec 2008
                      • 989

Håller med, men hellre med lite belägg/referenser än som lågprisrykten - tex. är ju HK-garantin rätt väldokumenterad på div. forum och man får vettiga träffar om man söker på tuben också.
                      ----------------------------------
                      Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• Silverfisk
                        • dec 2010
                        • 55

Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

Mig skrämmer du inte...

/S

Kommentar

• jugg
                          • mar 2008
                          • 494

Ursprungligen postat av Silverfisk
                          Gud vad trött jag blir! Detta är ingen varning detta är ett simpelt försök till ryktesspridning...

Mig skrämmer du inte...

/S
                          Ja det kanske det är, men var och en har rätt till sin åsikt, vi är juh alla vuxna och kan besluta om vi ska tro på saker du hör... rätt vad det är så kan det vara bra varningar som kommer fram...

Om det är uppenbart fel, borde det anmälas till admin och tråden låsas eller tas bort, inte bara kasta skit på varandra... usch!!

Kommentar

• Bakerman
                            • aug 2009
                            • 91

Hej allihopa

Ni som har konton på HK logga in på forumet så kan ni läsa där!!!! under news and alerts!!
                            More German anti-competetive behavior!!!!

Ha det bra allihop! PEACE....

/Håkan

Kommentar

• Sigun
                              • aug 2007
                              • 3942

Direktlänk till forumet där tråden ligger http://www.hobbyking.com/hobbyking/f...TID=23141&PN=1

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

allt är som vanligt... mao avundsjuka...

Kommentar

Arbetssätt...