Hobbyking kanske dags att se upp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • McRegor
    • maj 2006
    • 7942

Ursprungligen postat av Masv
    nu vill jag inte låta dryg och otrevlig för det är inte min mening.
    men vem skapade dessa kataloger? (svenska åf/grossister)
    nä nog om detta ha alla en trevlig helg.
    Martin
    Hej,
    Absolut ! Det var detta med att gå i hobbyaffärer som inte var aktuellt när man växte upp i Norrlands inland - i alla fall inte där vi bodde. Då fick man hålla till godo med katalogerna och dom var vällästa kan jag lova. Dagens motsvarighet är väl när vi sitter framför våra bildskärmar och "dreglar" i hobbyshopparna - svenska liksom utländska.
    //Roger

Kommentar

• kristianb
      • jun 2007
      • 92

Ursprungligen postat av K-Å
      Klart du kan göra något åt 12 Indier och 3 Tjecker, se till att ha högre kompetens.

MVH K-Å
      Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?

Kommentar

• K-Å
        • maj 2006
        • 1184

Ursprungligen postat av kristianb
        Haha din gamle Bolsjevik, du är kul. Har du nån 5-årsplan hur vi ska kompetenshäva så att varje svensk har mer kompetens än 12 indier och 3 tjecker?
        Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
        När vi tappar detta försprång så är det kört.

K Å
        MVH Kjell-Åke Skoog
        Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• K-Å
          • maj 2006
          • 1184

Ursprungligen postat av kristianb
          Med min hangar så är jag nog att betrakta som kapitalist. 3 jettkärror kostar inte helt gratis.

Och vad kompetensen beträffar så gäller det att vi är duktigare än andra på utveckling och nytänkande, men vi kan väl lägga oss ner och självdö i ett hörn och hoppas att tjecker indier mfl ska rädda oss, vilket aldrig kommer att hända.
          När vi tappar detta försprång så är det kört.

K Å
          MVH Kjell-Åke Skoog
          Ordförande RCFF 2023/2025.

Kommentar

• Oskar Andreasson
            • sep 2010
            • 142

Ursprungligen postat av UndCon
            Alltså kan jag lätt bytas ut mot 12 indier istället, jag blir arbetslös och företagets kunder blir säkert glada och nöjda - vem förlorar? jag och jag kan inte göra något åt det.

//UndCon
            Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem .
            --
            Tärningen är kastad, ner kommer den alltid... i mer eller mindre en bit.
            http://fpv.nu

Kommentar

• Larz
              • sep 2010
              • 8

Vad vi är gör här i scandinavien och övriga världen så bör vi nog skynda oss att utveckla saker för china är ruskigt på gång.
              Chineserna är kort sagt livsfarliga på många områden.

Kommentar

• kristianb
                • jun 2007
                • 92

Ursprungligen postat av Oskar Andreasson
                Sitter väl på samma ställe som du, men å andra sidan ska är det många företag som fått fundera om lite. Kulturkrockarna som bildas är oftast helt tokiga och kan leda till extrema kostnader för att lösa de problem som uppstår. Jag sitter just nu i Tyskland och hjälper en kund att fixa just ett sådant problem där man valt att köpa in några indier som gjort jobbet för 75SEK/h istället för ett par svenskar som verkligen kan sin sak, men som kostade 2000SEK/h. Det hela har lett till att projektet är ett par år försenat nu, och kostnaden bara för att ha vårt team nere i Tyskland för att fixa problemet överstiger mångdubbelt den kostnad indierna ursprungligen kostade.

När det gäller outsourcing så är det inte att underskatta kultur och att faktiskt finnas nära varandra när man får problem .
                Absolut, vi kan fortfarande vara smartare, och vi kan ha fördelar av att vara närmare slutkunden! Men att ha 12 gånger mer kompetens än indier eller tjecker eller kineser finns inte, den respekten har jag för mina kollegor att jag inte inbillar mig det, den som tror det har inte koll! (Och visst finns det stora mängder bönder i Kina som inte har så mycket referenser, men mina kinesiska kollegor är jävligt skarpa!)
                Världen och marknaden bestämmer, K-Å och nomenklaturan kunde kanske styra proletärernas tänkande på sjuttiotalet men de måste vakna upp och inse att det är andra tider nu!

Kommentar

• Jakob
                  • maj 2006
                  • 1840

Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

Senast redigerad av administrator; 2011-12-12, 16:37.
                  Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• radioactive
                    • aug 2011
                    • 473

Ursprungligen postat av Jakob
                    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.
                    Ha ha ha... det var perfekt. Skitbra. Tack för den länken!

Lasse
                    ----------------------------------------------------------------------------------------------
                    Team Radioactives
                    http://www.radioactives.se/rc

Kommentar

• kristianb
                      • jun 2007
                      • 92

Ursprungligen postat av Jakob

http://www.youtube.com/watch?v=C0jDJ-wsMYI
                      Tack!

Kommentar

• puggen
                        • dec 2006
                        • 483

Ja det var riktigt tänkvärt.....
                        Flyg fort och lågt

Kommentar

• kamelkungen
                          • sep 2008
                          • 238

Många hobbyhandlare är redan på fall. Se www.allabolag.se for mer info om resp. handlare.
                          Marginalerna är lika dåliga som i hemelektronikbranchen. Kan inte se någon hobbyhandlare som via butik eller internet tjänar bra med pengar.

Kunskapsöverföring sker på forum och inte via hobbyhandlaren längre. Många hobbyhandlare har inte heller den kunskap som behövs för respektive produkt då produkterna blivit väldigt avancerade. Se bara på fpv, hur många handlare kan något om det? Elmotorerna tar över från metanolvarianterna, så man kommer inte att köpa bränsle från lokala hobbyhandlaren i framtiden. Den lokala hobbyhandlaren som inte vill förändra sin verksamhet utan bara stå och se på kommer att få lägga ner hela sin verksamhet förr eller senare.

Allt handlar om att man måste förstå marknaden och förändra sin verksamhet med den för att passa in. Det går inte att sälja kinesiska ARF-modeller med 25% påslag. De flesta handlarna står och se på och vet inte vad dom ska göra med sin verksamhet.

Kommentar

• senmathal
                            • sep 2008
                            • 1803

Lite märkligt att ta det för en självklarhet att vi kan vara smartare än kineser och indier om vi bara vill. Om dom bara vill vara smartare än oss har dom då inte möjlighet till det och i så fall på grund av vad? Jag tycker mig ha hört för något år sedan att de allra mest framstående inom dataindustrin skulle vara indier. Var så säker på att Indien och Kina kommer att öka både i kompetens och kvalitet precis som Japan gjorde för flera år sedan. Vi är nog tyvärr inte födda smartare än dom.

Sedan är det väl så att det kanske inte behövs någon rymdtekniker för att packa modellprylar i en låda och skicka iväg på posten. Jag tror varken hobbyhandlare här eller i Kina frågar efter högskolepoäng eller doktorstitel när man anställer folk så kompetensen kanske inte är helt avgörande för just hobbyhandeln.

Sedan tror jag att den lokale hobbyhandlaren upplever ett minst lika stort hot från de stora svenska webbaserade handlarna som från HK och andra. Några av dessa stora fungerar ju både som grossister för vissa produkter och som butik direkt till kund. En liten handlare som jag pratade och som skulle lägga ner sa att det är hopplöst när dom själva säljer till kund för samma pris som jag som handlare får betala för grejerna.

Det här är ju inget unikt för just Modellhobbyn. Andra som t. ex järnhandeln har löst det genom att bilda kedjor för att samordna inköpen och pressa priserna. När den fristående handlaren skall förhandla om priset på fem stycken fogsvansar förhandlar kedjan om pris för en järnvägsvagn med fogsvansar till sommarens kampanj.

Det som får mig att välja svenska handlare är att dom jag hitintills har haft kontakt med har varit så serviceinriktade och trevliga. De flesta är ju själva inbitna modellflygare och intresserade av vad de håller på med. Den typen av kompetens kanske inte är åtkomlig på samma sätt som i Kina. Man tar liksom inte telefonen och ringer till HK för att snacka tio minuter om en detaljlösning.

/Mats

Kommentar

• Snickarjävel´n
                              • aug 2006
                              • 1927

Jaa.....tänk om man hade haft så trogna kunder så dom beställer dörrar och fönster av mig trots jag hade varit 50-100% dyrare än närmaste konkurrent (polska, danska och tyska tillverkare av miljövänliga pvc produkter) bara för att gynna den lille stakars snickaren så kunden kan dra nytta av mig för ett dörrgångjärn som råkar gå sönder en helg.
                              I min värld är konkurrens lika med vardag, erbjuder man inte nått bättre än närmaste billigare tillverkare så säljer man hellre inget. Bättre är väl då: pris, kvalité, service, tillgänglighet, lev tider mm mm
                              Kan inte jag som företagare erbjuda detta eller vara bättre än snickaren i grannbyn eller den tyska storfabrikanten så säljer jag inget, kan jag klandra mina kunder för detta? Troligen inte. Har inte detta gått hem inom hobbybranchen?

Här kräver nästan handlare/grossister att man SKA handla i Sverige trots det är markant dyrare på många punkter.
                              S=Sverige E=Europa
                              10/8mm 1m kolfiber rör: S 179kr E 68kr
                              15mm balsa 100x1000: S 81 E 45kr
                              10mm Alu rör 1m: S 56kr E 23kr
                              APC 20x10: S 363kr E 259kr

Frakt Sverige 30-50kr utom på balsa, kolfiberrör och alurör för då är det skrymmande vilket leder till 120-150kr istället, Europa frakt från 6€ på allt inkl skrymmande. Skillnad eller!
                              Frågan är inte så svår besvarad varför många modellflygare handlar utomlands.

Att tullen möjligen överhuvudtaget skulle knipa ett paket som du inte erhåller ersättning för finns endast ifall det är RENA kopior med tex orginalets tryck eller beteckning på.
                              Köper du en kopia på ex-vis Lewis jeans med Lewis märke, finner dom paketen får du inte tillbaks den och du riskerar åtal. Köper du ett par omärkta jeans alt med annat namn eller märke, vad är det då kopia på? De e ju klart kopia på jeans men där finns ju rätt många olika tillverkare....

Men visst, jag kan förstå första inlägget på ett vis för där går säkert kalla kårar genom dom flesta stora hobbygrossister runt om i Europa, då måste man ju jaga på till vilket pris som verkar det som.
                              brekdahlssnickeriab.se
                              https://www.facebook.com/pages/Br-Ek...6875076?ref=hl

Kommentar

• UndCon
                                • apr 2009
                                • 2886

Visst är det konstigt att klaga när priserna är som dom är - men att tro att man kan agera på samma sätt som skiv/filmbranchen är helt fel.

Marknaden är mer öppen än någonsin så dra nytta av det istället för att gnälla.
                                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

Arbetssätt...