Hobbyking kanske dags att se upp

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HS-Racing

• okt 2009
    • 207

Ursprungligen postat av Jakob
    Detta bör alla se och begrunda. Tankeväckande och roligt framfört även om det nu har några år på nacken. Men är än mer aktuellt idag.

Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
    Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!
    Fly Low - Hit Hard :dance3::fleng::vroam:
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Kommentar

• Jakob
      • maj 2006
      • 1840

Ursprungligen postat av HS-Racing
      Den är klockren.. man sitter som klistrad när han pratar !!
      Sett den för ett par år sen.. men som du säger aktuell även idag !!
      Finns en del två som också är bra!

Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

Kommentar

• kiixx
        • dec 2011
        • 1

Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

Och det med att Multiplex och allt annat "väst världs" crap skulle vara bättre visar tyvärr på bristen i vetskap av produkten man uttaler sig om.

Dom flesta om inte alla får sina saker tillverkade i Kina för att det är billigt... det är snack om konsumenträtt, finns det verkligen folk här inne som tror att konsumenträtten är gratis ?, att kunna klaga över ett fabriksfel i upp till 3 år efter köpet ?, det är ju ganska klar vad man betaler för.

Sen det Svenska skatte systemet sätter ju en bra stoppare för handlare att kunna konkurera med HK.

Exempel.

En vara kostar 100:- sek i HK ex frakt.
        Frakten kostar 50:- sek det är 150:- sek inkl frakt, då det är utanför EU, så skall tull betalas på 25 % av dom 150:- sek, det är 37,50 sek totalt = 187,50. nu har varan kommit till grossisten, sen skall han tjäna på den, och den skall skickas till handlaren, frakten dit kostar också, och även han skall tjäna på det, så en vara som började med att kosta 100:- sek i HK slutar lätt på 300:- sek eller mer i handlar ledet ut till kund.

Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.

Sen är det speciella avgifter inom EU för handlar på just LIPO batterier. det drar upp just den produkten extra i slutpris.

Kommentar

• Mr X
          • apr 2007
          • 1055

Hobbyartiklar till EU innehåller inte någon tull utan bara moms.
          Bara ett klargörande för importen till EU från ett land utanför.
          RC Åland
          RC Åland på facebook
          På tok för många flygande saker.

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

kiixx,
            Tycker att ditt inlägg innehåller flera tveksamheter. Först och främst så beställer inte distributörer bara EN artikel och dessutom bara i ETT exemplar så att lägga på 50 kr i frakt på varje sålt exemplar från Kina till Europa är som jag ser det helt fel. Sen är det inte tullen som är 25 % utan moms. Visst kan det finnas tull på vissa saker men när jag direktimporterat från Kina har jag aldrig fått något tulltillägg. Sen är det likadant med frakten till detaljisten - det är nog inte så vanligt att man bara beställer en enda pryl men givetvis kan det i enstaka fall förekomma. Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking. Så om ditt räkneexempel skulle försöka bevisa att det är fullt normalt att en artikel kostar 3 ggr så mycket i Sverige när man handlar via hobbyhandeln som när man importerar själv så anser jag att du misslyckats med att påvisa detta. Dessutom - även vi "privatimportörer" drabbas av fraktkostnader och i många fall även moms + adminavgift så det är inget specifikt för handlare. Jag vill inte ifrågasätta att våra handlare skall ha marginaler, för det måste dom ha för att kunna överleva, men ditt räkneexempel var nog lite fel ute för att försöka "bevisa" hur man bygger upp ett "svenskt", rimligt pris.
            Roger

Kommentar

• Jode
              • sep 2008
              • 290

En butik i huvudstaden lurar på nybörjare en 150w fyrknapps-laddare för 1799:- (påstås ha kostat 2570:-) och ett 4950mAh 5s för 980kr (påstås ha kostat 2449:-!!!!).
              De är otrevliga och extremt okunniga, produkterna och kunskapen ligger fem år bakåt i tiden. Multikopter? Vadå FPV? Vad menar du? Vi har en T-rex 450 för 5000:- men de är slut.
              Hej då trötta okunniga metanolgubbar med dyr sommarstuga, hej internethandel och effektiv prisvärd flygtid.
              Det är inte "kanske dags att se upp med HobbyKing" som ts rubrik lyder, det är sedan länge för sent. Till väldigt väldigt mångas stora glädje. God Jul

Kommentar

• AM
                Debattglad entusiast

• maj 2006
                • 3464

Slutligen - man måste nog räkna med att en grossist i Sverige borde ha lägre inköpspris i Kina än vad vi som vanliga konsumenter har hos t ex Hobbyking.
                Jajamän, sisådär 5 - 15% lägre inköpspriser har vi nog tack vare större inköpsvolymer. Men vissa varor är faktiskt billigare i inköp på HK än hos fabrikanten...
                Sedan får vi handlare som sagt lägga på nästan 40% innan man har varorna på hyllan: 25% Moms, ca 10 - 15% frakt, 4,7% tull... Och då har vi inte lagt på den vinst vi hoppas kunna få ut. Exempelvis ränta på de pengar vi ligger ute med.

Mvh
                Ove
                Ove (AM) Nielsen

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                  • 989

Jag har ett färskt prisexempel då det blev räknat häromdagen, vi behöver typ 10 mottagare inför kommande säsong. Från tjingtjong blir priset ~220kr inkl moms o frakt (inget fusk med tullhanteringen), från europa ~250-260 och i sverige styckvis 350kr+ (parvis drygt 300 på ett par ställen). Lite retoriskt - var ska vi handla och varför?
                  ----------------------------------
                  Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• McRegor
                    • maj 2006
                    • 7942

Hej Ove,
                    Nu räknar jag väl inte Airmedia som en grossist i första hand utan ditt företag är nog närmare vad jag kallar detaljist - kompletterat med att du importerar det mesta själv men givetvis inte i samma volymer som det mera renodlad grossist typ Minicars vilken var den typ av grossist som jag åsyftade. Gissar att t ex fraktkostnaden utslagen per exemplar som säljs är relativt liten för en grossist - men nu var det väl inte fraktkostnaden som var det stora diskussionsämnet trots allt. Jag ville med mitt inlägg påvisa att den prisberäkning som redovisades i inlägget ovanför mitt nog var en hel del ifrån verkligheten när man räknar på självkostnaden på en jämförbar produkt för en grossist kontra om vi som kunder själva handlar produkten från t ex Kina. Och som jag skrev så har jag full respekt för att ni som handlare måste ha en rimlig marginal på det ni säljer men många gånger undrar man lite över den marginalen när man ser prisexempel. Det känns som att många handlare tar i lite extra avseende påslagen när det gäller produkter från Kina just p g a att dessa ofta är så billiga i grunden. Talar vi om t ex ARF-kärror från något av våra östliga grannländer så är det inte alls samma uppsendeväckande påslag utan där tycker jag att det många gånger är mycket rimliga priser hos våra inhemska hobbyhandlare.
                    Hälsningar
                    Roger

Kommentar

• Krille
                      • maj 2006
                      • 1184

Ursprungligen postat av kiixx
                      Nu är det tyvärr så att EFRA uppdaterar bara sina listor 1 gång åer år, vart emot ROAR uppdaterar löpande, dock kan batteriet vara godkänt, men först efter att dom hade gjort sin lista, då vill det först hamna på kommande års lista.

Så att påstå att HK skulle fuska med saker till höger och vänster är lika dumt som att torka sig i röven innan man har skitit. vissa produkter är billiga pga att det är en sämre kvalitet.
                      Innan du säger HK inte fuskat (vad gäller mitt tidigare om batterierna) så kanske du ska läsa på lite...

Direkt taget från ROAR's hemsida.

The final decisions on approvals will be communicated to themanufacturer/distributor/assembler by the ROAR Technical Director or ROAR President and posted on
                      the approval list on the website.

Alltså detta betyder att batteriet som är inskickat för gransning blir godkänt när ROAR skriver det i sin lista. (precis som du skrev)

Batteriet finns inte ute på ROAR's senaste lista som uppdateras 3ggr per år, februari, maj och september. Och är alltså inte i dags datum godkänd.

HK skriver "Now officialy approved by ROAR for race use!"

Att just detta batteri dessuton verkar har funnits sen 2009 hemsida gör ju bara saken ännu klarare att det helt enkelt inte är godkänt av ROAR (finns kommentarer om batteriet på HK's hemsida från 2009)

Dessutom skall en godkänd ack ha ett artickelnummer som återfinns i ROAR's lista väl synligt på acken, jag kan då inte se detta nummer på bilderna på acken iaf.

Alltså fuskar dom helt klar i detta nu, det kan vara att det kommer vara godkänt snart men då ska man inte skriva ut de redan nu.
                      //Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
                      Helikopter: T-rex 700 DFC,
                      Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

Arbetssätt...