LiPo-brand förstörde villa

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle
    • aug 2007
    • 1472

Mycket tråkigt det som hände och det är bara att hålla med i tidigare inlägg att man inte kan vara nog försiktig med lipo´s, men för den skull ska man inte vara rädd att använda dom.

På modellflygets dag i Södertälje 2010 hade vi en incident med ett lipoförsett flygplan som gick i backen med kortslutning och brand av batterierna som följd. Den rök som som uppstod i samband med branden är nog inget som någon skulle vilja ha i sitt hem. Lukten som spred sig över fältet var med all säkerhet inte särskilt hälsosam och det luktade förförligt illa och vi som var i närheten kände en stark stickande lukt i röken. Nu valde vi att låta batterierna brinna ut eftersom det var utomhus och branden dog ut efter ett par minuter och röken låg dessbättre åt rätt håll från publiken.
    Det var en nyttig upplevelse och har man en gång sett det är man nog mera vaksam om hur man bör förvara dom.

För någon vecka sedan var jag hos en av mina flygarvänner och vi stod och samspråkade utanför hans garage. Efter en stund kunde jag i ögonvrån se att det var ett konstigt sken i garaget, och när jag vänder blicken så ser jag en öppen låga på ung 20-25cm på en batteri- och motorförsedd dunk för tankning av rökolja.
    Nu var vi i närheten och kunde kasta ut både dunk och batteri , men det kunde gått riktigt illa.
    Nu var det "bara" rökolja i dunken så den kunde inte antändas, men hade det varit bensin är jag säker på att branden fått ett annat förlopp. Nu slutade det hela med en delvis nedsmält dunk, havererade batterier och en förstörd pumpmotor.
    Kan tillägga att jag personligen alltid laddar mina lipo´s utomhus, och förvarar dom i verktygsboden på tomten. Bättre att den stryker med istället för huset om det skulle gå åt pipsvängen..

Bosse skriver att ha en brandsläckare till hands och det ställer jag upp på, men jag är ändå säker på att lipos är oerhört svårsläckta. Rätta mej om jag har fel, men jag tror mej veta att en lipobrand utvecklar eget syre och då är det egentligen bara kvävning med torr sand eller cement som gäller, och det är väl matriel som man normalt inte har i hobbyrummet. Ett annat tips är att också ha en brandfilt i hobbyrummet och då helst av ylle.
    Kanske någon batterigrossist här på forumet kan ge ytterligare besked.

Flyg och ladda säkert.
    /Lelle

Kommentar

• DrHanke
      • maj 2006
      • 5249

Bosse!

Bra information, kan du tänkta dig att skriva en liten mini guide på detta som vi går ut med till alla via mail och som klistrad tråd? Skriv gärna i denna tråd så kan vi alla hjälpas åt att få den bra!!
      //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Kommentar

• Impulze
        • sep 2006
        • 1347

Utvecklar eget syre vet jag inte, men energin och den värmeutveckling man får gör det väldigt svårsläckt. Metallbränder går i regel inte släcka utan att man kväver dom ordentligt. Kastade på en hel del vatten på metallbrand i våras och det blev som ett fyrverkeri då vattnet träffa. Nåt man kan tänka på är att lägga accarna på något som man kan förflytta om det skulle hända nått, så att man får ut dom i händelse av brand. Skulle en brand inträffa och det får fäste i nått brännbart material så brukar man räkna 2-3 minuter tills ett normalstor rum är övertänt.

Den här filmen har nog alla som jobbar med brand sett, men det är ju inte så dumt om ALLA ser den.

//Matte

Kommentar

• Timtimtim
          • apr 2012
          • 838

Köpte en stor påse från hobbex för 120 spänn, helt ok försäkring

Kommentar

• McRegor
            • maj 2006
            • 7942

Har funderat på om nån form av s k säkerhetsskåp skulle fungera att förvara ackarna i hemma. Vi är ju inte på jakt efter ett skåp som skall skydda innehåller från brand utanför skåpet utan tvärtom. Sådana skåp kostar inte många hundralappar hos Jula, Biltema, Classe m fl affärer men dom verkar hyfsat stabilt uppbyggda. Det kanske t o m skulle fungera med en låsbar plåtbrevlåda för även en sån borde ju hindra spridning av ev ack-brand....
            Hälsningar
            Roger

Kommentar

• Extra_Mannen
              • feb 2009
              • 492

Ursprungligen postat av McRegor
              Har funderat på om nån form av s k säkerhetsskåp skulle fungera att förvara ackarna i hemma. Vi är ju inte på jakt efter ett skåp som skall skydda innehåller från brand utanför skåpet utan tvärtom. Sådana skåp kostar inte många hundralappar hos Jula, Biltema, Classe m fl affärer men dom verkar hyfsat stabilt uppbyggda. Det kanske t o m skulle fungera med en låsbar plåtbrevlåda för även en sån borde ju hindra spridning av ev ack-brand....
              Hälsningar
              Roger
              Håller med dig Roger!

Bra lösning/förslag för att säkra!

Bor man i lägehet är det viktigt att säkra för det kan bli en otäck följd!

Tänker på de stackrna om misste sitt hem! Fy vad hämskt! :(

Kommentar

• UndCon
                • apr 2009
                • 2886

Jag förvarar mina LIPO i gamla kakburkar i metall - lite bättre än inget.
                Dessutom har jag en brandvarnare i taket direkt ovanför
                UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• Impulze
                  • sep 2006
                  • 1347

Undcon: Bara det står på ett bra underlag. Men blomkrukor är inte helt fel

//Matte

Kommentar

• UndCon
                    • apr 2009
                    • 2886

blomkrukor i Terrakotta brukar jag lägga liposarna i när jag laddar, verkar inte vara helt fel
                    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Kommentar

• NIB
                      • aug 2006
                      • 15

Ett alternativ.

/ Bengt

Kommentar

• Rille Stark
                        • jun 2011
                        • 410

Det är viktigt att lådan inte är tät så röken kan ventileras. Röken innehåller, om jag fattat rätt, alla kemikalier som behövs, så blir värmen tillräcklig antänds den.

Kommentar

• Bosse G
                          • aug 2006
                          • 70

Jag skrev faktiskt om detta problem redan år 2004 och det finns kvar artikeln via min hemsida ( http://www.gardstad.se/lipo/lipo.htm ). Detta var den första generationens LiPo (från åren kring 2004) som man kunde köpa via mer eller mindre oseriösa källor. Ackarna var omärkta och var förpackningsmässigt och hanteringsmässigt mycket osäkra. De var väldigt lätta att få att explodera och bilderna till artikeln visar ju detta. Men de går inte på något sätt att jämföra med dagens LiPo som både framställs av ansvarstagande fabrikanter och fungerar utmärkt om de sköts ordentligt. Olyckorna i förhållande till de miljontals LiPo som används i de mest skilda apparater är i alla fall ytterst få och går nog inte ens att mäta i promille av antalet!
                          Artikeln är inte aktuell på en del punkter, men visar i alla fall vilka svårigheter vi hade på den tiden och jag tror det var dessa tidigare ackar som grundlade en del fördomar om LiPo som finns nu.
                          Som jag tidigare har sagt - övervakad laddning, koll av ackarna för skador, förvaring på rätt ställe och laddningspåsar räcker för många års bekymmersfri användning av LiPo. Läs alla goda tips som kommit fram i inläggen ovan!
                          /Bosse Gårdstad

Kommentar

• McRegor
                            • maj 2006
                            • 7942

Ursprungligen postat av Miracle
                            Det är viktigt att lådan inte är tät så röken kan ventileras. Röken innehåller, om jag fattat rätt, alla kemikalier som behövs, så blir värmen tillräcklig antänds den.
                            Då kanske en brevlåda liknande denna låsbara skulle fungera bra - http://www.jula.se/postlada-794063
                            Den släpper ju ut röken utan vidare och man kan ju sätta nån form av ändlägesstopp på brevlådeöppningen så att inte ev eldslågor kan slå ut den vägen. Sen kanske man borde komplettera inredningen med ett par extra hyllor så inte ackarna ligger alldeles intill varandra.
                            //Roger

Kommentar

• numnutchris

• dec 2008
                              • 989

Tråden fokuserar ju på LiPona men glöm inte laddarna - de exploderar kanske inte men kan gå sönder som all annan elutrustning. Extrabekymret är om de då fortsätter ladda...
                              Några ytterligare tips till råga på allt då:
                              Undvik för billiga laddare. Överbelasta dem inte (tror fortfarande en del håller på spec max amp men glömmer max W). Använd bra nätdel, åtminstone en med högre spec än själva laddaren. Kontrollmät resultatet ibland, tom en enkel multimeter räcker till att kolla spänningen för ett ack och resp. cell. Använd säkerhetsinställningarna, många laddare har tex. cut-off inställbar både map. tid och max kapacitet. Löser sådan ut behöver det förstås inte betyda att laddaren mår dåligt utan kan indikera att acket börjat passera bästföredatum.
                              ----------------------------------
                              Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Kommentar

• markusb
                                • jun 2009
                                • 1376

Jag förvarar mina lipon i ett plåtskåp av verkstadsmodell. Under och över skåpet har jag lagt tunga stenplattor, dels för att verkligen hålla det på plats om det poffar och lever om där inne, och även för att isolera värmen från trähyllan den står i.
                                Inget står direkt emot skåpet (en plastpåse låg visst emot skåpet men flytade den nu när jag såg det), men tyvärr är det nära till plastbackar och dylikt. Skyller på utrymmesbristen...
                                En luftspalt mot sidan av trähyllan är viktig.

Ackar/celler som jag vet har fått mer stryk än normalt stoppar jag dessutom i en lipopåse som jag oxå förvarar inne i plåtskåpet.

Jag vet inte om detta skyddar mig/oss den dagen något händer, men det är antagligen mycket bättre än att inte göra något alls för att skydda sig.
                                En pulversläckare är monterad på väggen ca 2.5m ifrån skåpet.

/Markus
                                Min youtubekanal

Kommentar

Arbetssätt...