Återhärdning

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gamlingen
    • jan 2012
    • 165

Ja du Tomas det är väldigt svårt, många gånger är själv bästa dräng B-Å

Kommentar

• Kenneth E
      • okt 2006
      • 3445

Går det inte med något lod som smälter vid mindre temperatur och man kan använda större lödkolv eller mindre gaslåga?

Någon som vet?

Jag har löst det så att jag gått upp en storlek på godset för att sk. kompensera.
      DS-24 operatör.
      Hatar min dator, men tillbringar ändå 10 timmar om dagen med den.
      Älskar mina 30s med Stinger 400 size när den går som bäst.
      FPV is das Shit! avstånd 27km med TechPod, höjd 2.7km med X8, Dragonlink och 1.3VTx.

Kommentar

• jaka
        • maj 2007
        • 1484

Hej!
        Fredrik! Menar du Stay-Brite ? Tenn på rulle med en lite syraflaska...fem gånger starkare än vanligt lödtenn. Löds med vanlig lödkolv.
        Finns hos Minicars.
        Bifogade filer

Kommentar

• kristianb
          • jun 2007
          • 92

Ursprungligen postat av Thomas
          Nu börjar det bli komplicerat...
          eller:
          Det verkar enkelt, men vänta bara tills jag förklarat!

Nåväl, jag och många andra har väl någon gång hårdlött konstruktioner, typ landningsställ, ljuddämparplåt och liknande, och råkat ut för att lödstället ´mjuknar´, d.v.s. tappar härdning. Det är detta som jag vill undvika.
          Nu blir det ju problem då hårdlodets smältpunkt ligger runt 600 grader.
          Hur ska man då ´få tillbaka´ härdningen?? Doppa snabbt i vatten?? Samtidigt ska ju lodet vara lagom segt och inte spricka.

Tennlod med 3% silver som GunnarJ nämner, håller det för ljuddämparbygge??
          Hej igen, som jag skrev, området 6-700 grader C är det område där stål mjuknar bäst. Det hjälper inte ens att du ställer dig och pissar på lödstället, du får inte tillbaka någon härdning för det!

Men är det ljuddämpare du ska löda är det alldeles utmärkt att använda silverlod, är du rädd att det ska vibrera sönder bör du gå upp i materialdimension. Du behöver inte härda din ljuddämpare!
          Hälsningar KristianB

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
            • 7677

Ursprungligen postat av kristianb

Men är det ljuddämpare du ska löda är det alldeles utmärkt att använda silverlod,
            Ja, det kanske var ett dumt exempel, värre då med landningsställ och andra pianotrådskonstruktioner.
            Retroholic!

Kommentar

• Thomas

• jun 2006
              • 7677

Följdfrågan blir då:
              Finns det något lödmaterial (förutom Jakas Stay-Brite) med bra hållfasthet där härdningen i pianotråden INTE försvinner??
              Och gärna då sådant som kan köpas i vanlig järnaffär!
              Retroholic!

Kommentar

• kristianb
                • jun 2007
                • 92

Pianotråd håller spänsten bra upp mot 500 grader C, så mjuklödning fungerar bra, tyvärr är hållfastheten inte jämförbar med silver/hårdlödning. Det bästa är att försöka hitta lösningar där man inte löder i de områden som är högst belastade, exempelvis nära kroppen. Ska man mjuklöda brukar det hjälpa upp styrkan att linda lödområdet med exempelvis tunn mässingtråd. Blir naturligtvis inte lika snyggt som hårdlödning.
                KristianB

Kommentar

Arbetssätt...