RCFF i SMFFklubb - någon som vet här?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • henke2
    • mar 2011
    • 3188

Ursprungligen postat av bem
    Hej,
    Kan du ge exempel på hur det spelar roll?

/Bo
    Exempel:

SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.
    Superhero

Kommentar

• bokis
      • maj 2006
      • 5041

Det som du skriver tycker jag stämmer illa:
      1: Försäkringen är fortfarande Henke,en företagsförsäkring och det är resp. förbund som skickar in ev. skadeanmälan,
      att "driva " vet jag inte riktigt vad det är,möjligtvis överklaga om man inte är nöjd med utfallet.
      Det enda som behövs är att skicka in en skadeanmälan till bolaget och det gör försäkringstagaren,i vårt fall RCFF efter att ha fått uppgifter från den personen/anställde som det har inträffat något för.
      2. det går alldeles utmärkt att söka bidrag från RCFF för skolflyg m.m.
      Vi har i dagsläget inga utgifter för administration och pengarna som "blir över" efter att försäkringen samt ett par andra utgifter är betalda står klubbarna fritt o söka tex bidrag för just skolflygplan m,m.
      // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
      (nu även med biskvier!)

Kommentar

• henke2
        • mar 2011
        • 3188

Ursprungligen postat av bokis
        Det som du skriver tycker jag stämmer illa
        Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)
        Superhero

Kommentar

• Ripa
          • maj 2006
          • 698

Ursprungligen postat av henke2
          Exempel:

SMFF BREDD hjälper klubbar med bidrag av olika slag. Det kan tex vara ett skolflygplan. Om antalet anslutna medlemmar i klubben är lågt så är inte Bredd intresserade längre.
          I ett inlägg på SMFF`s Facebooksida från ordförande för SMFF Bredd strax före årsskiftet, skriver han att det fanns 275 000 kr att söka, och att endast 5 klubbar sökt bidrag, i detta inlägg ifrågasattes om det verkligen inte fanns fler klubbar med engagemang, och som var intresserade av dessa bidrag. Som klubb blev vi tillsammans med flera andra klubbar nyfikna på dessa bidrag, vi inledde försöken att få svar på vilka bidragsmöjligheter som fanns, detta via mail skickat till SMFF Bredd den 31 december, dock utan svar inom fjorton dagar, varför vi även skickade ett mail med samma frågeställning till smff@flygsport.se den 13 januari, inte heller detta besvaras,

I ett protokoll som lagts ut på SMFF´s hemsida den 7/3 kan vi läsa att ansökan i våra mail kommit SMFF till del men att ansökan inte kunnat behandlas då kriterierna för dessa bidrag ansågs för vaga. Som klubb fick vi dock inget svar på detta via mail eller brev.

Den 15 mars skickar vi därför ett mail som beskriver vår syn över hanteringen, och uteblivna svar på våra bidragsfrågor, men att svar finns att läsa i protokoll, detta mail skickas även med kopia till Riksidrottsförbundet.

Strax efter att detta mail skickas blir jag uppringd av ordföranden för SMFF bredd, som ifrågasatte vad vi i Ripa Modellflygklubb sysslar med, dock hade han inget svar på våra bidragsfrågor, hans inlägg på Facebook hade han mest gjort för att skapa engagemang, det fanns ingen substans i inlägget som sådant.

Samma dag som detta mail skickats får vi svar från SMFF´s ordförande enligt nedan, som då lovar att klargöra för bidragsreglerna i Modellflygnytt nr. 2, ett svar som jag personligen inte har sett som publicerat, möjligt att Henke i Växjöklubben har närmare kontakt med SMFF Bredd´s ordförande, och mer info om dessa bidragsgrunder.
          I Ripa Mfk väntar vi dock fortfarande på svar.

/////////////////////
          Svar via mail från SMFF´s ordförande den 15/3 2012
          Styrelsen har vid mötet kommit fram till att ansökningskriterierna för ungdomsbidrag är för vaga och har därför gett Roland Brebäck och Christer Malmesäter i uppgift att ta fram nya tydligare kriterier till nästa styrelsemöte. Vi hoppas att de ska vara klara med sitt arbete så att ni kan läsa om det i Modellflygnytt nr 2.
          ////////////////////

Mvh
          Mats Erlandsson
          Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
          Tro inte på allt du hör,
          det finns alltid tre sidor på varje historia,
          din, deras, och den sanna

Kommentar

• Stig H.
            • jul 2007
            • 247

Ursprungligen postat av Snickarjävel´n
            Vi har likadant i III Aviatörer, en klubbavgift samt separata avgifter för dom båda förbunden. Funkar skitbra
            Skönt att allt fler klubbar tycks ta initiativet att ansluta medlemmar utan att diskriminera m.a.p. förbundstillhörigheten. Kan man dessutom vara medlem i en klubb på ytterligare differentierade grunder (som i Ripa mfk) borde medlemsantalet och trevnaden öka ännu mer.

Stig
            2,4 GHz - en milstolpe inom RC-tekniken

Kommentar

• bokis
              • maj 2006
              • 5041

Ursprungligen postat av henke2
              Jag vet att du tycker så och jag backar från vidare diskussion här, ville bara framföra hur det fungerar i min klubb.(dvs att vare sig SMFF eller RCFF är något problem)
              Det handlar inte om att tycka utan att (om det är medvetet) skriva direkta felaktigheter som om det vore nån sanning?
              Sånt bidrar bara till div. ryktesspridning som ingen har nån glädje av.
              Det har det varit nog av genom åren..
              // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Per P
                • jun 2007
                • 1285

Ursprungligen postat av bokis
                Hmm..Per?
                Läste just på Strandas hemsida,ni välkomnar ju alla tillhörigheter?
                Ja, som gästflygare är alla välkomna... men som medlem måste man vara med i tävlingsförbundet....
                Våga vägra Powerbox!

Futaba T26SZ

Kommentar

• Dragon
                  • dec 2007
                  • 572

Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
                  Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
                  jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
                  Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
                  Hälsningar
                  Kalle
                  -------www.ahusmfk.net------

Kommentar

• Ripa
                    • maj 2006
                    • 698

Ursprungligen postat av Dragon
                    Något som tyvärr inte framkommer denna debatten är ju att RCFF verkligen har betalt ut bidrag till vissa klubbar.
                    Om jag inte missminner mej så har faktiskt Ripa MFK fått ett bidrag av vårt förbund. Vad det var ämnat till vet
                    jag inte, men det tycker jag är av mindre betydelse. Det är kanske fler utbetalningar som är gjorda?
                    Det skulle kanske styrelsen kunna redovisa här.
                    Hälsningar
                    Kalle
                    Hej Kalle!

Helt rätt, Ripa Mfk har sökt, och erhållit bidrag från RCFF, kopplade till olika teman och aktiviteter under Ripalägren, såsom ”Intresseväcka” och ”Juniorlyftet” .

RCFF arrangerade en Workshop under ett Ripaläger som blev mycket uppskattad.

Klubben har som målsättning att modellflyghobbyn skall bli mer synlig, men vad hjälper det om vi inte samtidigt sprider vårt muntliga budskap, inför årets Ripaläger sökte klubben bidrag för inköp av en komplett och kraftfull PA anläggning, med trådlös mikrofon.

”Viktig information hörs nu tydligare, tack vare bidraget från RCFF”

Vi ställde även frågan via mail till SMFF bredd, om ev. intresse, medverkan vid årets Ripaläger, men fick tyvärr inget svar!

Mvh
                    Mats Erlandsson
                    Ripa Mfk Välkommen till Ripa MFK, din modellflygklubb på nätet. Läs våra inspirerande artiklar, se våra senaste flygningar och upplev gemenskapen. Vi ses på fältet flera gånger om året! Säsongen […]
                    Tro inte på allt du hör,
                    det finns alltid tre sidor på varje historia,
                    din, deras, och den sanna

Kommentar

• genland
                      • maj 2006
                      • 1228

MFK Genlanda Åsele.

Vi har sökt o tacksamt mottagit bidrag från RCFF
                      till ett antal av våra träffar.

Dessutom har Ove ställt upp 2 ggr på meetingar
                      som konferencier o på mycket förtjänstfullt sätt
                      stöttat oss dessutom utan ersättning.
                      (Resa Skåne- Åsele tor)!

Mvh Kent Gunnarsson
                      Ordf: MFK Genlanda

Kommentar

• bokis
                        • maj 2006
                        • 5041

Ursprungligen postat av Per P
                        Ja, som gästflygare är alla välkomna... men som medlem måste man vara med i tävlingsförbundet....
                        Ahh,jag läste för fort!
                        Men jag tycker ialla fall att det är ett stort steg i den riktningen jag gillar och jag har trots allt en viss förståelse för de klubbar som
                        "av gammal vana" har SMFF: s klubbstadgar kvar och där ges det inte möjlighet till flera alternativ.
                        Ofta så är det också så att i dessa klubbar består styrelsen av folk som trivs med det upplägget.

Rom byggdes inte på en dag och jag tycker att vi här på RCFF har tagit ett antal steg i rätt riktning och också,växt i lagom takt.
                        Det har varit viktigt för mig för det har gjort det hela mer hanterbart,visst,vi har saker kvar att göra men också tiden för oss tycker jag.

Och Mats,jag var en av de som biföll er ansökan,bättre ställe o placera pengar i än er klubb får man leta efter,
                        ni sprider verkligen den sorts glädje runt er som är så viktig!
                        // Bokis

(nu även med biskvier!)

Kommentar

• Michael
                          • maj 2006
                          • 1742

Malmö RFS har 2011 sökt och fått bidrag för att (delvis) bekosta inköp av 2 skolflygplan med radio.
                          Tranås MFK har fått bidrag för annonsering i lokalpressen inför sin flygdag 2011
                          Om jag minns rätt fick Östhammars MFK 2011 bidrag för genomförande av ett meeting och under 2010 fick Eslövs MFK bidrag för inköp av en trainer för uppfrächning av ringrostiga modellflygare.

Ännu så länge finns ingen fix ansökningstid så det är fritt fram för klubbar att ansöka om bidrag för sin verksamhet. Det finns inte heller något speciellt krav på att ansökan ska avse ungdomsverksamhet. RCFF är därvidlag inte åldersfixerade. Läser man igenom gamla styrelseprotokoll ser man att bidragen oftast beviljats för "infrastruktur" som exempelvis bidrag till skolflyg samt satsningar om och kring meetings, exv Ripas PA-anläggning och Tranås annonsering i lokalpressen.

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

MRFS ansökte om och fick bidrag till ny skolflygutrustning.
                            2 fina sändare med trådlöst dubbelkommando.

Edit: Oops! Michael hann före
                            Senast redigerad av Mr J; 2012-10-11, 09:03. Anledning: Sent ute :-)
                            /\/\vh // /\/\r J.

Kommentar

• Dragon
                              • dec 2007
                              • 572

Kul att vårt lilla förbund har kunnat dela ut så många bidrag
                              på så kort tid som det har verkat. Men jag kan tycka att man
                              kanske skulle ställa lite motkrav till klubbarna som fått bidrag
                              att dom borde erbjuda även RCFF medlemskap ihop med sina
                              medlemsavgifter. Surfade runt lite och upptäckte att det är
                              inte alla som gör det!
                              //Kalle
                              -------www.ahusmfk.net------

Kommentar

Arbetssätt...