Tips på färg till airbrush

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mac77
    • maj 2006
    • 513

Tips på färg till airbrush

Köpte mig en airbrush och kompressor på Biltema idag, dom verkar fungera fint men det är lite svårt att veta vilken konsistens på färgen som är bäst.

Sedan vill jag veta vad ni använder för sorts färger. Det jag helst vill använda är vattenbaserad färg som man sedan klarlackar. Så rada gärna upp märken på färg som ni använder, vilken sorts klarlack som fungerar samt hur mycket ni spätt färgen.

Hoppas på att bli lite klokare...

Den här köpte jag...double action-funktion

Kompressorn fungerar fint och går tyst
  • colsson
    • maj 2006
    • 1165

Createx & Faskolor är bra vattenbaserade färger som du kan klarlacka med alla förekommande klarlacker. De kostar båda runt 50-70:- för en liten flaska. Båda färgerna torkar snabbt och blir då matta.

Du späder med ett par droppar vatten direkt i koppen efter tycke och smak.
    Createx finns på Matton eller custompaint.se och Faskolor finns bl.a hos rc-webshop.com

Humbrol funkar också utmärkt att spruta. Du spär/rengör då med vanlig lacknafta. En del färger funkar inte alls pga av de större färgpigment som de innehåller. Riktig airbrushfärg har ofta mindre färgpigment i sig för att den ska flyta bättre i sprutan.

Det är viktigt att hålla efter nålen i sprutan och se till att inte intorkade färgrester byggs upp där. På en nål med matt spets och som är full med små repor byggs färglager snabbt upp.

För att hålla nålen blank och fin kan du plocka ut den ur sprutan och försiktigt spänna fast den i en borrmaskinschuck. Fatta sedan tag om nålspetsen försiktigt mellan tumme/pekfinger med en trasa med lite Autosol på. Kör borrmaskinen på lågt varv en stund och nålen blir som ny. Blank och fin! OBS>> Borrmaskinen ska sitta i stativ. Håll den inte i handen! Det ska inte mycket till för att man ska kröka nånspetsen!

Lycka till!

Kommentar

• mac77
      • maj 2006
      • 513

Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

Kommentar

• colsson
        • maj 2006
        • 1165

Ursprungligen postat av mac77
        Tackar CO...det där med rengöring hade jag tänkt lösa i framtiden genom att köpa mig en ultraljdustvätt Dom är just nu slut på kjell.com men dom ska få hem dom den 20:e denna månad - då ska jag beställa en.

Latmask..

Du har inte provat några färger som finns i vanliga färgaffärn? Det skulle vara så enkelt att åka dit och köpa precis när man vill.

Nix. Du får testa dig fram. Om det funkar eller inte beror som jag skrev på färgpigmentens storlek.

Hur är det annars med klarlacker vs. bränsle/olja? Någon lack som håller bättre än andra?

Ska jag lacka en motorkåpa, klarlackar jag med Topflites Lustrecote. Jag fattar inte varför inte fler använder den?? Det är precis som om ingen känner till att den finns!? Den tål 15% nitro och finns bla. hos Skånehobby i matt eller blank. Ska det inte tåla nitro så kan det räcka med en bilklarlack från Mekonomen. T.ex Auto K.

Kommentar

• Krille
          • maj 2006
          • 1184

Lackade i våras ena sidan på mitt dator chassie med faskolor. Detta var ett enkelt motiv med vit och blå pearl färg på datorns svarta grundfärg.
          Detta lackades sedan på lackfirma med 2-komp PPM klarlack (800 spänn litern om du vill köpa säjlv) å det gick fin fint.

Har nyss lackat min heli kåpa och ska iväg med den till en annan lackfirma snart, ligger betydligt tjockare lager med färg nu. Återkommer om resultatet blir lika bra denna gång

//Kristoffer gustafsson

Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
          Helikopter: T-rex 700 DFC,
          Sändare: Futaba T18SZ,

Kommentar

• Krille
            • maj 2006
            • 1184

mac hur fungerar en ultraljudstvätt. har hört att dom ska vara nån slags mirakelmaskiner
            //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• Mr J
              • maj 2006
              • 4130

Norpat på Kjell & Company:

Ultraljudsrengöring.

Ultraljudstvätt är en rengöringsform som bygger på snabba vibrationer i vätska. Vid > 18000 svängningar per sekund bildas vacuumblåsor i vätskan, och när de imploderar skapas tryckstötar (kavation). Ju högre frekvenser desto mindre blåsor och skonsammare rengöring. Den mekaniska vibrationen går ned i de allra finaste repor och skrymslen på de föremål som sänkts ned, och det finns ingen möjlighet att nå en sådan renhetsgrad med andra metoder. Principen kan kallas för elektronisk borstning.

Kommentar

• Krille
                • maj 2006
                • 1184

Aha vilken cool grej. inte så fasligt dyr för den lille heller, man kanske måste skaffa en sådan
                //Kristoffer gustafsson

Kommentar

• Frippe
                  • maj 2006
                  • 226

Ultraljudstvättar finns billigt på rcmart. Dock så får man byta kontakten.
                  http://www.rcmart.com/catalog/produc...oducts_id=6468

Ett altenativ om Conrad har slut på sina.

Kommentar

• tonic
                    • maj 2006
                    • 882

Nu måste jag fråga.

Fungerar dessa bra?

Och till vad kan man använda den till?

Kan man rengöra motorer, plast mm?

Använder man någon kemikalie, vätska vid rengöring?
                    Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• Mr J
                      • maj 2006
                      • 4130

Ännu mer norpat på Kjell & Company :-)

Ultraljudsrengöringsbad 70W
                      1400 ml tank
                      Denna ultraljudstvätt kan användas med vanligt kranvatten, och är det mest effektiva hjälpmedlet för rengöring av glasögon, klockarmband i metall, piercing-smycken, rakblad, kammar etc. Nu behöver man inte ta i ett par riktigt smutsiga glasögonsadlar eller klockarmband. Sänk ned dem i CD-4800 så gör den jobbet. Resultatet blir kliniskt rent. OBS att plastkorgen i behållaren måste användas, annars risk för repor. CD-4800 arbetar med frekvensen 40 Khz, vilket är en lämplig frekvens för skonsam rengöring. Tekniska data: Timerinställning upp till 5 minuter, drivs med 230V/50W. Tankens volym är 1,4 liter och rymmer upp till 1 liter vätska.

Mått 230x180x160 mm.
                      Mått på rengöringskärlet: 160x130x55 mm

Kommentar

• tonic
                        • maj 2006
                        • 882

Tack MrJ!

Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?
                        Mvh / Toni (tonic) Cederholm.

Kommentar

• mac77
                          • maj 2006
                          • 513

Min tanke är att bl a kunna rengöra motorer, men även annat såsom t ex min airbrush. Jag har inte provat en ultraljudsvätt själv förut. På jobbet skickar vi olje- och bränslefilter på ultraljudsrengöring och dom är ju kliniskt rena när dom kommer tillbaka.

Apropå vätskor så vet jag faktiskt inte vad dom tvättarna från kjell.com tål, tänkte läsa mig till i manualen - men minst avfettning alt. nafta borde dom ju tåla.

Dom är för tillfället slut hos kjell.com, men dom ska få hem den 20:e januari!

Kommentar

• Mr J
                            • maj 2006
                            • 4130

Ursprungligen postat av tonic
                            Tack MrJ!

Då bör man kunna rengöra motorer och dyligt?
                            Det känns som att det är idealiskt, å andra sidan påstår dom ju att man ska kunna rengöra glasögon och där finns väl nästan alltid plastdetaljer?

Mac: Jag tror säkert att man kan köra avfettningsmedel i den, det är väl en relativt mild kemikalie?
                            Men jag undrar om det är någon poäng med det, det är väl i princip vätskans "mekaniska" påverkan på smutsen som gör jobbet...
                            Då borde det inte spela någon roll vad det är för vätska.
                            Kanske man kan lägga prylarna i avfettningsmedel ett tag innan man kör dom i tvätten?
                            Men, det är väl bara att prova med vatten, blir man inte nöjd så är det kanske läge att gå på dom tunga prylarna..,. :-)

Kommentar

• mac77
                              • maj 2006
                              • 513

Mr J - det låter som en bra idé att testa med vanligt vatten först, sen får man se vad manualen säger också.

Beställt en från kjell.com nu, slog till på den större varianten!

Kommentar

Arbetssätt...