Försäkringsbolaget värderingar ang Modellflyg!!hör&häpna!!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LIP
    • maj 2006
    • 1315

Ursprungligen postat av Wulfman
    Det är vilseledande reklam, var på vippen att byta till folksam då länsförsäkringar ej accepterar modellflygplan / helikoptrar etc. längre enligt ovan. Efter samtal med en handläggare på folksam kunde jag konstatera att deras reklam är ren lögn, dvs. ett steg längre än vilseledande.

Om det är någon som har ork eller tid, anmäl folksam.
    Så här svarar mig Folksam, ja..... jag tolkar det som vilseledande reklam.

"Hej!

Misstänker att det du kallar otursförsäkring = Allrisk!

Allrisken kan ersätta många olika skadehändelser, men inte om det är i samband med att planet är i luften. / Jon"
    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

Kommentar

• jocke1963
      • dec 2007
      • 2709

Så, om man kraschar sin 100 000:- jetkärra under flygning ersätter de inte. Om jag skulle råka backa över samma kärra med bilen eller ungarna skulle hoppa sönder den, då får jag ersättning? Jag vet ju hur jag skulle fylla i skadeanmälan isf..
      ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Kommentar

• Wulfman
        • jan 2007
        • 478

Uppfattar det som att man kan försäkra sin helikopter under flygning eftersom hela filmen handlar om flygande "modellhelikoptrar". Känner mig lurad, var ju på "vippen" att byta försäkring och det var ju tur att man dubbelcheckade villkoren. Funderar på att skicka in en anmälan och det är ju till fördel om fler gör det.

Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
        Tiger Moth Saito 62 4t
        Piper J-3 Cub OS 70 4t
        Bellanca Decathlon OS 46 fx
        Spitfire Supermarine Saito 62 4t
        Henschel HS-129 dubbla os 10
        Focke Wulf TT15
        Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Kommentar

• lennart wiklund
          • maj 2008
          • 274

Skaderegleraren ringde mej idag!!!
          Kan ju säga att jag vart glatt överraskad
          Jag är mer en nöjd!! Kommer inte att byta försäkringsbolag. Kan bara ge kredit till Folksam!!
          Så nu kan man börja blicka framåt igen!!
          Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
          samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
          Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• LIP
            • maj 2006
            • 1315

Grattis till att det löste sig.
            Vore väl konstigt annars då det inte gällde flygkrascher.
            /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Kommentar

• gamlingen
              • jan 2012
              • 165

Jag måste bara få gratulera dig Lennart, man ska aldrig vika sig Med vänlig hälsning B-Å

Kommentar

• lennart wiklund
                • maj 2008
                • 274

Tack ska ni ha!! Ja, jag är lättad!
                Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
                Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Kommentar

• Timtimtim
                  • apr 2012
                  • 838

Skönt att det löste sig, har faktiskt pratat med Länsförsäkringar och det visar sig att även om jag råkar ramla på flygplanet så det går sönder när det ligger i lägenheten så får jag ingen ersättning, jag får heller inget om någon skulle bryta sig in i mitt förråd som är omslutet av betongväggar och kraftig dörr och ta mina flygplan,

Kommentar

• LIP
                    • maj 2006
                    • 1315

Ursprungligen postat av Timtimtim
                    Skönt att det löste sig, har faktiskt pratat med Länsförsäkringar och det visar sig att även om jag råkar ramla på flygplanet så det går sönder när det ligger i lägenheten så får jag ingen ersättning, jag får heller inget om någon skulle bryta sig in i mitt förråd som är omslutet av betongväggar och kraftig dörr och ta mina flygplan,
                    Det låter ju mycket märkligt, då gäller det förmodligen inte vid brand heller.........?
                    /Lasse

Modellflygare sedan 1952

Kommentar

• Timtimtim
                      • apr 2012
                      • 838

Ursprungligen postat av LIP
                      Det låter ju mycket märkligt, då gäller det förmodligen inte vid brand heller.........?
                      Fick svar igen nu och hon missuppfattade mig tydligen så det gäller i förrådet vid brand, inbrott eller genom läckage. Fick dock ingen ersättning från Aktsam när mina fiskeprylar blev stulna från förrådet.

Kommentar

• Wulfman
                        • jan 2007
                        • 478

Grattis Lennart, skönt att det löste sig.
                        Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
                        Tiger Moth Saito 62 4t
                        Piper J-3 Cub OS 70 4t
                        Bellanca Decathlon OS 46 fx
                        Spitfire Supermarine Saito 62 4t
                        Henschel HS-129 dubbla os 10
                        Focke Wulf TT15
                        Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

"En gång modellflygare, alltid modellflygare"

Kommentar

• lennart wiklund
                          • maj 2008
                          • 274

Tack Vargmannen!

Kommentar

• HS-Racing

• okt 2009
                            • 207

Ursprungligen postat av lennart wiklund
                            Skaderegleraren ringde mej idag!!!
                            Kan ju säga att jag vart glatt överraskad
                            Jag är mer en nöjd!! Kommer inte att byta försäkringsbolag. Kan bara ge kredit till Folksam!!
                            Så nu kan man börja blicka framåt igen!!
                            Grattis !!
                            Vad hade dom för ursäkt, varför ändrade dom på sig ?
                            Hur löste det sig.. ? fick du en andra åsikt ?
                            Ifall man skulle råka ut för samma bekymmer menar jag...

Jag har en extraförsäkring via transports avtal med folksam som gäller just mina flygplan sålänge dom är på backen, å den gäller även om grannens hund skulle bita sönder hela vingen osv... och det har jag papper på

Nu när jag ska flytta så får vi se hur många saker som får stryk i flytten, man hoppas ju på noll, men man vet ju aldrig !!
                            Fly Low - Hit Hard :dance3::fleng::vroam:
                            Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

Kommentar

• lennart wiklund
                              • maj 2008
                              • 274

Idioten på Eskader som heter Peter hade ju sagt till Folksam att planen var värda ungefär 25% av nypriset. Men Folksam värderade till deras policy. 70-75 % av nypriset. Sedan har du rätt att återanskaffa till nypris om du vill.jag och skaderegletaren gjorde en deal.jag är nöjd. Fick ut ett stort antal tusenlappar mer än jag räknade med

Kommentar

• henke2
                                • mar 2011
                                • 3188

Ursprungligen postat av lennart wiklund
                                Idioten på Eskader som heter Peter hade ju sagt till Folksam att planen var värda ungefär 25% av nypriset. Men Folksam värderade till deras policy. 70-75 % av nypriset. Sedan har du rätt att återanskaffa till nypris om du vill.jag och skaderegletaren gjorde en deal.jag är nöjd. Fick ut ett stort antal tusenlappar mer än jag räknade med
                                Pengarna/summan är ju inte det intressantaste i sig utan att du fick ut så du kan ersätta det du blev av med. :-)
                                Superhero

Kommentar

Arbetssätt...